Gå til innhold

Personlighet og bil. Og om oppførsel i trafikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sinte menn kjører Ford - innadvendte kvinner Opel. Bilmerke avslører din personlighet. http://www.dn.no/dnBil/article2640705.ece Det stemmer i hvertfall på en som jeg kjente. Stemmer det for deg eller for noen du kjenner?

 

Om oppførsel i trafikken (gammel artikkel)

http://samferdsel.toi.no/article11722-321.html

"Høy risiko

De to høyrisikogruppen skiller seg fra de andre gjennom å være mest involvert i ulykker, rapportere mest risikoatferd i trafikken samtidig som de uttrykker lite ideelle holdninger til trafikksikkerhet. Dette gjelder i særlig grad for gruppen som klassifiseres som de sosialt avvikende.

De Sosialt Avvikende. Total 15 % av de som deltok i undersøkelsen befinner seg i denne kategorien. Gruppen består av 80 % menn, og kan på mange måter sies å være ”verstinggruppen”. De har et høyt behov for spenning, og synes det er helt i orden å omgå lover og regler. De viser også lite omtanke og hensyn for andre, samtidig som de lett irriterer seg over andre i trafikken. Denne kombinasjonen av karakteristika tyder på en uansvarlig, egoistisk og anti-sosial orientering, noe som gjenspeiler seg i at denne gruppen rapporter mest regelbrudd og sjansetakning i trafikken. I tillegg er de opptatt av å hevde seg selv ovenfor kamerater når de kjører bil, eksempelvis gjennom å kjører fort og bryte andre trafikkregler for å tøffe seg. De oppfatter også seg selv som svært gode sjåfører, samtidig som de mener det er liten sjanse for at de selv skal bli skadet i trafikken.

De Agressive. Denne gruppen består av litt flere menn enn kvinner (57 vs. 43 %) og karakteriseres av høy aggresjon og høy angst i kombinasjonen med lite hensyn og omtanke for andre. Denne sammensetningen av trekk er velkjent innen personlighetspsykologi og tilsier en fiendtlig innstiling til andre. Dette samsvarer godt med at de irriteres svært lett over andre atferd i trafikken. I motsetning til de sosialt avvikende har ikke denne gruppen like stor tro på egne kjøreferdigheter og oppfatter risikoen for å bli skadet i trafikken som noe høyere."

 

En bekjent av meg tar store sjanser i trafikken. Andre bilister bruker hornet i forbindelse med hans forbikjøringer. Han har ADHD. Men hans ADHD forklarer da ikke hans oppførsel. Det er svært aggresiv bilkjøring. Han legger ofte bilen sin nært inntil bilen foran, for å tvinge den andre til å kjøre fortere eller til å bytte fil. Hvorfor er han slik i trafikken?

   

Anonymous poster hash: 71f82...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De jeg kjenner velger bil etter lommeboken, status, størrelse, bil med evne til fart eller miljøvennlig bil (politisk bevisst). Jeg har ingen sinte venner og ingen av mine venner kjører Opel eller Ford. Hvem vet om det er en sammenheng :)

 

Hvorfor din venn kjører stygt? Det er hans virkelighetsoppfattelse, mangl på risikoforståelse og ansvar som styrer slik kjøring.

 

Jeg putter ikke meg selv eller mine barn inn i biler hvor det kjøres uansvarlig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette stemmer bra.

 

En kan dessuten ikke unngå å legge merke til at de grisete forbikjøringene i stor grad gjøres av folk i Audi eller evt. BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, så man har avdekket en statistisk sammenheng mellom biltyper og personlige kvaliteter i trafikken. Gud bedre. Da vet jeg jo at jeg ikke må velge Audi/BMW - jeg kan jo _bli_ sånn!

 

Angående risikabel adferd i trafikken, så syns jeg det er rart folk flest ikke syns dette er mer alvorlig. Folk som setter andres liv og helse i fare i trafikken er bare "bajaser". Men nei, hvis man får høre om noen som går på trygd, og man ikke sitter i rullestol etc. - da er vedkommende helt sikkert en trygdesnylter/svindler.



Anonymous poster hash: 963dc...4d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...