Gå til innhold

Blir for dumt!


rose23

Anbefalte innlegg

Da jeg etter mange år på arbeidsavklaringspenger sa at jeg vurderte å søke om 50 % uføretrygd, fikk jeg beskjed om at jeg da må sørge for at jeg skaffer meg en 50 % ordinær jobb. Noe jeg gjorde.... Nå får jeg beskjed om at jeg skal være i praksis ved en arbeidstakerbedrift i tillegg og si opp jobben min for å gå gjennom 12 uker utprøving. Det blir for dumt!!!! Da jeg er ganske ny i den nye jobben og ble valgt ut blant en rekke søkere, nekter jeg å si opp denne jobben. Er det så firkantet at jeg må jobbe i en slik Vekstbedrift for å drive utprøving?

Inndirekte er det Nav som ber meg si opp en ordinær jobb, for å sjekke om jeg kan stå i en halv stilling?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Da jeg etter mange år på arbeidsavklaringspenger sa at jeg vurderte å søke om 50 % uføretrygd, fikk jeg beskjed om at jeg da må sørge for at jeg skaffer meg en 50 % ordinær jobb. Noe jeg gjorde.... Nå får jeg beskjed om at jeg skal være i praksis ved en arbeidstakerbedrift i tillegg og si opp jobben min for å gå gjennom 12 uker utprøving. Det blir for dumt!!!! Da jeg er ganske ny i den nye jobben og ble valgt ut blant en rekke søkere, nekter jeg å si opp denne jobben. Er det så firkantet at jeg må jobbe i en slik Vekstbedrift for å drive utprøving?

Inndirekte er det Nav som ber meg si opp en ordinær jobb, for å sjekke om jeg kan stå i en halv stilling?

 

Det blir for dumt ja :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Så dumt kan det da umulig være. I så fall er det en sak for Aftenposten eller Dagens Medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig merkelig. Nav kan umulig ha oversikt over situasjonen her. Ta en telefon og snakk med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun på dette bedriften sa hun aldri hadde opplevd at brukere har hatt tre-fire jobber.... Men jeg jobber langt ifra 100 % og har sagt fra meg en av dem. Disse jobbene gjør at jeg kan jobbe etter form og farge... Visst jeg  ikke sluttet i den ordinære jobben, måtte hun også snakke med arbeidsgiveren min for å høre hvordan jeg takler arbeidet. Det nektet jeg, og håper hun ikke gjør det. Hun ba også om opplysninger som er taushetsbelagt... Noe jeg ikke ga fra meg. Grrrr....  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt kan det da umulig være. I så fall er det en sak for Aftenposten eller Dagens Medisin.

Skal kontakte dem, om de står på sitt til høsten. da jeg sa at jeg ikke ville si opp jobben, så svarte hun at jeg greier fint å få meg en ny jobb etter avklaringen. Men det vil bli et stort nederlag for meg, og slutte i en jobb jeg trives i så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg etter mange år på arbeidsavklaringspenger sa at jeg vurderte å søke om 50 % uføretrygd, fikk jeg beskjed om at jeg da må sørge for at jeg skaffer meg en 50 % ordinær jobb. Noe jeg gjorde.... Nå får jeg beskjed om at jeg skal være i praksis ved en arbeidstakerbedrift i tillegg og si opp jobben min for å gå gjennom 12 uker utprøving. Det blir for dumt!!!! Da jeg er ganske ny i den nye jobben og ble valgt ut blant en rekke søkere, nekter jeg å si opp denne jobben. Er det så firkantet at jeg må jobbe i en slik Vekstbedrift for å drive utprøving?

Inndirekte er det Nav som ber meg si opp en ordinær jobb, for å sjekke om jeg kan stå i en halv stilling?

 

Dette høres ut som dumskap satt i system  :huh:

 

Men for å prøve å nøste litt: Fikk du 50% TU (tidsavgensa uføretrygd)? Du trenger selvfølgelig ikke svare på spørsmålet, men jeg spinner videre på teorien:

 

TU avvikles i disse dager, alternativene er kort fortalt: 1) Friskmelding 2) Arbeidsavklaring (AAP), 3) Uførepensjon.

 

Om du har 50% TU må du "avklares" ift arbeid i 50%, men dette skal selvfølelig ikke gå utover jobben du har i dag!!

 

Lykke til og god sommer til deg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, arbeidsavklaringspenger på fjerde året..... Men i 2013 har jeg begynt å tjene egne penger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Så firkantet trenger det ikke være. Det høres ikke ut som en god løsning, hverken for deg eller for NAV, å kartlegge arbeidsevnen på denne måten. (Tipper vekstbedrifter neppe er billige i drift.) Det er fullt mulig å kartlegge arbeidsevnen i jobben du allerede står i, men da tror jeg arbeidsgiver må involveres.

 

Kan du ikke søke permisjon fra jobben framfor å si opp i hvertfall? Så kan du fortsette i stillingen når utprøvingen er overstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun på dette bedriften sa hun aldri hadde opplevd at brukere har hatt tre-fire jobber.... Men jeg jobber langt ifra 100 % og har sagt fra meg en av dem. Disse jobbene gjør at jeg kan jobbe etter form og farge... Visst jeg  ikke sluttet i den ordinære jobben, måtte hun også snakke med arbeidsgiveren min for å høre hvordan jeg takler arbeidet. Det nektet jeg, og håper hun ikke gjør det. Hun ba også om opplysninger som er taushetsbelagt... Noe jeg ikke ga fra meg. Grrrr....  

 

Du store alpakka, er du sikker på at det ikke beror på en gedigen misforståelse? Viss ikke, er det mot NAVs regelverk, retningslinjer og intensjoner. Du skal selvfølgelig ikke si opp en ordinær jobb for å delta i tiltak / avklaring!

 

Hvem sier dette; saksbehandleren din på NAV eller veilederen på arbeidsmarkedsbedriften? Hva står det i aktivitetsplanen din? (Du trenger selvfølgelig ikke å svare).

Ta dette opp med saksbehandleren din på NAV, og om nødvendig NAV-lederen på kontoret (ring servicetelefonen, da skal du bli kontakta innen 48 timer, eller be om epost-adresse).

 

Og nei, arbeidsgiveren din skal ikke kontaktes vedr din funksjonsevne, det vil være et grovt brudd på taushetsplikten. Har jeg forstått deg rett har du 50% AAP, det er kun denne 50%'en NAV "har noe med".

 

Håper det løser seg på best mulig måte, og ikke si opp jobben din!!! Lykke til  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å si det sånn - Jeg blir ikke engang overraska over at NAV faktisk kan opptre slik, og at det ikke nødvendigvis er en misforståelse.............  Den gangen jeg ble skilt og måtte kontakte NAV for å få vite hvordan vi skulle forholde oss osv, så slet jeg rett og slett med å holde maska! Det kom tre saksbehandlere for å hjelpe hverandre med å finne ut hvilke regler som gjaldt ved separasjon osv, og ingen fant det jeg selv hadde funnet via PC'n hjemme. Det var nesten slik at jeg begynte å se etter skjult kamera et eller annet sted (jeg tuller ikke engang...). De sa bl.a. at de ikke hadde erfaringer mht "skilsmisse og sånt", at det var en uvanlig sak for dem... Tre uker før hadde faren min vært der pga søknad om AFP, og de hadde sagt nøyaktig det samme til ham ang AFP...

 

Helt ærlig fikk jeg følelsen av at gjengen som jobba der var folk som ikke fikk jobb andre steder og dermed ble plassert et sted der det var ledig kapasitet....

 

Jeg hadde iallefall ikke gitt meg på dette, og er de helt stivbeinte, så kontakter du mendia!



Anonymous poster hash: a2abc...97e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med NAV er at det er et mangehodet troll, ett av regjeringens mange "geniale" tiltak for å gjøre et allerede stort og tungrodd byråkrati enda større og mer tungrodd.

 

Jeg vil driste meg til å påstå at for å "skjønne" alle problemstillingene som dukker opp under en saksbehandlers hverdag må man minst ha bakgrunn som jurist - og de aller fleste jurister jobber som kjent ikke i NAV. Derfor oppstår det utrolig mange misforståelser, forskjellige svar og fortvilelser i en brukers dialog med NAV.

 

Jeg jobber en del opp mot NAV fra "den andre siden av bordet" (altså fra arbeidsgivers side) og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg også river meg i håret over åpenbart håpløs saksbehandling og over det faktum at i utgangspunktet velmente tiltak slår fullstendig feil ut. Eksempler er medarbeidere som må slutte i sine stillinger fordi ytelser fra NAV er mer lønnsomt, arbeidstakere som må vente i månedsvis for å få avklart ulike ting eller få utbetalinger, brev som blir borte (det er slik at brev i noen tilfeller må sendes i papirform til en egen scanning-avdeling som scanner de til PDF), tungrodd oppfølging av sykmeldte, osv. osv.

 

Bare det faktum at NAV ikke lengre har lov til å utgi sine medarbeideres telefonnumre (slik at alle må ringe sentralbordet og bli satt over) er fordømt irriterende. 

 

Til denne saken spesielt, kan det være at de vil sjekke om du har 100% arbeidsevne, og derav ikke er ufør? Jeg forstår det slik at det er uføregraden de vil etterprøve, ikke hvorvidt du kan jobbe 50%? Hva du gjør i de 50% av tiden hvor du faktisk er arbeidsfør burde jo være NAV revnende likegyldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til denne saken spesielt, kan det være at de vil sjekke om du har 100% arbeidsevne, og derav ikke er ufør? Jeg forstår det slik at det er uføregraden de vil etterprøve, ikke hvorvidt du kan jobbe 50%? Hva du gjør i de 50% av tiden hvor du faktisk er arbeidsfør burde jo være NAV revnende likegyldig..

 

Enig med deg, det høres ut til å være en aldeles pussig saksgang  :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enig med deg, det høres ut til å være en aldeles pussig saksgang  :blink:

 

Hei : ) Om jeg ber pent, kunne du "Angustia1" tatt et blikk på tråden om AAP, jobb/studier, på trygdeforumet? "Frosken" anbefaler å spørre deg og jeg trenger all hjelp jeg kan få. Jeg har betalt for advokatsvar men jeg regner med det tar noen dager siden det er helg.

 

 

Anonymous poster hash: 287b9...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei : ) Om jeg ber pent, kunne du "Angustia1" tatt et blikk på tråden om AAP, jobb/studier, på trygdeforumet? "Frosken" anbefaler å spørre deg og jeg trenger all hjelp jeg kan få. Jeg har betalt for advokatsvar men jeg regner med det tar noen dager siden det er helg.

 

 

Anonymous poster hash: 287b9...0ca

 

 

Hei! Jeg har lest kjapt gjennom tråden din og gjort meg noen tanker i "forbifarten", er vel ryddigst at jeg svarer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

OT. Samhandlingsreformen har alle muligheter i seg til å bli enda verre enn NAV-reformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...