Gå til innhold

Tett avløp i kjøkkenvask. Nytt triks for å fixe det :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det hadde antagelig kun tettet seg i vannlåsen i kjøkkenvasken min.

Jeg skulle egentlig bare vaske vaskekum og utslagsvask for at det skulle være rent og fint før rørlegger blir bestilt.

Jeg helte Jif skurekrem i vasken og skrubbet vasken og skylte etter med litt varmt vann.Det rant svært sakte unna (men litt fortere enn før).  Da jeg skulle skylle litt mer etter 15 min, rant det litt bedre unna.

Deretter fylte jeg på med en ny dose med Jif skurekrem (halve flaska) + litt varmvann i begge avløp, og lot det stå slik i 20 min.

Deretter spylte jeg etter med varmt vann, og avløpet var helt åpent :)

 

Så slapp jeg rørlegger :)

Evt kunne jeg ha åpnet vannlåsen eller brukt Jif avløpsåpner, men jeg er redd for

å bruke etsende midler.

 

Fint om andre kan ha nytte av å prøve dette :)



Anonymous poster hash: 57239...56b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

 

Pleier å funke med en solid dose Plumbo.

Anonymous poster hash: 28d0d...cd1

 

Takk for tips :) , men jeg er redd for etsende ting. sjokkbla.gif

Anonymous poster hash: 57239...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pleier å funke med en solid dose Plumbo.

Anonymous poster hash: 28d0d...cd1

 

Plumbo funker som ei kule, men det er visst store sjanser for å ødelegge avløpet. Min rørleggersvoger sier jeg aldri må finne på å bruke Plumbo. De fikser visst daglig avløp som er forsteinet etter plumbobruk.... Han sier JIF avløpsåpner er mye tryggere å bruke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plumbo funker som ei kule, men det er visst store sjanser for å ødelegge avløpet. Min rørleggersvoger sier jeg aldri må finne på å bruke Plumbo. De fikser visst daglig avløp som er forsteinet etter plumbobruk.... Han sier JIF avløpsåpner er mye tryggere å bruke:)

 

Det finnes flytende Plumbo, det kan man bruke i stedet for pulveret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En 1/2 flaske zalo. La det stå en time eller to før du skyller etter med varmt vann.

Wow :) Jeg leder meg til at det blir tett igjen, slik at jeg får prøvd dette!

Har du testet det selv?

Har du også kommet fram til denne oppskriften selv?

 

Hva med tette wc-er etter dobesøk pga trange rør i wc-n, hva hjelper der, uten å måtte foreta utgravninger... :huh: ?( Ikke plumbo i hvertfall! )

 

Anonymous poster hash: 57239...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Det finnes flytende Plumbo, det kan man bruke i stedet for pulveret.

Jepp. Rørleggernaboen min sier at det er ok, i motsetning til gammeldags plumbo. Det gjør visst bare vondt verre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du testet det selv?

Har du også kommet fram til denne oppskriften selv?

 

Hva med tette wc-er etter dobesøk pga trange rør i wc-n, hva hjelper der, uten å måtte foreta utgravninger... :huh: ?( Ikke plumbo i hvertfall! )

 

Anonymous poster hash: 57239...56b

 

 

Ja, har prøvd selv. Fungerer som ei kule! Siden jeg fikk tipset har jeg ikke brukt annet. :)

 

Var svogeren min som anbefalte det, han bruker det i do der han er vaktmester (en folkehøgskole). Men der tror jeg han brukte en hel flaske zalo. :) Så det skulle vel være svar på siste spørsmålet ditt også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Rørleggernaboen min sier at det er ok, i motsetning til gammeldags plumbo. Det gjør visst bare vondt verre. :)

 

Det er blitt meg fortalt av en kjenning som driver en rørleggerforretning. Han påsto at en god del av hastereparasjonene i hans firma skyldes vanlig, gammeldags plumbo. At det rett og slett forsteiner seg sånn som Togli sier. Da jeg spurte han, så anbefalte han flytende plumbo, men jeg syns alt sånt er skummelt å styre med. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, har prøvd selv. Fungerer som ei kule! Siden jeg fikk tipset har jeg ikke brukt annet. :)

 

Var svogeren min som anbefalte det, han bruker det i do der han er vaktmester (en folkehøgskole). Men der tror jeg han brukte en hel flaske zalo. :) Så det skulle vel være svar på siste spørsmålet ditt også. ;)

Tusen millioner takk! :)

Vet du hvor lenge Zaloen må virke i Wc før man kan skylle ned, og må man skylle etter med varmt vann i steden for kaldt vann?

Er det samme oppskrift som til kjøkkenvask; "La det stå en time eller to før du skyller etter med varmt vann"?

Send en takk til din svoger også, fra meg :)

 

Anonymous poster hash: 57239...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt meg fortalt av en kjenning som driver en rørleggerforretning. Han påsto at en god del av hastereparasjonene i hans firma skyldes vanlig, gammeldags plumbo. At det rett og slett forsteiner seg sånn som Togli sier. Da jeg spurte han, så anbefalte han flytende plumbo, men jeg syns alt sånt er skummelt å styre med. :D

Flytende plumbo har jeg aldri hørt om? Får man kjøpt den også i vanlige butikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Tusen millioner takk! :)

Vet du hvor lenge Zaloen må virke i Wc før man kan skylle ned, og må man skylle etter med varmt vann i steden for kaldt vann?

Er det samme oppskrift som til kjøkkenvask; "La det stå en time eller to før du skyller etter med varmt vann"?

Send en takk til din svoger også, fra meg :)

 

Anonymous poster hash: 57239...56b

 

 

Svogeren min anbefalte en halv times tid. Tror han skylte ned vanlig etterpå. Men det kan neppe skade å bruke ei bøtte med varmt vann først.

 

Tenker at i kjøkkenvasken må zaloen få virke skikkelig lenge siden det som oftest er fett og sånt som tetter vasken. Så det er min egen teori, det er der jeg har brukt det mest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende plumbo har jeg aldri hørt om? Får man kjøpt den også i vanlige butikker?

 

 

Jeg har kjøpt det på vanlig butikk, ja. Eller muligens det var på Felleskjøpet? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende plumbo har jeg aldri hørt om? Får man kjøpt den også i vanlige butikker?

 

Flytende og flytende ... Er litt sånn geleaktig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende plumbo har jeg aldri hørt om? Får man kjøpt den også i vanlige butikker?

 

Jeg kjøper den på min nærmeste Menybutikk.  

 

Den er super.  Når jeg ser at det begynner å renne litt saktere i vasken har jeg i en halv flaske, venter den anbefalte tiden og skyller med varmt vann. 

 

545003_Plumbo_Vedlikehold2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Takk for tips :) , men jeg er redd for etsende ting. sjokkbla.gif

Anonymous poster hash: 57239...56b

 

 

Flytende plumbo er det ingen fare med.

Anonymous poster hash: 28d0d...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Flytende plumbo er det ingen fare med.

Anonymous poster hash: 28d0d...cd1

 

Ok. Takk!

Da lager ikke flytende plumbo en slik etsende "sky" som svir i halsen om man er uheldig å puste i nærheten av vasken mens behandlingen pågår?

Anonymous poster hash: 57239...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt det på vanlig butikk, ja. Eller muligens det var på Felleskjøpet? :D

Da får jeg sjekke i matbutikken OG på Felleskjøpet ;) Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...