Gå til innhold

NHD - tilbud ved spesialiserte poliklinikker utenfor egen helseregion


Mihra

Anbefalte innlegg

Jeg er psykolog og jobber i et regionalt helseforetak.

 

Jeg har bipolar lidelse, bruker lithium i lav dose og har stort sett vært stabil de siste årene.

 

Jeg har ikke oppfølgning fra psyk pol lengre, da jeg ikke har hatt behov for det. Fastlegen har ansvaret for oppfølgning av medisinering. I praksis styrer jeg dette selv. I vinter hadde jeg en tøff periode og fikk etter mye om og men komme til en privatpraksiserende psykiater. Jeg avsluttet denne relasjonen etter noen få måneder fordi jeg opplevde at jeg ble verre av å gå i behandling hos han, enn å være uten hjelp. Han var av den psykodynamiske rase, av typen som fortsatt har divan på kontoret. Med min faglige bakgrunn klarte jeg ikke å forholde meg til den typen behandlingsregime som det ble lagt opp til der.

 

Jeg ønsker å ha en kontakt i helsevesenet som jeg kan gå til med mine spørsmål når jeg kjenner at noe er på gang. Jeg kan mye mer enn fastlegen min om egen sykdom, og selv om jeg opplever å få støtte derfra er det ikke så mye mer å hente. På grunn av min yrkesbakgrunn og arbeidsområde prøver jeg å begrense privat kontakt med psykisk helsevern i mitt området så mye som mulig. Jeg har blant annet avtale om at jeg skal behandles på et annet sykehus om det i fremtiden skulle bli behov for innleggelse.

 

Det jeg ønsker meg er et sted hvor jeg kan komme 3-4 ganger i året til "kontroll" for min sykdom, hvor de som jobber det er oppdatert på forskning og de gjeldende anbefalinger for behandling og oppfølgning av bipolar lidelse. Jeg ønsker ikke å gå i terapi.

 

Jeg vet at det finnes en bipolar poliklinikk ved St. Olav, og jeg tipper at det også finnes i¨andre. Finnes det noen mulighet for at jeg som bor i en annen helseregion kan få et tilbud som skissert ved ett av disse stedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er fritt "sykehusvalg" også for poliklinisk behandling. Det finnes kompetente behandlere i alle regioner.

 

Bare si fra hvor du ønsker å gå, så kanskje jeg kan hjelpe deg med navn.

 

http://www.bipolarskolen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan mye mer enn fastlegen min om egen sykdom, og selv om jeg opplever å få støtte derfra er det ikke så mye mer å hente. 

 

Håper det er OK å kommentere litt.

 

Jeg tviler ikke på at du som psykolog kan mye mer enn fastlegen din om din egen sykdom, men er du objektiv? Jeg mener, når en lege blir syk, går han jo ikke "til seg selv" med sine symptomer? Kan du ikke få en god del hjelp og støtte hos fastlegen din som kan være viktig for deg?

 

En psykiater som jeg har hørt er dyktig på BP2, men han er privatpraktiserende, finner du hos Psykia AS, hjemmeside www.bipolar2.no. Han holder til utenfor Oslo (i Asker).

 

Lykke til :) Jeg er ingen ekspert, tenkte bare å kommentere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

En psykiater som jeg har hørt er dyktig på BP2, men han er privatpraktiserende, finner du hos Psykia AS, hjemmeside www.bipolar2.no. Han holder til utenfor Oslo (i Asker).

 

Lykke til :) Jeg er ingen ekspert, tenkte bare å kommentere

Kvakkestad / Psykia er meget dyktig. Han er privat og det koster 1600 kr/time.

 

For noen timer i året synes jeg det er verdt det. Bedre å komme til en superekspert enn til en middelhavsfarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kvakkestad / Psykia er meget dyktig. Han er privat og det koster 1600 kr/time.

 

Hvor mange (p)syke er det egentlig som har råd til det?

Anonymous poster hash: c3561...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hvor mange (p)syke er det egentlig som har råd til det?

Anonymous poster hash: c3561...7c7

 

Det vil jeg anta at de aller aller fleste har råd til. Særlig for folk som er i jobb er 6.500,- på årsbasis en liten utgift når man til og med vet om det på forhånd.

 

Mange bruker jo mer på frisør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Psykia/Kvakkestad virker godt oppdatert på nyere forskning på bipolar og tar også en grundig somatisk utredning. Hvis du selv har tro på den "siste trenden innafor bipolar", vil du sikkert få den behandlingen du søker her. 

 

Én ting gjør meg imidlerid skeptisk til Kvakkestad: Hans utspill under Breivik-rettsaken om å tvangsmedisinere Breivik med antipsykotika som et ledd i å finne ut om han var psykotisk. Det utspillet var så idiotisk at jeg ikke veit hvor jeg skal begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...