Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har fått påvist allergi mot hasselnøtter og paranøtter,

på de andre nøttesortene som peanøtter og mandler stod det < 0.1 - dvs negativt...

Jeg sa fra til barnehagen om nøtteallergien, men nå har de skrevet på tralla der de har maten at hun ikke skal ha noe som kan ha spor av hasselnøtter, valnøtter, peanøtter og mandler... Men leser jo her http://www.naaf.no/no/allergi/Mat-og-matoverfolsomhet/Nyttig-a-vite-om-nottermandlerpeanotter-/ at f.eks. mandler og peanøtter ikke er genetisk beslektet med de andre nøttene og at man derfor ikke trenger å reagere på de. må vi virkelig være så forsiktig at hun må unngå også mandler og peanøtter? 
Og må vi unngå alt som kan inneholde spor av nøtter? Har ikke reagert før,

men er plaget med eksem.

Skrevet

Jenta mi har fått påvist allergi mot hasselnøtter og paranøtter,

på de andre nøttesortene som peanøtter og mandler stod det < 0.1 - dvs negativt...

Jeg sa fra til barnehagen om nøtteallergien, men nå har de skrevet på tralla der de har maten at hun ikke skal ha noe som kan ha spor av hasselnøtter, valnøtter, peanøtter og mandler... Men leser jo her http://www.naaf.no/no/allergi/Mat-og-matoverfolsomhet/Nyttig-a-vite-om-nottermandlerpeanotter-/ at f.eks. mandler og peanøtter ikke er genetisk beslektet med de andre nøttene og at man derfor ikke trenger å reagere på de. må vi virkelig være så forsiktig at hun må unngå også mandler og peanøtter? 

Og må vi unngå alt som kan inneholde spor av nøtter? Har ikke reagert før,

men er plaget med eksem.

Håper noen kan svare... Altså - kan man spise mandler og peanøtter når testen viser negativt på det? Det var kun hasselnøtter og paranøtter som var positivt...

Skrevet

Så peanøtter er trygt for en med hasselnøttallergi? Er det ingen nøtteallergikere her som kan svare?

AnonymBruker
Skrevet

Så peanøtter er trygt for en med hasselnøttallergi? Er det ingen nøtteallergikere her som kan svare?

Jeg er ikke nøtteallergiker, men har lest flere steder det samme som du skriver,  at man ikke trenger å være allergisk mot peanøtter selv om man har hasselnøttallergi.

http://www.neonnero.com/2008/05/notteallergi/

Anonymous poster hash: 7ee93...73d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nøtteallergiker og spiser både peanøtter og mandler. Jeg er forsiktig med produkter merket med spor av nøtter, da de sjelden merker med hvilke nøtter det kan være spor av. Også veldig forsiktig med bakevarer/kjeks andre har laget hvor jeg ikke har tilgang til å vite alt av ting de er tilsatt.  At barnehagen forholder seg til nøtteallergien slik de gjør ville jeg satt pris på. Bedre at de utelater alt av nøtter/mandler/peanøtter enn at det blir et sjansespill. 

Anonymous poster hash: 7ba2d...fff

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...