Gå til innhold

Har du erfaring med møllkuler eller annet møllmiddel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan lukter det?

Ble de brukt som faste "kuler" eller et slags "pulver" som ble strødd i klesskap o.l.?

Det er en rar lukt i et fastmontert skap fra 70-tallet.

 

 



Anonymous poster hash: 4e3d8...ed5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svigermora mi brukte møllkuler og de var rosa og så ut som sov-i-ro og stinket helt forferdelig.  Jeg kjenner lukten i nesa, men kan ikke forklare den annet enn jeg tror det var naftelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svigermora mi brukte møllkuler og de var rosa og så ut som sov-i-ro og stinket helt forferdelig.  Jeg kjenner lukten i nesa, men kan ikke forklare den annet enn jeg tror det var naftelin.

Tusen takk for svar!

Det er i hvertfall en veldig rar lukt av det skapet som jeg ikke har kjent noen andre steder.  Og lukten lar seg ikke vaske bort, da deler av skapet er i ubehandlet sponplate og lukt kanskje har satt seg i materialene.  (Har vasket det flere ganger). Jeg bør vel få byttet det ut.

Fin søndag til deg :)

Anonymous poster hash: 4e3d8...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lukt i sponplater er vanskelig å få bort.  Hvis noen har et godt råd ang det så hører jeg gjerne det ;)

Det eneste jeg kan tenke meg at hjelper, er å male de, slik at lukten blir innkapslet.

(Det finnes forresten maling (til vegger o.l.) som er laget for å stenge inne røyklukten bak malingen...)

Er det lukt av noe som er helseskadelig (som sopp o.l.) som har satt seg i sponplater o.l., ville jeg ha kastet de. Da hjelper det ikke å male over problemet.

Anonymous poster hash: 4e3d8...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det eneste jeg kan tenke meg at hjelper, er å male de, slik at lukten blir innkapslet.

(Det finnes forresten maling (til vegger o.l.) som er laget for å stenge inne røyklukten bak malingen...)

Er det lukt av noe som er helseskadelig (som sopp o.l.) som har satt seg i sponplater o.l., ville jeg ha kastet de. Da hjelper det ikke å male over problemet.

Anonymous poster hash: 4e3d8...ed5

 

Det lukter dritt i skapet til minstemann, han legger inn skittent tøy igjen og jeg klarer ikke å vite hva som er rent og hva som er skittent. Nå er alt vasket, han er på ferie, men vet ikke om jeg har klart å få bort lukta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det lukter dritt i skapet til minstemann, han legger inn skittent tøy igjen og jeg klarer ikke å vite hva som er rent og hva som er skittent. Nå er alt vasket, han er på ferie, men vet ikke om jeg har klart å få bort lukta.

Jeg håper at du finner et middel som hjelper, om det fremdeles er lukt. Er det hylleplatene eller innvendige skapvegger som er i spon?

Evt kan hylleplater byttes ut til mer vaskbart materiale eller evt kurvsystem.

Innvendige skapvegger hvis de er ubehandlet, ville jeg malt dem, etter å ha prøvd å vaske de og deretter tørke de godt før maling.

Men det må da finnes et middel som tiltrekker seg dårlig lukt også. Kanskje noen har et råd?

Anonymous poster hash: 4e3d8...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svigermora mi brukte møllkuler og de var rosa og så ut som sov-i-ro og stinket helt forferdelig.  Jeg kjenner lukten i nesa, men kan ikke forklare den annet enn jeg tror det var naftelin.

Kan lukten kalles nesten litt merkelig "søtlig"?

Anonymous poster hash: 4e3d8...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje mer som en slags kamfer, vanskelig å beskrive

Takk!

Lukten ligner på din beskrivelse. Og jeg vet at den forrige eieren brukte møllmiddel pga oppbevaring av ull&pels og at det var møll i huset. (Det har ikke vært møll her etter at jeg flyttet inn).

Det meste av skap i huset er fornyet, og jeg bør nok bytte ut dette også tror jeg. Det er forhåpentligvis minimale mengder av dette middelet igjen i skapet, men møllmiddel kan forårsake sykdom.

 

Anonymous poster hash: 4e3d8...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Takk!

Lukten ligner på din beskrivelse. Og jeg vet at den forrige eieren brukte møllmiddel pga oppbevaring av ull&pels og at det var møll i huset. (Det har ikke vært møll her etter at jeg flyttet inn).

Det meste av skap i huset er fornyet, og jeg bør nok bytte ut dette også tror jeg. Det er forhåpentligvis minimale mengder av dette middelet igjen i skapet, men møllmiddel kan forårsake sykdom.

 

Anonymous poster hash: 4e3d8...ed5

 

Jeg fant ikke linken jeg leste tidligere, men antagelig var det bl.a kreft man kunne få av en eller flere typer møllmiddel. Man må kanskje utsettes for en viss mengde av dette middelet, før det medfører risiko for sykdom?

http://www.helsebiblioteket.no/forgiftninger/alle-anbefalinger/m%C3%B8llmidler-behandlingsanbefaling-ved-forgiftning

Anonymous poster hash: 4e3d8...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...