Gå til innhold

Færre menn blir fedre


Gjest Xtra

Anbefalte innlegg

Ganske tankevekkende om det virkelig er slik at mange menn ufrivillig forblir barnløse, fordi de mest attraktive mennene resirkuleres:

 

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Har-lyst-pa-barn_-men-ender-opp-uten-7244792.html

 

Når det er sagt finnes det jo også en del kvinner som får flere kull, men tydeligvis gjelder det i størst grad menn.

 

Heller en høyt utdannet mann med flere barn fra før enn en barnløs mann uten utdannelse, med andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Togli

    39

  • AnonymBruker

    25

  • morsan

    19

  • Ayia

    19

Mest aktive i denne tråden

Ganske tankevekkende om det virkelig er slik at mange menn ufrivillig forblir barnløse, fordi de mest attraktive mennene resirkuleres:

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Har-lyst-pa-barn_-men-ender-opp-uten-7244792.html

 

Når det er sagt finnes det jo også en del kvinner som får flere kull, men tydeligvis gjelder det i størst grad menn.

Heller en høyt utdannet mann med flere barn fra før enn en barnløs mann uten utdannelse, med andre ord?

Jeg er ikke veldig overrasket egentlig. I mange år har man snakket om forgubbingen på bygda, og det er ikke overraskende at det skjer i resten av samfunnet (les små og større byer) også. Når jentene utdanner seg (flere jenter tar høyere utdanning enn gutter) er sjansen mindre for at de flytter til hjemstedet og syns at gammelkjæresten på bruket fremdeles er et skikkelig snasent farsevne. Dessuten tror jeg at gutta på gulvet har en mer fjortis adferd enn utdannede menn, også etter at de har kommet i fast jobb, og fjortisgutter framstår nok som et dårligere alternativ på kjærestemarkedet for en verpesyk dame vil jeg tro :)

 

I tillegg tror jeg at dette ikke bare handler om guttene. Mange jenter vil også realisere seg selv, så det er ikke bare guttene som venter for lenge med å få barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg dengangda glatt valgte bort menn som hadde barn fra før. Jeg var overhodet ikke interessert i at en fremtidig far til mine barn skulle ha opplevd dette med en annen kvinne før meg.

Men jeg var jo ung. Bare 23 år da jeg traff han jeg siden giftet meg med. Så denslags "luksus" kunne man unne seg da. Og det var mer enn nok unge kjekke barnløse menn rundt omkring.

Hva jeg ville ment om saken hvis jeg hadde vært eldre er umulig å vite. Men jeg tror nok at ønsket om at det første barnet skulle være det første for begge var så sterkt at det ville ha vært vanskelig å se bort fra.

Men - artikkelen handlet ikke bare om barn fra før, men også utdannelse. Det har ikke vært noe must for meg at han hadde utdannelse. Lett å si kanskje, ettersom han hadde det. Men det har aldri vært viktig for meg at mannen må tjene så og så bra osv. Det har imidlertid vært viktig at vi matcher hverandre sånn noenlunde på mer intellektuelt plan, men fravær av høyere utdannelse betyr jo ikke nødvendigvis at en person har mangler i så henseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

 

 

Hvor går grensen mellom middelklasse og arbeiderklasse i Norge?

 

Hvem tilhører hva?

 

Jeg tror sannsynligheten for at jeg ville giftet meg med en mann uten universitetsutdannelse er liten, jeg syns det er lettere å snakke med mennesker med akademisk utdanning, de fleste med yrkesutdanning syns jeg banner mye, i vertfall har jeg hørt dette. Jeg tror det er spesielle miljøer der man velger å være stygg i munnen fordi det hører med til stilen. (tror jeg) men jeg kjenner et unntak, han er snekker og jeg ble forundret, for han er så hyggelig, veltalende, høflig og ansvarsfull. Slik gentleman og det er noe jeg liker, samt at man forøvrig oppfører seg diskre og stille og kler seg klassisk og avslappende.

 

Men jeg leste artikkelen, og jeg ville heller fått barn med en eldre mann med utdanning og tre barn fra før, enn en bannende mann med joggebukser og hvite tennissokker. Hvite sokker syns jeg er grusomt.

feks sokker i sandaler? Eller hvite sokker i sko? Jeg misliker sokker som ikke passer i skoene, feks ankelsokker bør man bruke eller enda lavere/mindre sokker i små sko, jeg ser mange mennesker med sokker dratt langt opp på leggen, jeg syns det ser ekkelt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste denne så tenkte jeg med en gang på to gode kompiser av meg! De begge nærmer seg 40, er single og barnløse. Begge to er råkjekke og kan vel nesten få den dama de vil ;) Problemet er at det er først nå de er villige til å slippe det "gamle livet" der de er single, lever livet og kun har seg selv å fokusere på - og nå er de på jakt etter kvinnen de kan få barn med, men hun bør ikke ha barn fra før - og hun bør være ung nok til å få sitt første barn nå. Ingen av dem ønsker en kjæreste som er under 30, da de helst faller for kvinner som er litt eldre enn det...

 

Men hvor finnes denne kvinnen da? Attraktiv, barnløs, 35 år gammel - og som ønsker seg barn?

 

De leter fortsatt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Når jeg leste denne så tenkte jeg med en gang på to gode kompiser av meg! De begge nærmer seg 40, er single og barnløse. Begge to er råkjekke og kan vel nesten få den dama de vil ;) Problemet er at det er først nå de er villige til å slippe det "gamle livet" der de er single, lever livet og kun har seg selv å fokusere på - og nå er de på jakt etter kvinnen de kan få barn med, men hun bør ikke ha barn fra før - og hun bør være ung nok til å få sitt første barn nå. Ingen av dem ønsker en kjæreste som er under 30, da de helst faller for kvinner som er litt eldre enn det...

 

Men hvor finnes denne kvinnen da? Attraktiv, barnløs, 35 år gammel - og som ønsker seg barn?

 

De leter fortsatt.....

Hei!

 

 

Tror det er mange av dem, i den alderen bør jo kvinner forte seg hvis de skal kunne bli mødre.

 

Jeg syns det er flere gode grunner for å ikke få barn, velge det bort, eks frihet og bekymringsfrihet.

 

Hvis jeg ikke hadde vært "så religiøs" hadde jeg kanskje ikke fått barn, jeg syns man kan leve et godt aktivt og meningsfylt liv uten barn. Og i større grad kan man så ha overskudd til andres barn eller være støtte for en tenåring og være foreldre på en enklere måte.

 

Jeg er/var i et religiøst miljø, samtidig ga den der rusen av oxytocin meg mer lyst på flere barn.

Bedre effekt av naturlig oxytocin enn nesespray

 

Jeg råder mine barn til å få ett, toppen 2 barn, mer enn det er for mye hvis man har interesser innenfor fagområder som betyr mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

 

Tror det er mange av dem, i den alderen bør jo kvinner forte seg hvis de skal kunne bli mødre.

 

Jeg syns det er flere gode grunner for å ikke få barn, velge det bort, eks frihet og bekymringsfrihet.

 

Hvis jeg ikke hadde vært "så religiøs" hadde jeg kanskje ikke fått barn, jeg syns man kan leve et godt aktivt og meningsfylt liv uten barn. Og i større grad kan man så ha overskudd til andres barn eller være støtte for en tenåring og være foreldre på en enklere måte.

 

Jeg er/var i et religiøst miljø, samtidig ga den der rusen av oxytocin meg mer lyst på flere barn.

Bedre effekt av naturlig oxytocin enn nesespray

 

Jeg råder mine barn til å få ett, toppen 2 barn, mer enn det er for mye hvis man har interesser innenfor fagområder som betyr mye.

Jeg er utrolig glad for at jeg har fått tre barn, og veldig glad for at jeg vokste opp med to søstre :) Jeg ville så absolutt ikke råda mine barn til å få bare et barn hvis de først skal ha barn. Tror det er veldig sunt å vokse opp med søsken. Har man bare et barn, så krever det kanskje at man er seg bevisst dette?

Jeg kommer iallefall aldri til å anbefale mine barn noe som helst mht antall barn, men jeg kommer til å samtale med dem rundt valg av partner slik at jeg er sikker på at de har reflektert rundt hvem de velger som far til sine barn :)

 

Jeg er enig ang kvinner også - faktisk kjenner jeg fire kvinner på min alder som er single, og som har valgt å reise til Danmark for å få sædinseminasjon. To av dem har fått barna sine, og to er høygravide nå :) Denne metoden er jo ikke så enkel å få til for en enslig mann, så kvinner har kanskje en fordel der? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg er utrolig glad for at jeg har fått tre barn, og veldig glad for at jeg vokste opp med to søstre :) Jeg ville så absolutt ikke råda mine barn til å få bare et barn hvis de først skal ha barn. Tror det er veldig sunt å vokse opp med søsken. Har man bare et barn, så krever det kanskje at man er seg bevisst dette?

Jeg kommer iallefall aldri til å anbefale mine barn noe som helst mht antall barn, men jeg kommer til å samtale med dem rundt valg av partner slik at jeg er sikker på at de har reflektert rundt hvem de velger som far til sine barn :)

 

Jeg er enig ang kvinner også - faktisk kjenner jeg fire kvinner på min alder som er single, og som har valgt å reise til Danmark for å få sædinseminasjon. To av dem har fått barna sine, og to er høygravide nå :) Denne metoden er jo ikke så enkel å få til for en enslig mann, så kvinner har kanskje en fordel der? ;)

Hei!

 

 

:) Ja

 

Ditt utgangspunkt er et annet.

 

De fleste jeg kjenner og er nær venn med har autisme og ikke barn, et par ønsker seg barn og de spurte meg, tenkte på ett eller to, og med de begrensinger autisme medfører er ett barn kanskje nok :-)

 

En venn av meg, nonne, som er enebarn sa at " Så kjedelig å være enebarn" og sånne forventinger og så stor skuffelse når hun ble nonne for da fikk ikke foreldrene barnebarn, hun er for store familier :-)

 

Syns det er fint, hvis man har kapasitet og økonomi :-)

 

Selv har jeg det siste men litt mindre det første :-)

 

Men jeg ville ikke spolt tilbake og hvert en av dem foruten, nå som de er her, kan jeg ikke tenke meg et liv uten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg dengangda glatt valgte bort menn som hadde barn fra før. Jeg var overhodet ikke interessert i at en fremtidig far til mine barn skulle ha opplevd dette med en annen kvinne før meg.

Jeg ønsket meg heller ikke - slett ikke - en mann med barn fra før - men det var nå det jeg fikk - eller rettere sagt det var nå det han hadde, han jeg forelsket meg voldsomt i. Livet hadde nok vært enklere uten den ekstra familie-delen - men det var nå sånn det ble. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg dengangda glatt valgte bort menn som hadde barn fra før. Jeg var overhodet ikke interessert i at en fremtidig far til mine barn skulle ha opplevd dette med en annen kvinne før meg.

Men jeg var jo ung. Bare 23 år da jeg traff han jeg siden giftet meg med. Så denslags "luksus" kunne man unne seg da. Og det var mer enn nok unge kjekke barnløse menn rundt omkring.

Hva jeg ville ment om saken hvis jeg hadde vært eldre er umulig å vite. Men jeg tror nok at ønsket om at det første barnet skulle være det første for begge var så sterkt at det ville ha vært vanskelig å se bort fra.

Men - artikkelen handlet ikke bare om barn fra før, men også utdannelse. Det har ikke vært noe must for meg at han hadde utdannelse. Lett å si kanskje, ettersom han hadde det. Men det har aldri vært viktig for meg at mannen må tjene så og så bra osv. Det har imidlertid vært viktig at vi matcher hverandre sånn noenlunde på mer intellektuelt plan, men fravær av høyere utdannelse betyr jo ikke nødvendigvis at en person har mangler i så henseende.

Men du vil helt sikkert velge mann ut fra andre kriterier idag? Jeg føler iallefall at det skal mye til for at jeg velger en mann med kun videregående skole idag.... Jeg fatter liksom ikke så stor interesse for ham hvis han ikke har valgt mer utdannelse enn det ;) Da jeg var tyve hadde dette underordnet betydning.....  Må legge til at jeg har truffet kjekke menn uten mer enn videregående skole, men det har ligget lengre inne å bli interessert i dem ;) De måtte liksom bevise litt mer først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

:) Ja

 

Ditt utgangspunkt er et annet.

 

De fleste jeg kjenner og er nær venn med har autisme og ikke barn, et par ønsker seg barn og de spurte meg, tenkte på ett eller to, og med de begrensinger autisme medfører er ett barn kanskje nok :-)

 

En venn av meg, nonne, som er enebarn sa at " Så kjedelig å være enebarn" og sånne forventinger og så stor skuffelse når hun ble nonne for da fikk ikke foreldrene barnebarn, hun er for store familier :-)

 

Syns det er fint, hvis man har kapasitet og økonomi :-)

 

Selv har jeg det siste men litt mindre det første :-)

 

Men jeg ville ikke spolt tilbake og hvert en av dem foruten, nå som de er her, kan jeg ikke tenke meg et liv uten:-)

Ja, jeg ser den at vi har ulike erfaringer og ulik bakgrunn, og skjønner godt at det er viktig å tenke på autismespekteret også:)   Det er jo også forskjell på å bo i byen og på landet... Her på landet tipper jeg de fleste får tre barn? I byene vil jeg tro to barn er det mest vanlige? Mener jeg har lest om det før iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Ja, jeg ser den at vi har ulike erfaringer og ulik bakgrunn, og skjønner godt at det er viktig å tenke på autismespekteret også :)   Det er jo også forskjell på å bo i byen og på landet... Her på landet tipper jeg de fleste får tre barn? I byene vil jeg tro to barn er det mest vanlige? Mener jeg har lest om det før iallefall :)

Hei!

 

 

Ja også bør man ikke glemme evt sykdom og arvelighet. Autisme er veldig arvelig, av de jeg kjenner har de også søsken med autisme.

 

Det kan gå bra, men det krever mer.

 

Ressurssterke foreldre bør man være for å mestre å få autistiske barn, så spnn sett syns jeg de jeg kjenner med asperger gjør et klokt valg i å avstå fra barn, men i tilfeller der den ene ikke har asperger blir jo ønsket et annet, men så må jo denne ta MER ANSVAR OGSÅ, I VERTFALL HA MER OVERSIKT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vil helt sikkert velge mann ut fra andre kriterier idag? Jeg føler iallefall at det skal mye til for at jeg velger en mann med kun videregående skole idag.... Jeg fatter liksom ikke så stor interesse for ham hvis han ikke har valgt mer utdannelse enn det ;) Da jeg var tyve hadde dette underordnet betydning.....  Må legge til at jeg har truffet kjekke menn uten mer enn videregående skole, men det har ligget lengre inne å bli interessert i dem ;) De måtte liksom bevise litt mer først ;)

Nå mistenker jeg at du har truffet få ikke-utdannede de siste årene Togli... eller kanskje det bare er jeg som kjenner mange som har jobbet seg opp framfor kun å utdanne seg til? Jeg kjenner iallefall veldig mange flotte menn som ikke har vg skole, men som likevel har både hode og hjerte på rett plass, som er reflektert og har spennende erfaringsbakgrunn. Om jeg var singel ville jeg nok tenkt som morsan jeg også ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Nå mistenker jeg at du har truffet få ikke-utdannede de siste årene Togli... eller kanskje det bare er jeg som kjenner mange som har jobbet seg opp framfor kun å utdanne seg til? Jeg kjenner iallefall veldig mange flotte menn som ikke har vg skole, men som likevel har både hode og hjerte på rett plass, som er reflektert og har spennende erfaringsbakgrunn. Om jeg var singel ville jeg nok tenkt som morsan jeg også ;)

Hei!

 

 

Man spør jo ikke etter cv når man er venn eller dater. Men det er nok det at man lettere kommunisere når man er på samme frevens / IQ ( i mange tilfeller)

 

Jeg tok jo ikke utdanning før jeg ble voksen fordi jeg var far en familie som ikke hadde tanker om slikt :-)

 

Likevel var det nettopp menn med utdannelse som tiltrakk meg, som venner, det hadde utelukkende med interesser å gjøre, jeg hadde ikke tanker om penger/giftemål.

 

Hadde jeg hatt det, ville vel en snekker vært like bra, de tjener mye tror jeg :-)

 

Det handler vel mest om at man snakker samme " språk" har felles interesser osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spør jo ikke etter cv når man er venn eller dater. Men det er nok det at man lettere kommunisere når man er på samme frevens / IQ ( i mange tilfeller)

 

Jeg tok jo ikke utdanning før jeg ble voksen fordi jeg var far en familie som ikke hadde tanker om slikt :-)

 

Det handler vel mest om at man snakker samme " språk" har felles interesser osv...

Det du sier i andre setning er poenget mitt (eller egentlig morsans hehe;) - det er ikke rent få flinke smarte folk i vår generasjon som er uten utdannelse, så mange uten høy utdannelse kan godt være på samme frekvens, som du kaller det. Jeg kjenner flere gründere eller ledere uten høy utdannelse, og jeg kan love deg at det overhodet ikke er noe i vegen med hodet av den grunn. Faktisk er mange av dem vel så spennende som de mange høyt utdannede akademikere som jeg kjenner, nettopp fordi de har en mye mer sammensatt erfaringsbakgrunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg dengangda glatt valgte bort menn som hadde barn fra før.

 

Jeg vil påstå at det er en rasjonell preferanse. I min tid så jeg også helt bort fra kvinner med barn fra før og de som hadde vært gift tidligere. Men vi er visst ikke typiske i forhold til avisartikkelens beskrivelse på det punktet. Kanskje det nå er mer vanlig at folk gir slipp på sine idealer enn før?

 

 

Avis-artikkelen er svak - den har for få forklaringer.

Når færre menn blir fedre skyldes det også at mange menns sædkvalitet er blitt så dårlig at de ikke kan bli fedre. (Statistikk viser det.)

Og noen vil slett ikke ha barn av ulike årsaker. En kommentar under avisartikkelen: En kommentar: "vil ha mer interessante liv uten barn".

 

Andre menn venter så lenge at "toget" går fra dem.

 

Eksempler på andre mulige forklaringer, skal man tro kommentarene under avisartikkelen:

* Noen menn finner ikke/har vanskelig for å finne passende partner.

* Noen menn vil heller være enslige og barnløse enn å dele livet med en feminist.

* Noen menn tror at de er uaktuelle av økonomiske årsaker, altså at kvinners forventningnivå til framtidig ektemann er så høyt, at de er uaktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste denne så tenkte jeg med en gang på to gode kompiser av meg! De begge nærmer seg 40, er single og barnløse. Begge to er råkjekke og kan vel nesten få den dama de vil ;) Problemet er at det er først nå de er villige til å slippe det "gamle livet" der de er single, lever livet og kun har seg selv å fokusere på - og nå er de på jakt etter kvinnen de kan få barn med, men hun bør ikke ha barn fra før - og hun bør være ung nok til å få sitt første barn nå. Ingen av dem ønsker en kjæreste som er under 30, da de helst faller for kvinner som er litt eldre enn det...

 

Men hvor finnes denne kvinnen da? Attraktiv, barnløs, 35 år gammel - og som ønsker seg barn?

 

De leter fortsatt.....

Det er jo meg det!! Hehe, men godt å høre at det fins muligheter hvis eks og jeg ikke får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo meg det!! Hehe, men godt å høre at det fins muligheter hvis eks og jeg ikke får det til.

 

Stamper du rundt i det forholdet ennå? Får nesten lyst til å filleriste deg! :P Og ja - det finnes massevis av muligheter til å finne en annen og attraktiv mann, men du bør jo ikke vente ti år med å gå fra eksen først, om du ønsker barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier i andre setning er poenget mitt (eller egentlig morsans hehe;) - det er ikke rent få flinke smarte folk i vår generasjon som er uten utdannelse, så mange uten høy utdannelse kan godt være på samme frekvens, som du kaller det. Jeg kjenner flere gründere eller ledere uten høy utdannelse, og jeg kan love deg at det overhodet ikke er noe i vegen med hodet av den grunn. Faktisk er mange av dem vel så spennende som de mange høyt utdannede akademikere som jeg kjenner, nettopp fordi de har en mye mer sammensatt erfaringsbakgrunn :)

Veldig viktig å huske!! Kenner flere jeg også. Selv om jeg også har fått inn m morsmelken viktigheten av utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke god til å skrive på iPad foran tv osv... Blir mange feil og lite variasjon i språket her.. Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...