Gå til innhold

Færre menn blir fedre


Gjest Xtra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Togli

    39

  • AnonymBruker

    25

  • morsan

    19

  • Ayia

    19

Mest aktive i denne tråden

Men men.. er det ikke lov å gå i tskjorte og sandaler om sommeren engang? Får litt inntrykk om at det er kleskoden fra såpeserier som kreves her.

 

(snart kan man vel ikke gå i bar overkropp engang  ;) )

Hos meg hadde du fått gå i det du vil. :) Ullundertøy om vinteren, shorts og t-skjorte om sommeren og hadde du villet ha hvite tennissokker i sandalene så hadde du fått ha det og. :) Jeg er veldig grei sånn. Og opptatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er vel at vi ikke skal krisemaksimere ting så voldsomt.... Det er så mange andre ting man heller bør fokusere på som omhandler barn som ikke har det bra. Barn som blir unnfanget på denne måten er iallefall meget ønsket, og det er det slett ikke alle andre barn som er. Jeg unner alle mennesker å få barn dersom de ønsker det, og det betyr ikke at jeg driter i om det går på bekostning av barna ;)

Du snakker om mødrene her, mens jeg snakker om ungene.

 

Min innvending går på at det ikke er gitt at ungene er like fornøyd med mors valg senere, men - om vi også skal snakke om mødrene - er det heller ikke gitt at alle disse vil bli så innmari gode mødre bare fordi de selv har kjent på et savn etter barn. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min innvending går på at det ikke er gitt at ungene er like fornøyd med mors valg senere, men - om vi også skal snakke om mødrene - er det heller ikke gitt at alle disse vil bli så innmari gode mødre bare fordi de selv har kjent på et savn etter barn. 

 

Bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, det synes jeg - På tide Norge ser på regelverket og gjør det smidigere ift donorbarn, surrogatbarn etc.

 

Nei, det er det ikke. Verden er overbefolknet nok som den er. Det er ingen menneskerett å få barn.

Anonymous poster hash: d6cad...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, det er det ikke. Verden er overbefolknet nok som den er. Det er ingen menneskerett å få barn.

Anonymous poster hash: d6cad...29f

 

Det er du i din fulle rett til å mene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg hadde du fått gå i det du vil. :) Ullundertøy om vinteren, shorts og t-skjorte om sommeren og hadde du villet ha hvite tennissokker i sandalene så hadde du fått ha det og. :) Jeg er veldig grei sånn. Og opptatt. :)

 

Bra det finnes sånne som deg :D

 

(si fra hvis du blir mindre opptatt ;)  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg hadde du fått gå i det du vil. :) Ullundertøy om vinteren, shorts og t-skjorte om sommeren og hadde du villet ha hvite tennissokker i sandalene så hadde du fått ha det og. :) Jeg er veldig grei sånn. Og opptatt. :)

 

Hadde det ikke vært for du var opptatt, kunne du få sitte på fanget mitt! ;)B)

Anonymous poster hash: b9305...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Du snakker om mødrene her, mens jeg snakker om ungene.

 

Min innvending går på at det ikke er gitt at ungene er like fornøyd med mors valg senere, men - om vi også skal snakke om mødrene - er det heller ikke gitt at alle disse vil bli så innmari gode mødre bare fordi de selv har kjent på et savn etter barn. 

Hei!

 

 

Takk!

 

 

Jeg er selv barn av en "hore" og det å ikke vite hvor man kommer fra er verre enn de fleste synes å ville innse. Verre enn å være en hores barn er det når horen/ ens biologiske mor nekter å snakke, men skriker og bruker tyranni for å unnslippe.

 

Om det er en "kunde" eller en "donorklinikk" som lager en, når man uansett aldri får vite "Hvem er min pappa?" er meg likegyldig. Men at praksisen fører til rotløshet og vansker hos barn og unge er jeg 100 % sikker på. For mye ego = burde ikke få barn. Derfor er praksis feil, voksenbasert og ikke barnevennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) når man uansett aldri får vite "Hvem er min pappa?" er meg likegyldig. Men at praksisen fører til rotløshet og vansker hos barn og unge er jeg 100 % sikker på.

 

Ens identiet får man fra biologiske foreldre, særlig far. Sånn beskriver en del psykologer det. Det å få vite at man ble unnfanget for å være et leketøy for voksne og legitimere en annen type seksualitet, forteller også barnet at det ikke ble unnfanget for å motta kjærlighet fra virkelige foreldre. Det er å få vite at man var mindre ønsket til denne kloden enn andre. At man var et mindreverdig menneske, bare en gjenstand kjøpt på en eller annen sæd-bank eller lignende eller fra surrogatmor osv.

 

For noen år siden var det en familie som ble omtalt i pressen og hadde et barn med en alvorlig sykdom og kunne ikke få flere barn på vanlig vis. Da krevde de hjelp for å få et barn til, slik at det kunne bli donor til det syke barnet, altså et slags reservedelsmenneske. Det barnet ble ikke verdsatt mer. Man kan jo tenke seg hva slags tanker om eget menneskeverd et slikt barn vill ha om det vokste opp. Nå gikk det ikke slik at foreldrene fikk det barnet, men debatten om etikk var kraftig. Den debatten hadde samme trekk som den vi fører nå om barn som ikke vet hvem begge biologiske foreldre er: At noen aldeles ikke bryr seg om hensynet til barna og kun tenker egotripp.

 

Noe av det verste vi kan gjøre mot et menneske er å frata det identitet, tilhørighet og muligheten til å vokse opp med foreldre som er glade i dem. For resultatet må bli en opplevelse av dyp forakt og skadet selvbilde. Det er ille nok for barn som mister en eller begge foreldre i ulykke eller sykdom, om man ikke skal sette mange flere i rotløs oppvekst.

 

Jeg tror at det kan bli veldig mange mennesker som etter hvert ikke vet hvem deres biologiske foreldre er på grunn av egg- og sædbanker, mye tilfeldige forbindelser osv. Da kan det være at disse vil fremme krav om DNA-register for alle norske borgere, alle utenlandske som har oppholdstillatelse og de som har vært mistenkt for kriminalitet. Da vil det i så fall bli avslørt hvem de biologiske foreldrene er, så sant de er norske, kanskje utenlandske også.

Endret av ecbole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ens identiet får man fra biologiske foreldre, særlig far. Sånn beskriver en del psykologer det. Det å få vite at man ble unnfanget for å være et leketøy for voksne og legitimere en annen type seksualitet, forteller også barnet at det ikke ble unnfanget for å motta kjærlighet fra virkelige foreldre. Det er å få vite at man var mindre ønsket til denne kloden enn andre. At man var et mindreverdig menneske, bare en gjenstand kjøpt på en eller annen sæd-bank eller lignende eller fra surrogatmor osv.

 

For noen år siden var det en familie som ble omtalt i pressen og hadde et barn med en alvorlig sykdom og kunne ikke få flere barn på vanlig vis. Da krevde de hjelp for å få et barn til, slik at det kunne bli donor til det syke barnet, altså et slags reservedelsmenneske. Det barnet ble ikke verdsatt mer. Man kan jo tenke seg hva slags tanker om eget menneskeverd et slikt barn vill ha om det vokste opp. Nå gikk det ikke slik at foreldrene fikk det barnet, men debatten om etikk var kraftig. Den debatten hadde samme trekk som den vi fører nå om barn som ikke vet hvem begge biologiske foreldre er: At noen aldeles ikke bryr seg om hensynet til barna og kun tenker egotripp.

 

Noe av det verste vi kan gjøre mot et menneske er å frata det identitet, tilhørighet og muligheten til å vokse opp med foreldre som er glade i dem. For resultatet må bli en opplevelse av dyp forakt og skadet selvbilde. Det er ille nok for barn som mister en eller begge foreldre i ulykke eller sykdom, om man ikke skal sette mange flere i rotløs oppvekst.

 

Jeg tror at det kan bli veldig mange mennesker som etter hvert ikke vet hvem deres biologiske foreldre er på grunn av egg- og sædbanker, mye tilfeldige forbindelser osv. Da kan det være at disse vil fremme krav om DNA-register for alle norske borgere, alle utenlandske som har oppholdstillatelse og de som har vært mistenkt for kriminalitet. Da vil det i så fall bli avslørt hvem de biologiske foreldrene er, så sant de er norske, kanskje utenlandske også.

Takk for et flott innlegg!

 

Jeg håper at barn får flere rettigheter.

Ikke alle burde få lov til å være foreldre.

En ung kvinne fortalte at hun hadde kjæreste kun for å bli gravid, og at hun planla å dumpe ham straks hun ble gravid.

 

Jeg leste følgende innlegg fra et annet nettsted, og jeg synes at det er trist at noen tenker slik som hun som skrev dette innlegget (i blå skrift). Det er da best for et barn om mor er glad i livet sitt og opplever en mening med livet, og at ikke barnet er født kun for at morens liv ikke skal føles bortkastet?

"jeg hater kroppen min, fordi jeg ikke blir gravid! jeg hater at jeg har en så ubrukelig kropp. 

hva skal jeg med en kropp som ikke gjør som den skal engang. livet mitt føles bortkastet ut fordi jeg ikke klarer å bli gravid... det eneste jeg faktisk vil ha her i livet er barn!"

Anonymous poster hash: 0e7a3...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fullstendig løsrevet fra donordebatten:

Skjønner ikke hvorfor det er "særlig far" som bidrar til barnets identitet av de to biologiske foreldrene. Dette er da i høy grad avhengig av foreldrenes personlighet og væremåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig løsrevet fra donordebatten:

Skjønner ikke hvorfor det er "særlig far" som bidrar til barnets identitet av de to biologiske foreldrene. Dette er da i høy grad avhengig av foreldrenes personlighet og væremåte.

Enig. Det er massevis av variable her - barnets kjønn, foreldrenes og barnets personlighet (noe av den, men selvfølgelig ikke hele, er faktisk arv), foreldrenes grad av tilstedeværelse i barnets liv, osv. i det uendelige.

Når relativt små barn får problemer som det ikke er noen enkel forklaring på, er det som regel mor som får skylden. Da er det hennes personlighet, intellektuelle og sosiale evnenivå, oppdragelsesmetode, følelsesliv og jeg vet ikke hva, som blir gransket. Nå kan det jo diskuteres hva begrepet "identitet" omfatter, men det er massevis av mennesker som har vokst opp uten far og som likevel ikke er / oppfatter seg som det minste identitetsløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde det ikke vært for du var opptatt, kunne du få sitte på fanget mitt! ;)B)

Anonymous poster hash: b9305...085

 

;)  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det finnes sånne som deg :D

 

(si fra hvis du blir mindre opptatt ;)  )

Du skal ikke sette deg ned og vente på meg, for å si det sånn. ;)  Trodde du hadde dame forøvrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke sette deg ned og vente på meg, for å si det sånn. ;)  Trodde du hadde dame forøvrig?

 

Teknisk sett så er vi "on a break" akkurat nå... :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Ens identiet får man fra biologiske foreldre, særlig far. Sånn beskriver en del psykologer det. Det å få vite at man ble unnfanget for å være et leketøy for voksne og legitimere en annen type seksualitet, forteller også barnet at det ikke ble unnfanget for å motta kjærlighet fra virkelige foreldre. Det er å få vite at man var mindre ønsket til denne kloden enn andre. At man var et mindreverdig menneske, bare en gjenstand kjøpt på en eller annen sæd-bank eller lignende eller fra surrogatmor osv.

 

For noen år siden var det en familie som ble omtalt i pressen og hadde et barn med en alvorlig sykdom og kunne ikke få flere barn på vanlig vis. Da krevde de hjelp for å få et barn til, slik at det kunne bli donor til det syke barnet, altså et slags reservedelsmenneske. Det barnet ble ikke verdsatt mer. Man kan jo tenke seg hva slags tanker om eget menneskeverd et slikt barn vill ha om det vokste opp. Nå gikk det ikke slik at foreldrene fikk det barnet, men debatten om etikk var kraftig. Den debatten hadde samme trekk som den vi fører nå om barn som ikke vet hvem begge biologiske foreldre er: At noen aldeles ikke bryr seg om hensynet til barna og kun tenker egotripp.

 

Noe av det verste vi kan gjøre mot et menneske er å frata det identitet, tilhørighet og muligheten til å vokse opp med foreldre som er glade i dem. For resultatet må bli en opplevelse av dyp forakt og skadet selvbilde. Det er ille nok for barn som mister en eller begge foreldre i ulykke eller sykdom, om man ikke skal sette mange flere i rotløs oppvekst.

 

Jeg tror at det kan bli veldig mange mennesker som etter hvert ikke vet hvem deres biologiske foreldre er på grunn av egg- og sædbanker, mye tilfeldige forbindelser osv. Da kan det være at disse vil fremme krav om DNA-register for alle norske borgere, alle utenlandske som har oppholdstillatelse og de som har vært mistenkt for kriminalitet. Da vil det i så fall bli avslørt hvem de biologiske foreldrene er, så sant de er norske, kanskje utenlandske også.

Hei!

 

 

Takk for at du forstår hvor alvorlig dette er for meg og mange!!

 

Jeg er av egen erfaring derfor i mot anonyme sæd og egg donasjon, alle mennesker har rett på å vite hvor de kommer fra.

 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må forklare, det kompliserte , at jeg kjenner ikke mitt biologiske opphav, så lurer de på hvorfor og stønn.... så må jeg forklare det også. For nå handler mye om genetikk og arv, jeg kjenner ikke mitt genetiske opphav.

 

Mange adoptivbarn, finner jo sine biologiske foreldre, selv om de som adopterte dem fortsetter å kjennes som foreldre, har de trangen til å vite, "hvor kommer jeg fra?"

 

Å frata mennesker muligheten til å finne sitt genetiske opphav er et overgrep, slik de gjør i Danmark, med anonyme sæd og egg banker er umoralsk mot retten barn burde ha til å kjenne sitt opphav, det viser bare voksenegoismen satt i system.

Og jeg tror det vil bli mange mange problemer i årene som kommer og nye psykiatriske diagnoser som følge av denne kjøps og bestillermentaliteten til og med av barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er massevis av variable her - barnets kjønn, foreldrenes og barnets personlighet (noe av den, men selvfølgelig ikke hele, er faktisk arv), foreldrenes grad av tilstedeværelse i barnets liv, osv. i det uendelige.

Når relativt små barn får problemer som det ikke er noen enkel forklaring på, er det som regel mor som får skylden. Da er det hennes personlighet, intellektuelle og sosiale evnenivå, oppdragelsesmetode, følelsesliv og jeg vet ikke hva, som blir gransket. Nå kan det jo diskuteres hva begrepet "identitet" omfatter, men det er massevis av mennesker som har vokst opp uten far og som likevel ikke er / oppfatter seg som det minste identitetsløse.

Og ref "mor har skylda" - også i de tilfeller der far selv har valgt å ikke være en del av barnets liv. Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...