Gå til innhold

diagnose for skamfølelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man sliter med en intens skamfølelse over seg selv. Alt fra utseende, personlighet, at man ikke er flink nok og at man skammer seg for nesten alt man har gjort opp igjennom livet. Og at man har svært dårlig selvfølelse. At man tyr til ulike metoder for å mestre dette som f. eks drikke alkohol eller skade seg selv.

Finnes det noen diagnose for dette? Anonymous poster hash: e8e73...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bella Dotte

Skam er ikke noen egen diagnose, men et svært sentralt område for veldig mange som sliter med psyken, i tillegg er det både underkommunisert, oversett og ikke tatt tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Burde det ikke finnes en egen diagnose for mennesker som sliter med sterk skam og null selvfølelse?, det er forferdelig å ha det slik.

Anonymous poster hash: e8e73...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Jeg vet det, det er helt grusomt. Det behøver ikke være en egen diagnose (spesielt siden det er så utbredt på tvers av diagnoser som allerede eksisterer), men det burde jobbes mer med det i terapien, mange pasienter savner det. Jeg har vært heldig og har fått mye hjelp med skamfølelse, både direkte og indirekte. Det er/har vært ett av mine interesseområder. Jeg kan tipse deg om boka Skammens spor av Marie Farstad hvis du vil lære mer og kanskje få noen innspill til å gjøre din egen skam mer håndterbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...