Gå til innhold

SSRI/TeCA og lavt stoffskifte


ISW

Anbefalte innlegg

Hei, og beklager virkelig spammingen i det siste.

 

Jeg lurer litt på stoffskiftet mitt. Før har jeg hatt grensehøyt stoffskifte (FT4 rundt 20 og FT3 i overkant av 6). Har skydd koffein som pesten for det har gitt hjertebank.

 

Nå, etter jeg startet med Zoloft og Remeron har det plutselig blitt i grenseland lavt. På siste måling var FT4 på 13 men TSH relativt lav, på 0,6.

 

Har ingen voldsomme plager med dette, men føler meg litt daff iblant, og trenger gjerne et par sterke kopper kaffe for å "komme skikkelig igang" på morgenen. Har også hatt en ikke ubetydelig vektøkning fra jeg begynte på Remeron, men denne har jeg fått kontroll over gjennom å trene mye og være veldig bevisst på kosthold. Jeg synes imidlertid ikke jeg har spist så mye at det skulle tilsi den vektøkningen jeg hadde.

 

Hjertebanken min er imidlertid borte og hvilepulsen min har blitt lav, ca 45. Men det er nok også fordi jeg er i mye bedre form, trener løping og fjellturer 3-4 ganger i uken og elsker det.

 

Men, hvilken medisin er det som gjør dette? Og bør det behandles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei! :)

 

S-TSH under 0,2 = Høyt stoffskifte

S-TSH over 6 = Lavt stoffskifte

Referanseområde voksne = 0,5 - 3,6 

 

Kilde: http://www.uus.no/labus/index.asp?Bok=1&Kap=2&Par=219&Boknavn=Laboratoriemedisinske%20unders%F8kelser%20ved%20Oslo-sykehusene

 

FT4 referanseområde for voksne = 8 - 21

 

Kilde=http://www.uus.no/labus/index.asp?Bok=1&Kap=2&Par=220&Boknavn=Laboratoriemedisinske%20unders%F8kelser%20ved%20Oslo-sykehusene

 

Din siste måling viser m.a.o at du er innenfor referanseområdet med TSH i grenseland høyt.

 

Noen årsaker til svingninger – i tillegg til det som er normalt – kan du lese mer om her:

http://www.thyroid-info.com/articles/tsh-fluctuating.htm

 

 



Anonymous poster hash: 1ba19...ea2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kan ikke sikkert si hvilken av medisinene som har gjort dette. Det trenger ikke ha med medisinene å gjøre.

 

 

Stoffskiftet ditt er fortsatt helt normalt. Du har vunnet noe (lavere puls og ikke hjertebank), og du har tapt noe (litt daff). Det er kun din vurdering om dette er noe som skal korrigeres, eller om du vil fortsette å ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke sikkert si hvilken av medisinene som har gjort dette. Det trenger ikke ha med medisinene å gjøre.

 

 

Stoffskiftet ditt er fortsatt helt normalt. Du har vunnet noe (lavere puls og ikke hjertebank), og du har tapt noe (litt daff). Det er kun din vurdering om dette er noe som skal korrigeres, eller om du vil fortsette å ha det slik.

 

Tusen takk for svar :-)

 

Neida, er ikke veldig plagsomt. Men det er jo denne vekta da, at det skal kreve så mye fysisk aktivitet for å bli kvitt "ølvommen" (som jeg ikke vil ha). Men - på en annen side er det jo herlig å gå i fjellet, så litt ekstra motivasjon er vel bare bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :-)

 

Neida, er ikke veldig plagsomt. Men det er jo denne vekta da, at det skal kreve så mye fysisk aktivitet for å bli kvitt "ølvommen" (som jeg ikke vil ha). Men - på en annen side er det jo herlig å gå i fjellet, så litt ekstra motivasjon er vel bare bra.

Det sies at marginalt lavt stoffskifte har omtrent ingen betydning for vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...