Gå til innhold

Lederstil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilken lederstil har din leder (eller du - dersom du er leder?) - og hvordan fungerer den?
I min jobb har vi hatt en del ulike ledere pga utskiftninger... faktisk et halvår uten leder og pga vi ikke fant noen kvalifiserte... og ingen ville ha jobben, ikke engang vi på gølvet ;-)

Første lederen vi hadde der var ganske autoritær og fryktet, og 

flere av oss mistrivdes, det var dårlig stemning på jobben.
Så fikk vi en ny leder som var stikk motsatt, nesten for snill og uautoritær... 
I perioden uten leder lærte vi oss å ta mye ansvar selv og ble veldig selvstendige, ting ble gjort, vi hadde lite fravær og det var god stemning på jobb... vi hadde noen til å kjøre lønna vår, så det var jo det viktigste, men det trenger man jo ikke være leder for å gjøre.... (anarkiiiiiiiiiii)...

Men nå har vi fått ny leder, i begynnelsen sa hun at hun var opptatt av å ikke være sjef, men heller en leder og snakket så mykt om å være så kollegial osv...

men nå har hun blitt varm i trøya, og er veldig opptatt av å markere seg,

ingen skal si henne i mot, og om noen komme rmed forslag blir hun sur og

tverr... Føler flere og flere mister motet og flere har vurdert å si opp jobben.
Jeg mener ikke den lederstilen er så veldig god. 
Joda, det er viktig å være en tydelig leder,

men det er ulike måter å vise sin tydelighet på da. Hun sier ting på en ufin måte og hun snakker dessuten stygt om sine ansatte bak deres rygg,

f.eks. til meg har hun jo fortalt både ditt og datt om enkelte andre håpløse ansatte....

 

Min drømmesjef er en sjef som er opptatt av å skape godt arbeidmiljø på jobben, det er det viktigste forebyggende tiltaket med tanke på sykefravær og oppsigelser.... og da gjelder det både mellom kolleger, men også mellom sjef og ansatt... At man føler man har en dialog, at man tør å ta opp ting med leder uten at lederen kan bruke det imot en.... At leder er villig til å samarbeide og ikke minst høre på de ansatte, om hun/han er uenig så er det lov å si fra om det, men begrunne det på en fin måte, og vise at hun hører, men... hvis dere skjønner.

Måtte bare få en liten utblåsning etter en heftig diskusjon i lunsjen i dag... sterk misnøye om den nye sjefen dessverre :(

 



Anonymous poster hash: edc57...9de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært ansatt på mange ulike skoler, og har etterhvert fått klare formeninger om hvilke ledere jeg trives best under...

 

En god leder skal virke trygg og samlende på kollegiet. Han/hun skal være raus og forståelsesfull, og prøve å komme sin ansatte i møte mht ulike ønsker osv. Samtidig skal lederen markere at "vi jobber sammen og har sammen ansvaret for å skape en god arbeidsplass og et godt arbeidsmiljø".

 

Lederen skal ha åpen dør inn til kontoret sitt slik at de ansatte føler de kan komme "uanmeldt", og man skal føle man blir lytta til og forstått.

 

På arbeidsplasser med en autoritær leder, er min erfaring at fraværet er større... De ansatte kan føle at de bare gir og gir, og ikke får noe tilbake - og da er det lett å ta seg visse friheter. Det samme føler jeg skjer på arbeidsplasser med utydelige ledere som er mer "kompiser" enn ledere.

 

Når man føler at sjefen har god autoritet, men ikke er autoritær - man føler man blir "sett" og lytta til - Der gjør de fleste ansatte sitt ytterste for å gjøre en god jobb og ha minimalt med fravær :)

 

Det finnes forøvrig masteroppgaver rundt dette temaet - noe ligger på www.bisby.com (?), hvis du er interessert i å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finnes det en oversikt over alle lederstilene?
 

Her er 4 av dem

De helsefarlige sjefene. En sjef med paranoide eller psykopatiske trekk kan utrolig nok være positivt for bedriften http://www.dn.no/karriere/article1092982.ece

Her er 4 til

http://home.online.no/~steinny/Kap12/De%204%20lederstilene.htm



Anonymous poster hash: 148b0...acc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra djevel til pusekatt
- En sjef som er rå og kynisk og viser psykopatiske trekk på jobben for å nå målene sine, kan være en pusekatt hjemme hos familien. Han eller hun blir kanskje hatet på jobben, men er veldig hyggelig å drikke øl med etter jobb, fordi vedkommende da befinner seg i en helt annen setting, legger Paul Moxnes til.

(Fra nederst i denne artikkelen: http://www.dn.no/karriere/article1092982.ece )

 

Det hadde ikke vært noe for meg

 

 

Lederstil 3, Medvirkende lederstil, fra denne linken, mener jeg at er positiv.  Men noen av de forskjellige stilene passer

vel bedre enn andre stiler, alt ut ifra hvilken arbeidsplass det er,  hvor selvstendig du arbeider, hvem som jobber der, kompetanse,  osv.

http://home.online.no/~steinny/Kap12/De%204%20lederstilene.htm



Anonymous poster hash: 148b0...acc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er sjefen min i alle fall..... merker at hun har veldig behov for å markere sitt territorie... paranoid og redd for at "uformelle" ledere skal overprøve hennes beslutninger 

  • Den paranoide sjefen er alltid mistenksom, tror alltid han vil bli lurt og tar sine forholdsregler deretter, provoserer andre, er hissig og redd for å bli krenket. Oppleves som sykelig misunnelig og frykter å miste egen posisjon, innflytelse og status. Gjør en fjær til fem høns, går raskt til motangrep og blir kranglevoren.


Anonymous poster hash: edc57...9de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...