Gå til innhold

Noen som er kjent i Femundsmarka?


frosken

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å gå noen dager i Femundsmarka, med utgangspunkt i DNT-hytta Svukuriset. Er det noen som er kjent i området og som f.eks. har gått til Røros derfra? Noen som har forslag til andre ruter som de selv har gått?

 

Også lurer jeg på om noen vet "hvor mye" mygg det er der for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt å gå noen dager i Femundsmarka, med utgangspunkt i DNT-hytta Svukuriset.

 

Også lurer jeg på om noen vet "hvor mye" mygg det er der for tiden?

Jeg har ikke gått der selv, men jeg har kjørt forbi der mange ganger på vei til Røros og sett skiltene til Svukuriset. Jeg fant denne rapporten fra noen som nylig gikk der:

http://www.tursiden.net/2013/07/pa-loffen-i-femundsmarka-med-fiskestang-og-lett-sekk/

Når det gjelder mygg, tror jeg ærlig talt man skal være forberedt på det verste. Det er vel ikke spesielt lite mygg denne sommeren, og jeg har aldri sett dem større enn i dette området.

Dette er vel akkurat den typen svar du ikke vil ha, men god tur allikevel! Du får kanskje mer konkrete svar ang. ruter hvis morsan titter innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått der selv, men jeg har kjørt forbi der mange ganger på vei til Røros og sett skiltene til Svukuriset. Jeg fant denne rapporten fra noen som nylig gikk der:

http://www.tursiden.net/2013/07/pa-loffen-i-femundsmarka-med-fiskestang-og-lett-sekk/

Når det gjelder mygg, tror jeg ærlig talt man skal være forberedt på det verste. Det er vel ikke spesielt lite mygg denne sommeren, og jeg har aldri sett dem større enn i dette området.

Dette er vel akkurat den typen svar du ikke vil ha, men god tur allikevel! Du får kanskje mer konkrete svar ang. ruter hvis morsan titter innom.

Åhhhh.... jeg må ut og kjøpe myggmiddel, hatt og alle slags remedier som finnes!!! Kanskje jeg må kjøpe meg en fjellbukse med litt tøffere membran også :-(

 

(Tror jeg skal sjekke ut hvordan jeg kommer meg fra Femundsmarka og til Hardangervidda dersom myggen tar livet av meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Åhhhh.... jeg må ut og kjøpe myggmiddel, hatt og alle slags remedier som finnes!!! Kanskje jeg må kjøpe meg en fjellbukse med litt tøffere membran også :-(

 

(Tror jeg skal sjekke ut hvordan jeg kommer meg fra Femundsmarka og til Hardangervidda dersom myggen tar livet av meg!)

Sønnen min var på fjelltur i helga, og en av de han var sammen med hadde en hatt med myggnetting hengende ned. Det hjalp visst veldig mot knott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo :-) Ser laban tipser om meg og det var jo hyggelig. :-) Men har dessverre aldri vært på Svukuriset og ei heller gått derfra nordover.

Men jeg har vært på kortere turer ved Rauvollen, Nordvika, Femundshytten mm. Det er veldig vakkert og greit og nokså åpent lende. Fint turterreng.

Regn med MYE mygg! Se på det som en bonus hvis det blir mindre mygg enn frykter. Nord for Femunden/Nordvika ligger et lite tjern som kalles Lorthølet. Jeg har lun vært der om høsten, men det ryktes at man i juli ikke kan se tvers over tjernet da det er grått av mygg ;) Bedre andre steder enn akkurat der da.

Uansett hvilken rute du velger så anbefaler jeg å kombinere med et kortere eller lengre strekk med Femund II.

Riktig god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo :-) Ser laban tipser om meg og det var jo hyggelig. :-) Men har dessverre aldri vært på Svukuriset og ei heller gått derfra nordover.

Men jeg har vært på kortere turer ved Rauvollen, Nordvika, Femundshytten mm. Det er veldig vakkert og greit og nokså åpent lende. Fint turterreng.

Regn med MYE mygg! Se på det som en bonus hvis det blir mindre mygg enn frykter. Nord for Femunden/Nordvika ligger et lite tjern som kalles Lorthølet. Jeg har lun vært der om høsten, men det ryktes at man i juli ikke kan se tvers over tjernet da det er grått av mygg ;) Bedre andre steder enn akkurat der da.

Uansett hvilken rute du velger så anbefaler jeg å kombinere med et kortere eller lengre strekk med Femund II.

Riktig god tur!

Takk for svar:-) Innser at jeg nok må regne med myggen, selv om jeg håper på et mirakel. Kommer imidlertid til å være godt utstyrt med alskens remedier, og i morgen skal jeg kjøpe meg ny fjellbukse som det ikke er stretch i - myggen er nemlig glad i bukser med stretch sier vertskapet på Svukuriset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble min hittil korteste fjelltur. Etter _en_ times gange presterte jeg å stupe på hodet rett i en stein:-(  Gikk med staver, og dermed fikk jeg ikke tatt meg for med annet enn hodet (stavene hang seg opp) - og kneet fant seg også en stein. Var heldigvis like ved en turisthytte og fikk transport ned til toget i dag. Mye hell i uhell tross alt, på legevakta fant de ingen brudd hverken i ansiktet eller kneet - jeg har bare en rekordstor blåveis;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble min hittil korteste fjelltur. Etter _en_ times gange presterte jeg å stupe på hodet rett i en stein:-( Gikk med staver, og dermed fikk jeg ikke tatt meg for med annet enn hodet (stavene hang seg opp) - og kneet fant seg også en stein. Var heldigvis like ved en turisthytte og fikk transport ned til toget i dag. Mye hell i uhell tross alt, på legevakta fant de ingen brudd hverken i ansiktet eller kneet - jeg har bare en rekordstor blåveis;-)

Au au!! Bra det ikke gikk verre, men synd med avbrutt tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au au!! Bra det ikke gikk verre, men synd med avbrutt tur!

Kraftig antiklimaks å ligge her i senga i stedet for å være ute på tur;-) Men jeg tror jeg fant en bra løsning mot mygg som jeg kan ha  nytte av i fremtiden. Kjøpte noe som het "permitrin", (tror jeg), som skulle sprayes på klærne på forhånd. Fikk ingen myggstikk på den korte turen mens de jeg gikk sammen med ble mer besøkt av myggen enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble min hittil korteste fjelltur. Etter _en_ times gange presterte jeg å stupe på hodet rett i en stein:-(  Gikk med staver, og dermed fikk jeg ikke tatt meg for med annet enn hodet (stavene hang seg opp) - og kneet fant seg også en stein. Var heldigvis like ved en turisthytte og fikk transport ned til toget i dag. Mye hell i uhell tross alt, på legevakta fant de ingen brudd hverken i ansiktet eller kneet - jeg har bare en rekordstor blåveis;-)

God bedring, frosken :)

Ps. Sitronskiver skal være effektivt mot mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftig antiklimaks å ligge her i senga i stedet for å være ute på tur;-) Men jeg tror jeg fant en bra løsning mot mygg som jeg kan ha nytte av i fremtiden. Kjøpte noe som het "permitrin", (tror jeg), som skulle sprayes på klærne på forhånd. Fikk ingen myggstikk på den korte turen mens de jeg gikk sammen med ble mer besøkt av myggen enn meg.

Get well soon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror jeg fant en bra løsning mot mygg som jeg kan ha  nytte av i fremtiden. Kjøpte noe som het "permitrin", (tror jeg), som skulle sprayes på klærne på forhånd. Fikk ingen myggstikk på den korte turen mens de jeg gikk sammen med ble mer besøkt av myggen enn meg.

 

Permetrin (om det var det du kjøpte) er voldsomt giftig for katter (og fisk, f.eks. akvariefisk) ,- bare sånn at du vet det... Men, du er vel mer hundemenneske såvidt jeg husker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permetrin (om det var det du kjøpte) er voldsomt giftig for katter (og fisk, f.eks. akvariefisk) ,- bare sånn at du vet det... Men, du er vel mer hundemenneske såvidt jeg husker...

Jeg skjønte at det var giftig ut i fra anvisningene som fulgte med, men takk for info om det med dyr. Det var veldig presise anvisninger for hvordan man skulle spraye klærne, både hvor mye og hvor lenge, men det kunne jo godt ha stått at man må passe på å ikke ha dyr i nærheten når man gjør det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God bedring, frosk ☆

Takk :-) I følge min niese ser jeg skummel ut - hun påstår hun ville blitt redd om en som så ut som meg kom bort til henne på gaten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble min hittil korteste fjelltur. Etter _en_ times gange presterte jeg å stupe på hodet rett i en stein:-(  Gikk med staver, og dermed fikk jeg ikke tatt meg for med annet enn hodet (stavene hang seg opp) - og kneet fant seg også en stein. Var heldigvis like ved en turisthytte og fikk transport ned til toget i dag. Mye hell i uhell tross alt, på legevakta fant de ingen brudd hverken i ansiktet eller kneet - jeg har bare en rekordstor blåveis;-)

 

Auuu, og så ergelig! Godt du hadde hell i uhellet - ønsker deg en fortsatt god sommer (og etter hvert som brunfargen siger på, blir blåveisene mindre uttalte, hehe  ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte at det var giftig ut i fra anvisningene som fulgte med, men takk for info om det med dyr. Det var veldig presise anvisninger for hvordan man skulle spraye klærne, både hvor mye og hvor lenge, men det kunne jo godt ha stått at man må passe på å ikke ha dyr i nærheten når man gjør det også.

 

Det er visstnok greit for hunder (brukes som flåttmiddel) - men underlig nok er det altså kjempeforskjell på hunder og katter der. Flåttmiddel (til å dryppe i nakkehuden) til hund må for all del ikke brukes på katter...

 

Btw - god bedring, selvsagt! :-)

Kanskje du kan finne på noen måter å utnytte ditt nye, midlertidige skumle utseende...? Noen som skylder deg penger eller lignende? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Btw - god bedring, selvsagt! :-)

Kanskje du kan finne på noen måter å utnytte ditt nye, midlertidige skumle utseende...? Noen som skylder deg penger eller lignende? ;-)

Takk :-)

Jeg er overbevist om at jeg fikk noen hundre kroner ekstra i avslag på en genser jeg kjøpte i går som følge av ansiktsfargen. Damen som solgte den ble helt opphengt i hva som hadde skjedd, og plutselig tilbød hun et ekstra avslag på genseren som allerede var på salg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at jeg fikk noen hundre kroner ekstra i avslag på en genser jeg kjøpte i går som følge av ansiktsfargen. Damen som solgte den ble helt opphengt i hva som hadde skjedd, og plutselig tilbød hun et ekstra avslag på genseren som allerede var på salg ;-)

Du verden - det må du jo bruke for alt det er verd ;-)

Godt det ikke gikk verre - god bedring fra meg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden - det må du jo bruke for alt det er verd ;-)

Godt det ikke gikk verre - god bedring fra meg også!

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...