Gå til innhold

Kjøpe MacBook Pro - skal, skal ikke?


P.K.

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å hoppe fra pc til mac, men har liten erfaring med dette produktet. Jeg har en del eksterne harddisker med musikk, bilder og filmer som jeg lurer på om kan koblet opp mot mac. Og hvordan er det med programmer(f.eks foto-/videoredigering) - kan disse kjøpes til fornuftig priser i iTunes? Kom gjerne med gode forslag på hvorfor jeg skal bruke 16-21 tusen for en bærbar mac ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg fikk sponset en macbook fra jobben, derfor kjøpte jeg det. Fra før hadde jeg Windows (stasjonær).

 

Helt ærlig: Jeg ville ikke brukt så mye penger på en bærbar bare for å få en Mac. Er helt greit med en Mac, men ikke SÅ forskjellig fra en PC. Neste gang jeg kjøper (uten å bli sponset) blir det en Mac.

 

Vet at dette er å "banne i Mac-kjerka" men jeg er bare ærlig.



Anonymous poster hash: d23b7...3ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Korrigering: Neste gang jeg kjøper (uten å bli sponset) blir det IKKE en Mac skulle det stå!!!!

Neste gang kjøper jeg en bærbar PC.



Anonymous poster hash: d23b7...3ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Macbook Pro i USA. Dette fordi jeg hadde lyst å lære noe nytt og annet en pc.

En Mac er som en hvilken som helst pc, men med et annet operativsystem.

En godt operativsystem er det, og i grafisk bransje er det brukt mye Mac.

Jeg hadde tusenvis av bilder som var katalogisert i Windows systemet. Det var en stor skuffelse da jeg importerte dette inn i Mac'en.

Alt organisert på en annen måte enn jeg var vandt til. Jeg innrømmer at jeg ikke brukte mye tid på å gjøre meg kjent med iOS sin måte å katalogisere bilder på.

Oppkobling til trådløse nettverk og slike ting, går like lett i iOS verden som ande steder.

Fotoredigerings og videoredigeringsprogrammer finnes like gode til Mac som pc.

Etter at jeg kom hjem til Norge, så kjøpe jeg mere minne og innstallerte dette. Like lett som pc.

Jeg kjøpte en Win 7 lisens, og innstallerte den via Bootcamp i Mac'en. Dette gikk også veldig greit.

Hadde iOS og Win 7 side by side, og kunne velge hva som skal startes, eller man kan switche når det passet. (Krever omstart da.)

Jeg opplevde at jeg startet maskinen oftere og oftere i Win 7.

En ny SSD ble kjøpt inn, og da jeg speilet disken, så var det kun Win 7 som ble med over. Det var ikke meningen, men iOS'et ble ba ikke med over på SSD'n.

Like greit, for jeg har nå en Mac som kjører Win 7 lynrask og problemfritt.

Rent OS uten noe "ekstra software" som følger med svært mange maskiner.

(Det sies ofte at den raskeste pc'n å kjøre Windows på, er en Mac.)

Dette skrives på en iPad, og jeg har videre hatt iPhone, men er nå i Andriod verden hva mobil angår.

Skulle jeg kjøpt mobil idag, så ville jeg forsøkt en WP 8.

Jeg er open minded, og langt fra noe som kan kalles fan boy av noe slag.

At det finnes flere produsenter, skaper konkurranse, og dermed gode produkter.

Er du villig til å bruke litt tid på å lære deg et nytt operativsystem, så finner du et godt et i Apple verden.

Maskinen er laget av Apple, og det samme er operativsystemet.

Jeg har nettopp oppgradert en desktop her hjemme, og kjøpte da en Win 8 lisens. Innstallerte på en ny SSD, og har dermed en clean install på den, og en hurtig maskin.

Win 8 har fått mye pepper, men jeg liker det godt. Bare å bruke litt tid å sette seg inn i det.

Din tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å hoppe fra pc til mac, men har liten erfaring med dette produktet. Jeg har en del eksterne harddisker med musikk, bilder og filmer som jeg lurer på om kan koblet opp mot mac. Og hvordan er det med programmer(f.eks foto-/videoredigering) - kan disse kjøpes til fornuftig priser i iTunes? Kom gjerne med gode forslag på hvorfor jeg skal bruke 16-21 tusen for en bærbar mac ;)

 

Du vil bli overrasket over hvor raskt det går å lære seg OSX! Operativsystemet er kjempebra, syns i grunnen det er verdt pengene i seg selv. Kjør på!

 

En Mac vil fint lese en harddisk som er formatert med Windows.

 

Apple har et bilderedigeringsprogam som heter Aperture, husker ikke helt hva det koster. Fungerer kjempebra, men selv bruker jeg Photoshop. I tillegg får du kjøpt Photoshop Elements i App Store, er sikkert omtrent samme pris der som andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

iOS 

 

iOS kjører på iPhone og iPad. Nåværende OS for Mac heter OSX Mountain Lion, og vil bli erstattet av OSX Maverick til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iOS kjører på iPhone og iPad. Nåværende OS for Mac heter OSX Mountain Lion, og vil bli erstattet av OSX Maverick til høsten.

Er klar over dette :-)

Ville gjøre forklaringen enkel, og brukte derfor benevnelsen i Operativ Sysmem generelt.

Samme som jeg brukte Windows generelt.

 

Jeg har kjørt Snow Leopard og diverse andre "løver".

 

Det finnes de som bruker Linux, OSX Mountain, Windows XP, Windows 7 og 8, og alle trives med sine os'er.

 

Jeg favoriserer ikke det ene fremfor det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac er bra, det er bare ikke så mye bedre at det er verdt så mye mer penger.

Jeg ville heller gått for PC. Så bruker du de pengene du sparer, til noe annet hyggelig!

 

Hlsen en som har begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over dette :-)

Ville gjøre forklaringen enkel, og brukte derfor benevnelsen i Operativ Sysmem generelt.

Samme som jeg brukte Windows generelt.

 

Jeg har kjørt Snow Leopard og diverse andre "løver".

 

Det finnes de som bruker Linux, OSX Mountain, Windows XP, Windows 7 og 8, og alle trives med sine os'er.

 

Jeg favoriserer ikke det ene fremfor det andre.

 

Trodde ikke du favoriserte noe, jeg bare påpekte at du brukte feil navn på OS på en Mac. Man kan ikke "forenkle" ting ved å bruke feil betegnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trodde ikke du favoriserte noe, jeg bare påpekte at du brukte feil navn på OS på en Mac. Man kan ikke "forenkle" ting ved å bruke feil betegnelser.

 

Mrs. D

--- 

An Apple a day keeps the Doctor away!  

 

Er produktreklame lovlig her?

Anonymous poster hash: 4e288...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Du bør låne en Mac og prøve og se om du liker den før du kjøper, eller i det minste stikke innom en Apple-butikk og prøve maskinen der. Jeg syns generelt OSX er bedre en Windows, men jeg kan fint bruke begge deler.

 

Som tilfellet var for en annen her var det arbeidsgiver som betalte min Mac, jeg ville neppe selv brukt særlig over ti tusen på en bærbar. Er du forresten sikker på at du må ha en Macbook pro og at du ikke kan klare deg med en som er billigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...