Gå til innhold

Har vi ikke en fri vilje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

http://www.abcnyheter.no/livet/2013/06/26/du-er-ikke-ansvarlig-egen-helse

 

Det er vel noe ingen blir helt enige om.  Det er mange ytre ting, indre ting, gener osv som er med på å avgjøre valgene våre.  I artikkelen står det at overvektige ikke er ansvarlig for sin helse.  Jeg er ikke enig i det som står at vi ikke har fri vilje, men det er mange faktorer vi ikke kan påvirke som betyr mye for valgene vi tar.  Disse faktorene kan være mye sterkere enn viljen.  

 

Jeg har slanket meg mange ganger igjennom livet.  Noen ganger går det helt greit, mens andre ganger er det helt umulig.  Motivasjonen har vært den samme hver gang.  Jeg har ofte lurt på hvorfor det noen ganger kan være så mye enklere enn andre ganger. Vi har fri vilje, men det er mer enn viljen som avgjør om vi klarer det.

 

Har noen noe innspill?



Anonymous poster hash: dea3e...a0d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har slanket meg mange ganger igjennom livet.  Noen ganger går det helt greit, mens andre ganger er det helt umulig.  Motivasjonen har vært den samme hver gang.  Jeg har ofte lurt på hvorfor det noen ganger kan være så mye enklere enn andre ganger. Vi har fri vilje, men det er mer enn viljen som avgjør om vi klarer det.

 

Har noen noe innspill?

Anonymous poster hash: dea3e...a0d

 

Jeg har ikke lest artikkelen.

Mange har dessverre lært dårlige kostholdsvaner fra barnsben av, og sliter med overvekt som følge av det.

 

Akkurat det med slanking har jeg stor forståelse for at er vanskelig å få til. Jeg leste nylig om at når vi gjør forsøk på å slanke oss, stritter kroppen i mot for å prøve å holde seg på samme vekt. Mange opplever jo også at vekta stopper opp etter en periode med vektnedgang. Det er forøvrig bare bra, da jeg leste at kroppen trenger en stabiliseringsperiode på ca 2 mnd før man fortsetter vektnedgangen.

 

Mange ødelegger noe i kroppen som har med forbrenningen å gjøre ved jo-jo-slanking. Det beste er å slanke seg sakte med trening og andre gode vaner samt sunnere kosthold.

 

Kroppen husker også sin maxvekt og vil prøve å komme dit, leste jeg.  Så det gjelder å lage seg nye vaner og holde på de nye vanene.

Anonymous poster hash: 9c48b...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fri vilje er noen de aller fleste ser på som en selvfølge.

 

Vitenskapelig sett, derimot, har man ikke helt løst det problemet der. Sett fra et naturvitenskapelig ståsted så er jo ikke mennesket annet enn fysiske/kjemiske/biologiske prosesser.

 

Men det blir et rent akademisk spørsmål. Ingen av de som forsker på fri vilje har noen annen mening enn folk flest sånn i dagliglivet.

 

Det er nok ikke helt friskt å mene at man ikke har fri vilje, sånn i praksis, utenfor akademia. Tror faktisk det kan være et symptom på en schizofren psykose. Da mener jeg selvsagt ikke en bevisst strategi om å "rasjonalisere" ting med at man ikke har fri vilje. Jeg snakker da om en faktisk tro på at man ikke selv styrer sine egne handlinger.



Anonymous poster hash: e869a...f74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen f.eks kan ha utviklet en spiseforstyrrelse pga langvarig mishandling

Noen legger på seg mye pga medisiner. Noen har fortalt om at de ikke spiser mer enn før men de legger allikevel på seg pga noe som medisinene gjør med kroppen.

Noen greier ikke å trene p.g.a. utmattelse pga en sykdom.

 

Selv om det mange ganger kan ligge en årsak til f.eks. overvekten som ikke er ens egen skyld, må vi ikke komme bort fra at vi alle har fri vilje og kan gjøre valg og velge å ta tak i utfordringene og gjøre noe med det som er negativt i livet vårt.



Anonymous poster hash: 9c48b...902
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Noen f.eks kan ha utviklet en spiseforstyrrelse pga langvarig mishandling

Noen legger på seg mye pga medisiner. Noen har fortalt om at de ikke spiser mer enn før men de legger allikevel på seg pga noe som medisinene gjør med kroppen.

Noen greier ikke å trene p.g.a. utmattelse pga en sykdom.

 

Selv om det mange ganger kan ligge en årsak til f.eks. overvekten som ikke er ens egen skyld, må vi ikke komme bort fra at vi alle har fri vilje og kan gjøre valg og velge å ta tak i utfordringene og gjøre noe med det som er negativt i livet vårt.

Anonymous poster hash: 9c48b...902

 

 

Syns det blir veldig feil å huke av en liste med "godkjennende årsaker" til feil vi har/gjør (som overvekt), og ha en tilsvarende "ekskluderingsliste".

 

Det er ingen som vet alt om et annet menneske. Det er faktisk veldig få som vet mye!

Anonymous poster hash: e869a...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

1) Syns det blir veldig feil å huke av en liste med "godkjennende årsaker" til feil vi har/gjør (som overvekt), og ha en tilsvarende "ekskluderingsliste".

 

2)Det er ingen som vet alt om et annet menneske. Det er faktisk veldig få som vet mye!

Anonymous poster hash: e869a...f74

 

1)Det var bare noen eksempler på mulige årsaker til å få overvekt, og ikke ment som en liste over "godkjennende årsaker".

 

2)Du har rett i det.

Anonymous poster hash: 9c48b...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

1)Det var bare noen eksempler på mulige årsaker til å få overvekt, og ikke ment som en liste over "godkjennende årsaker".

 

2)Du har rett i det.

Anonymous poster hash: 9c48b...902

 

 

Hva mener du egentlig med "årsak"?

 

Det er alltid årsaker bak ting som skjer. Det er en årsak til at noen banker kona og, selv om man ikke trenger å akseptere det av den grunn. Tilsvarende, det er alltid en årsak til at noen blir en folkekjær borgerrettighetsforkjemper.

 

Hvis du mener "god grunn", så skjønner jeg hva du mener. Hvis noen er lam fra livet og ned, skjønner jeg godt at vedkommende ikke "gidder" å ta noen mosjons-løpeturer. Det er også en grunn hvis noen liker bedre å spise popcorn.

 

Som sagt, ingen vet særlig mye om andre. Vi må fortsatt ta en stilling til det andre mennesker gjør - men det betyr ikke at vi kan påberope oss noen sannhet i det vi tenker. Derfor syns jeg det blir helt feil å lage lister over "årsaker til overvekt" - så veldefinert er det ikke - langt der i fra.

Anonymous poster hash: e869a...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Hva mener du egentlig med "årsak"?

 

Det er alltid årsaker bak ting som skjer. Det er en årsak til at noen banker kona og, selv om man ikke trenger å akseptere det av den grunn. Tilsvarende, det er alltid en årsak til at noen blir en folkekjær borgerrettighetsforkjemper.

 

Hvis du mener "god grunn", så skjønner jeg hva du mener. Hvis noen er lam fra livet og ned, skjønner jeg godt at vedkommende ikke "gidder" å ta noen mosjons-løpeturer. Det er også en grunn hvis noen liker bedre å spise popcorn.

 

Som sagt, ingen vet særlig mye om andre. Vi må fortsatt ta en stilling til det andre mennesker gjør - men det betyr ikke at vi kan påberope oss noen sannhet i det vi tenker. Derfor syns jeg det blir helt feil å lage lister over "årsaker til overvekt" - så veldefinert er det ikke - langt der i fra.

Anonymous poster hash: e869a...f74

 

Poenget i det innlegget var:

"Selv om det mange ganger kan ligge en årsak til f.eks. overvekten som ikke er ens egen skyld, må vi ikke komme bort fra at vi alle har fri vilje og kan gjøre valg og velge å ta tak i utfordringene og gjøre noe med det som er negativt i livet vårt."

 

Jeg er ikke opptatt av gode grunner eller årsaker til ting som har blitt negativt.

Fokuset mitt er at vi har en fri vilje og kan velge å gjøre noe for å forsøke å forandre det som er negativt i livet vårt.

 

Mitt svar, innlegg 4, var til trådstarter for å diskutere dette med fri vilje, og få frem at selv om f.eks andre mennesker eller andre faktorer er skyld i hvordan noe i livet vårt er i dag, så har vi en fri vilje og vi kan velge å forandre ting.

 

Anonymous poster hash: 9c48b...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ble forresten uoversiktelig med 3 anonyme i samme tråd.

Jeg har lagt på meg 12 kg i løpet av få år.

Men jeg ønsker å gå ned i vekt. Og jeg vet at jeg har fri vilje til å bestemme meg for å ta noen grep for

å nå dette og mange andre mål som jeg har.



 

 



Anonymous poster hash: 9c48b...902
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg har slanket meg mange ganger igjennom livet.  Noen ganger går det helt greit, mens andre ganger er det helt umulig.  Motivasjonen har vært den samme hver gang.  Jeg har ofte lurt på hvorfor det noen ganger kan være så mye enklere enn andre ganger. Vi har fri vilje, men det er mer enn viljen som avgjør om vi klarer det.

 

Har noen noe innspill?

Anonymous poster hash: dea3e...a0d

 

Stress kan også påvirke vekten.

 

Hva var forskjellig de gangene du greide å slanke deg, i forhold til når du ikke greide det? Du forteller at motivasjonen var den samme. Var livssituasjonen anderledes?

Anonymous poster hash: 9c48b...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Det ble forresten uoversiktelig med 3 anonyme i samme tråd.

Jeg har lagt på meg 12 kg i løpet av få år.

Men jeg ønsker å gå ned i vekt. Og jeg vet at jeg har fri vilje til å bestemme meg for å ta noen grep for

å nå dette og mange andre mål som jeg har.

 

 

Anonymous poster hash: 9c48b...902

 

 

Fri vilje er ikke noe man vet eller ikke vet at man har. Det er et akademisk spørsmål man ikke har fått klarhet i.

 

Det betyr ikke at man ikke kan endre livet sitt.

Anonymous poster hash: e869a...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Fri vilje er ikke noe man vet eller ikke vet at man har. Det er et akademisk spørsmål man ikke har fått klarhet i.

 

Det betyr ikke at man ikke kan endre livet sitt.

Anonymous poster hash: e869a...f74

 

Mener du at vi har fri vilje eller at vi ikke har fri vilje?

Anonymous poster hash: 9c48b...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Fri vilje er ikke noe man vet eller ikke vet at man har. Det er et akademisk spørsmål man ikke har fått klarhet i.

 

Det betyr ikke at man ikke kan endre livet sitt.

Anonymous poster hash: e869a...f74

 

Takk for innspill!

Her er et par interessante artikler.

Men går det an at vi har fri vilje i noe av det vi gjør og at vi ikke har fri vilje i andre ting som vi gjør?

http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=9097

http://www.webpsykologen.no/artikler/psykisk-helse-og-fri-vilje/

Anonymous poster hash: 9c48b...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

Mener du at vi har fri vilje eller at vi ikke har fri vilje?

Anonymous poster hash: 9c48b...902

 

 

Jeg "mener" ingenting, det overlater jeg til de som forsker på det å mene noe om. (Hvem det er innebærer ikke en viss dansk "filosof" som lar hans personlige oppfatning på konsekvenser for hvorvidt tjukke har ansvar selv eller ikke.)

 

Spørsmålet har _ingen_ betydning for ev. slanking.

 

Jeg tror mange blander begrepene "fri vilje" og "ansvar". Fri vilje er noe som diskuteres innen vitenskap. Ansvar, derimot, er noe som beskriver en norm menneskene setter. Det blir da et definisjonsspørsmål. Spørsmålet om fri vilje dreier seg om hvordan naturen er satt sammen, og er ikke noe man trenger å mene noe spesielt om med mindre man faktisk har veldig greie på det.

Anonymous poster hash: e869a...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg "mener" ingenting, det overlater jeg til de som forsker på det å mene noe om. (Hvem det er innebærer ikke en viss dansk "filosof" som lar hans personlige oppfatning på konsekvenser for hvorvidt tjukke har ansvar selv eller ikke.)

 

Spørsmålet har _ingen_ betydning for ev. slanking.

 

Jeg tror mange blander begrepene "fri vilje" og "ansvar". Fri vilje er noe som diskuteres innen vitenskap. Ansvar, derimot, er noe som beskriver en norm menneskene setter. Det blir da et definisjonsspørsmål. Spørsmålet om fri vilje dreier seg om hvordan naturen er satt sammen, og er ikke noe man trenger å mene noe spesielt om med mindre man faktisk har veldig greie på det.

Anonymous poster hash: e869a...f74

 

Det er mulig at jeg ikke forstår begrepet fullt ut. Tusen takk for at du forklarer om dette! :)

 

1)Er det ikke å bruke fri vilje når man foretar et valg når man har 2 eller flere alternativer å velge mellom? Hvis dette ikke kalles fri vilje, kalles dette bare å foreta et valg? Og man kan velge å ta ansvar eller ikke ta ansvar for konsekvensene av de valgene som en gjør?

 

2)Når man foretar noen valg tar man hensyn til forskjellige faktorer, som konsekvensener, før man bestemmer seg. Da tar man ansvar.

 

3)Andre ganger velger man kanskje hva man skal gjøre kanskje bare av gammel vane uten å tenke seg om og bruke tid på å vurdere og dermed gjør ting uten egentlig å foreta et valg basert på grundig vurdering av konsekvensene av sine handlinger? Da tar man ikke ansvar.

 

Jeg har kanskje forstått det.  Tusen takk for dine innspill! :)

 

Det er mulig at jeg både har forstått feil og har skrevet noe feil, pga dårlig konsentrasjon, så jeg er glad for rettelser m.m.

 

Anonymous poster hash: 9c48b...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Stress kan også påvirke vekten.

 

Hva var forskjellig de gangene du greide å slanke deg, i forhold til når du ikke greide det? Du forteller at motivasjonen var den samme. Var livssituasjonen anderledes?

Anonymous poster hash: 9c48b...902

 

Jeg kan ikke huske forskjeller, men har gjort meg litt tanker over grunner som kan gi forskjellige resultat.  

 

Ting som kan gjøre det lettere

Er du midt i et spennende oppussingsprosjekt når du begynner

Er psyken bra og du kanskje har veldig energi på husarbeid.

Er du i en veldig travel jobbsituasjon

Er været fint og varmt.  Det blir mye drikking av vann

 

Ting som gjør det vanskelig

Trett av tungt vær

En periode med mye selskaper

Depresjon

Har ikke anledning til å komme deg ut på tur

Hjemme med syke barn

 

Dette er bare noen av tingene som påvirker, men jeg tror det er mye mer som påvirker oss enn det vi merker eller er klar over som er med på å avgjøre om vi skal lykkes med ting i livet.

 

Å starte et spennende oppussingsprosjekt når du starter en slankekur tror jeg ikke er så dumt  :) 

 

Anonymous poster hash: dea3e...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Det er mulig at jeg ikke forstår begrepet fullt ut. Tusen takk for at du forklarer om dette! :)

 

1)Er det ikke å bruke fri vilje når man foretar et valg når man har 2 eller flere alternativer å velge mellom? Hvis dette ikke kalles fri vilje, kalles dette bare å foreta et valg? Og man kan velge å ta ansvar eller ikke ta ansvar for konsekvensene av de valgene som en gjør?

 

2)Når man foretar noen valg tar man hensyn til forskjellige faktorer, som konsekvensener, før man bestemmer seg. Da tar man ansvar.

 

3)Andre ganger velger man kanskje hva man skal gjøre kanskje bare av gammel vane uten å tenke seg om og bruke tid på å vurdere og dermed gjør ting uten egentlig å foreta et valg basert på grundig vurdering av konsekvensene av sine handlinger? Da tar man ikke ansvar.

 

Jeg har kanskje forstått det.  Tusen takk for dine innspill! :)

 

Det er mulig at jeg både har forstått feil og har skrevet noe feil, pga dårlig konsentrasjon, så jeg er glad for rettelser m.m.

 

Anonymous poster hash: 9c48b...902

 

 

Jeg vet ikke jeg altså...

 

Alt jeg vet er at "fri vilje" dreier seg om hvordan hjernen fungerer - et rent naturvitenskapelig spørsmål.

 

Sett at det skulle vise seg at vi ikke hadde fri vilje - hva da med alle de eksemplene på at det går an å endre livet sitt? Dette er ingen selvmotsigelse.

Anonymous poster hash: e869a...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

http://www.abcnyheter.no/livet/2013/06/26/du-er-ikke-ansvarlig-egen-helse

 

Det er vel noe ingen blir helt enige om.  Det er mange ytre ting, indre ting, gener osv som er med på å avgjøre valgene våre.  I artikkelen står det at overvektige ikke er ansvarlig for sin helse.  Jeg er ikke enig i det som står at vi ikke har fri vilje, men det er mange faktorer vi ikke kan påvirke som betyr mye for valgene vi tar.  Disse faktorene kan være mye sterkere enn viljen.  

 

Jeg har slanket meg mange ganger igjennom livet.  Noen ganger går det helt greit, mens andre ganger er det helt umulig.  Motivasjonen har vært den samme hver gang.  Jeg har ofte lurt på hvorfor det noen ganger kan være så mye enklere enn andre ganger. Vi har fri vilje, men det er mer enn viljen som avgjør om vi klarer det.

 

Har noen noe innspill?

Anonymous poster hash: dea3e...a0d

 

Vi er jo et resultat av omgivelser og det vi har fóret hjernen med og programmert den over år. Har vi f. eks kost oss med godteri foran TV, eller "premierer" med godteri, så er det vanskeligere å avprogrammere dette. 

Så har vi vel ulik vilje etter hvor bra det går for tiden og hvor styrket selvfølelsen og selvtilliten er. Motivasjon henger sammen med hva vi tror er mulig og hvordan vi ser løsninger vi kan ta steg for steg. 

 

Vi er vel så sammensatte av mye, med ulike fysiske forutsetninger også til å bare lett endre på det meste. Ofte hjelper det å henge med de som skal samme vei mot det målet en har, for faren for at vi boikotter oss selv (med gamle rutiner) under veis er stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er konstruktivt å tenke om seg selv at man har en betydelig kontroll over egne handlinger (dvs. fri vilje), da dette bidrar til at man tar ansvar for seg selv og forsøker å handle konstruktivt. Derimot har jeg liten sans for å bebreide andre  for manglende kontroll over f.eks. matinntak, de det gjelder har det som regel kjipt nok fra før om ikke omgivelsene skal bidra negativt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...