Gå til innhold

Kravstor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en kjæreste.

Han er snill og har hjulpet meg med oppussing av huset.

I dag fortalte han meg at han synes jeg er kravstor... dette fordi jeg har bedt ham om å snart liste ferdig rundt ene ytterdøren (som har stått slik i 3 år), slå på bord under kledningen (stått slik i 3 år), legge ferdig ett terrassebord slik at jeg snart kan få beiset terrassen (stått i 1 år),

Listet ferdig i 2. etg (stått i 3 år) etc..

På en måte kan jeg forstå ham, at jeg har hatt mange prosjekter ja, men samtidig har han tatt på seg å hjelpe andre innimellom.

Jeg liker ikke å se på at ting er halvferdig og forringes pga mangel på vedlikehold etc.

Er jeg kravstor?? Hans familie er ikke så nøye med vedlikehold og at det skal se pent ut, men jeg er vel ikke kravstor, selv om jeg vil ha ting ferdig?

Anonymous poster hash: cf91c...598
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en kjæreste.

I dag fortalte han meg at han synes jeg er kravstor... dette fordi jeg har bedt ham om å snart liste ferdig rundt ene ytterdøren (som har stått slik i 3 år), slå på bord under kledningen (stått slik i 3 år), legge ferdig ett terrassebord slik at jeg snart kan få beiset terrassen (stått i 1 år),

På en måte kan jeg forstå ham, at jeg har hatt mange prosjekter ja, men samtidig har han tatt på seg å hjelpe andre innimellom.

Jeg liker ikke å se på at ting er halvferdig og forringes pga mangel på vedlikehold etc.

Er jeg kravstor?? Hans familie er ikke så nøye med vedlikehold og at det skal se pent ut, men jeg er vel ikke kravstor, selv om jeg vil ha ting ferdig?

Fikk følelsen av at det var mye informasjon som ikke kom klart frem, blant annet at du antakelig er eier av huset?

Uansett eierskap er det jo naturlig at han gjør ferdig det han har sagt han skal gjøre. Hvorvidt du er kravstor avhenger jo helt av hva dere har avtalt rundt oppussingen, om noe.

Synes i utgangspunktet ikke du kan forvente at din kjæreste pusser opp huset som er ditt, hvis ikke arbeidet er delbetaling av husleie etc., men dette blir jo bare spekulasjoner. Du sier jo ikke engang noe om dette dreier seg om hans hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk følelsen av at det var mye informasjon som ikke kom klart frem, blant annet at du antakelig er eier av huset?

Uansett eierskap er det jo naturlig at han gjør ferdig det han har sagt han skal gjøre. Hvorvidt du er kravstor avhenger jo helt av hva dere har avtalt rundt oppussingen, om noe.

Synes i utgangspunktet ikke du kan forvente at din kjæreste pusser opp huset som er ditt, hvis ikke arbeidet er delbetaling av husleie etc., men dette blir jo bare spekulasjoner. Du sier jo ikke engang noe om dette dreier seg om hans hjem.

Dette er mitt hjem. Han bor ikke der.

Jeg betaler ham for oppussingen (på regning, da han er selvstendig og jeg ikke har "svartepenger" å betale med).

Ved oppussing drar jo ofte det ene med seg det andre og han har tatt ting etter hvert. Jeg har ikke mast på ham i forhold til ytterdør, lister inne etc, men har nevnt det 1-2 ganger i året kanskje.

Nå har jeg ment å beise verandaen/terrassen, men er låst, fordi den ikke er ferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at 3 år er ikke lenge - lister må gjerne tørke i årtier før de kan settes på  ;)

Vi er så heldig hjemme hos oss at vi er like lite flinke begge to til å gjøre ferdig ting - andre rister sikkert på hodet over oss - men det blir deilig lite småkrangler av det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er mitt hjem. Han bor ikke der.

Jeg betaler ham for oppussingen (på regning, da han er selvstendig og jeg ikke har "svartepenger" å betale med).

Ved oppussing drar jo ofte det ene med seg det andre og han har tatt ting etter hvert. Jeg har ikke mast på ham i forhold til ytterdør, lister inne etc, men har nevnt det 1-2 ganger i året kanskje.

Nå har jeg ment å beise verandaen/terrassen, men er låst, fordi den ikke er ferdig..

Kan du ikke betale en annen håndtverker for å utføre oppdragene i steden?

Anonymous poster hash: e3d21...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at 3 år er ikke lenge - lister må gjerne tørke i årtier før de kan settes på  ;)

Vi er så heldig hjemme hos oss at vi er like lite flinke begge to til å gjøre ferdig ting - andre rister sikkert på hodet over oss - men det blir deilig lite småkrangler av det  :)

Den ser jeg! Det er bare det, at jeg nå må ha verditakst på huset pga lånet, og da er det kjedelig at tingene ikke er ferdig..

Jeg forstår at han kan ha mye å gjøre og at han også blir frustrert ja, men jeg synes ikke jeg kan kalles kravstor, nå jeg forventer at ting en gang skal bli gjort ferdig. Alt han har startet på, er halvferdig og det er jeg litt frustrert av nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Til anonym bruker - Dette er TRÅDSTARTER :)

Jeg sa til han at jeg ønsket å bruke ekstern hjelp til mitt siste prosjekt, fordi jeg var redd for nettopp dette og fordi han ga uttrykk for at det ble mye.

Da han så at han hadde litt lite jobber utenom i perioden, sa han at han likevel kunne ta det hos meg.. -og nå er jeg kravstor..

Han har tatt på seg flere småprosjekt hos andre samtidig.. og da forstår jeg ikke hvorfor han sier jeg er kravstor, når jeg ber han ta ferdig det som ikke er ferdig hos meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til anonym bruker - Dette er TRÅDSTARTER :)

Jeg sa til han at jeg ønsket å bruke ekstern hjelp til mitt siste prosjekt, fordi jeg var redd for nettopp dette og fordi han ga uttrykk for at det ble mye.

Da han så at han hadde litt lite jobber utenom i perioden, sa han at han likevel kunne ta det hos meg.. -og nå er jeg kravstor..

Han har tatt på seg flere småprosjekt hos andre samtidig.. og da forstår jeg ikke hvorfor han sier jeg er kravstor, når jeg ber han ta ferdig det som ikke er ferdig hos meg..

Takk! :)

Jeg vet ikke hvorfor han har tatt på seg flere småprosjekt hos andre samtidig. Det kan f.eks være at han tjener mer på de prosjektene og at han trenger pengene.

Jeg forstår heller ikke hvorfor han kaller deg kravstor når du ber ham om å ta ferdig det som ikke er ferdig som han har lovt å gjøre.

Uansett ville jeg bestilt en annen håndtverker til å gjøre ferdig et av prosjektene f.eks terassen, ganske snart, dersom han ikke har tid til å gjøre ferdig jobben snart.

Blir det mye dyrere for deg å få en annen håndtverker til å gjøre ferdig jobben?

Du kunne jo bestille  anbud fra et par firma, og se om det kanskje ikke blir så mye dyrere å få noen andre enn din kjæreste til å ta jobben. Det ville jeg ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk! :)

Jeg vet ikke hvorfor han har tatt på seg flere småprosjekt hos andre samtidig. Det kan f.eks være at han tjener mer på de prosjektene og at han trenger pengene.

Jeg forstår heller ikke hvorfor han kaller deg kravstor når du ber ham om å ta ferdig det som ikke er ferdig som han har lovt å gjøre.

Uansett ville jeg bestilt en annen håndtverker til å gjøre ferdig et av prosjektene f.eks terassen, ganske snart, dersom han ikke har tid til å gjøre ferdig jobben snart.

Blir det mye dyrere for deg å få en annen håndtverker til å gjøre ferdig jobben?

Du kunne jo bestille  anbud fra et par firma, og se om det kanskje ikke blir så mye dyrere å få noen andre enn din kjæreste til å ta jobben. Det ville jeg ha gjort.

Rettelse:

Bestille anbud på _hele_ jobben (alle prosjekter i huset ditt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rettelse:

Bestille anbud på _hele_ jobben (alle prosjekter i huset ditt)

Det er nok dyrere å hyre inn andre håndverkere, da han tar en ganske lav timepris på det han gjør for meg kontra andre. Når det er snakk om terrassen, er det snakk om to terrassebord inn mot veggen på huset, som ikke er lagt... likevel, disse to bordene fører til at jeg ikke får beiset noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok dyrere å hyre inn andre håndverkere, da han tar en ganske lav timepris på det han gjør for meg kontra andre. Når det er snakk om terrassen, er det snakk om to terrassebord inn mot veggen på huset, som ikke er lagt... likevel, disse to bordene fører til at jeg ikke får beiset noe....

Jeg hadde kanskje valgt å  beise det som er ferdig og beiset de 2 siste bordene senere.

Angående resten av jobben (inkl terassebordene), hadde jeg lært meg å snekre selv, eller forhørt meg med flere håndtverkere for å finne noen som kan ta jobben like rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en kjæreste.

Det er ikke sikkert at han hadde prioritert å gjøre ferdig arbeidet i huset selv om dere hadde eid det sammen heller.

Han minner meg om noen som jeg hørte om. Den mannen var veldig nøye med å gjøre andre (andre enn de han bodde sammen med) til lags, og ga blaffen i mange ting hjemme. Han var også "snill" på noen områder, mot de hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at du ikke allerede har betalt han for arbeidet: Legg de to siste bordene på terassen selv og beis. Du trenger bare trykkimpregnert bord, sag og hammer, ettersom reisverket allerede er oppført. Dette får du sikkert låne av kjærsten om du spør han (uten bebreidelse i tonen;)

Resten hyrer du en annen snekker for, og slutter å mase på kjæresten din. La han tilby seg en evt neste jobb i huset ditt, og nyt heller kjærestelivet med han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

1. Jeg vurderer å beise resten av terrassen, men blir vanskelig å få vasket resterende bord med terrasserens siden, uten å ta med det som allerede er beiset..

2. Han og jeg er nok oppdratt forskjellig i forhold til å ha det pent rundt seg og ikke...

3. Jeg har gjort opp for det han har påbegynt fra tidligere ( og 3 år siden)

Skulle godt ha lagt siste bordene selv ,men jeg er fryktelig dårlig på å måle og sage/slisse.. Jeg har alt som skal til, både lister, terrassebord etc.. det fyller opp plass bare

4. Skal ikke spørre kjæresten min om noe fremover, men heller spare nok til å leie inn en håndverker som jo har høyere timepris 

Vil ikke bli kalt "Kravstpr" fordi jeg ber om at arbeider blir ferdiggjort, slik at huset ikke forringes, eller at jeg får dårlig takst pga uferdig arbeide..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. Jeg vurderer å beise resten av terrassen, men blir vanskelig å få vasket resterende bord med terrasserens siden, uten å ta med det som allerede er beiset..

2. Han og jeg er nok oppdratt forskjellig i forhold til å ha det pent rundt seg og ikke...

3. Jeg har gjort opp for det han har påbegynt fra tidligere ( og 3 år siden)

Skulle godt ha lagt siste bordene selv ,men jeg er fryktelig dårlig på å måle og sage/slisse.. Jeg har alt som skal til, både lister, terrassebord etc.. det fyller opp plass bare

4. Skal ikke spørre kjæresten min om noe fremover, men heller spare nok til å leie inn en håndverker som jo har høyere timepris 

Vil ikke bli kalt "Kravstpr" fordi jeg ber om at arbeider blir ferdiggjort, slik at huset ikke forringes, eller at jeg får dårlig takst pga uferdig arbeide..

1. Fint!

Jeg forstår ikke at det er vanskelig å få vasket de umonterte bordene senere uten å vaske de beisede bordene. Kan du ikke bare vaske de 2 andre før du monterer dem?

Har du en god nabo, har han kanskje kunnet målt opp og saget for deg på noen minutter, slik at du har hatt alle bordene på plass før du starter med rengjøring og beising :)

2. Det trenger ikke å ha med oppdragelse å gjøre.

3. Har du kun betalt for det arbeidet som er gjort?

4. Mye småarbeid kan nok gjøres av rimeligere arbeidskraft også.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen er: Lurt å ikke blande kjærlighetsforhold med arbeidsforhold/oppdragsforhold. Forventninger fra begge hold forkludrer situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen er: Lurt å ikke blande kjærlighetsforhold med arbeidsforhold/oppdragsforhold. Forventninger fra begge hold forkludrer situasjonen.

Enig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var min tanke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig er det å få på de to manglende terrassebordene da? Om du har dem liggende i huset allerede så sager du dem til og skrur dem på selv. Det tar ikke mange minutter med mindre de må sages i en bestemt vinkel eller noe sånt.

Om du ikke ser noen råd for å ta resten selv så får du hyre inn en annen håndverker og betale de kronene det koster. Blir kjæresten sur for det også så er det kanskje på tide å revurdere hele forholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...