Gå til innhold

Akutt astma anfall

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En av mine nærmeste fikk seg et akutt anfall. Det kom uten forvarsel og det hørtes ut som han skulle kveles. Jeg fikk panikk. Han kom seg fort når han fikk tatt medisiner, men nå ligger jeg her og er engstelig for at han skal få seg et nytt anfall.

Hvordan skal jeg tolke symtomene? Når er det så alvorlig at du må ta kontakt med øyeblikkelig hjelp? Jeg synes det er skummelt, for det kom så akutt, og når det er alvorlige pusteproblemer har du ikke god tid på deg hvis det blir forverret.

Anonymous poster hash: 07d20...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En av mine nærmeste fikk seg et akutt anfall. Det kom uten forvarsel og det hørtes ut som han skulle kveles. Jeg fikk panikk. Han kom seg fort når han fikk tatt medisiner, men nå ligger jeg her og er engstelig for at han skal få seg et nytt anfall.

Hvordan skal jeg tolke symtomene? Når er det så alvorlig at du må ta kontakt med øyeblikkelig hjelp? Jeg synes det er skummelt, for det kom så akutt, og når det er alvorlige pusteproblemer har du ikke god tid på deg hvis det blir forverret.

Bor h*n alene? Har h*n hatt lignende anfall tidligere (inkl. like akutt)?

sehttp://home.online.no/~kneshei/astma.htm

Anonymous poster hash: baab4...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har visst hatt et slikt angall før, men bare en gang. Han bor med meg så han bor ikke alene

Det er betryggende å vite at han ikke bor alene.

De er godt at han kom seg fort når han fikk tatt medisiner.

Han har forhåpentligvis medisinen i nærheten til enhver tid, om han skulle få et nytt anfall.

Bruker han forebyggende astmamedisin som tas daglig, i tillegg til den medisinen som han tar ved anfall?

Det er også lurt om han finner ut hva som utløser, og prøve å unngå dette, og å ta opp med legen

de akutte anfallene som han har opplevd å få.

Jeg synes ikke at du skulle behøve å engste deg , når han har medisin som virker så hurtig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er betryggende å vite at han ikke bor alene.De er godt at han kom seg fort når han fikk tatt medisiner.Han har forhåpentligvis medisinen i nærheten til enhver tid, om han skulle få et nytt anfall.Bruker han forebyggende astmamedisin som tas daglig, i tillegg til den medisinen som han tar ved anfall?Det er også lurt om han finner ut hva som utløser, og prøve å unngå dette, og å ta opp med legende akutte anfallene som han har opplevd å få.Jeg synes ikke at du skulle behøve å engste deg , når han har medisin som virker så hurtig. Anonymous poster hash: baab4...94c

Han bruker forebyggende. Han hadde nok med å kjempe med pusten under anfallet s vi måtte finne medisinene, noe jeg fikk problemer med når jeg hadde panikk.

Det jeg ønsker å vite er når jeg skal tolke symtomene så alvorlig at han trenger akutt hjelp. Jeg vet kjo at det kan utvikle seg til livstruende selv om du har medisiner, og det er problem å innhalere medisinene også når du ikke får puste skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han bruker forebyggende. Han hadde nok med å kjempe med pusten under anfallet s vi måtte finne medisinene, noe jeg fikk problemer med når jeg hadde panikk.

Det jeg ønsker å vite er når jeg skal tolke symtomene så alvorlig at han trenger akutt hjelp. Jeg vet kjo at det kan utvikle seg til livstruende selv om du har medisiner, og det er problem å innhalere medisinene også når du ikke får puste skikkelig.

Som det sto i linken; Kontakt AMK 1-1-3/lege umiddelbart

Hvis astmatikerens tilstand raskt forverres og/eller hvis de tiltak du har gjort ikke synes å hjelpe

Se også 4) Medisiner ved akutt anfall.

Om h*n tar opp dette med sin fastlege, kan fastlegen skrive ut medisin som hjelper bedre forebyggende. (Legen kan også skrive ut resept på anfallsbeskyttende og sykdomsforebyggende medisiner. Legen kan også vurdere å gi astmatikeren kortison til inhalasjon)  .

1) Symptomer
  • Pusteproblemer - spesielt på utpust
  • Tung, pipende, hvesende pust
  • Surkling i brystet
  • Hoste 
  • Grønt/grått seigt slim
  • Blåfarge på lepper/tunge, i ansiktet 

• Kaldsvettende hud 
  • Oppblåst brystkasse, skuldre heves 
  • Hurtig puls
  • Hurtig pustefrekvens 
  • Trøtthet, pasienten orker knapt å puste 
  • Nedsatt prestasjonsevne på skole/jobb

2) Førstehjelp

• Frisk/kjølig luft 
  • Avslappet foroverbøyd sittestilling
  • Hendene holdes spredt på et bord e.l. 
  • Få astmatikeren til å puste rolig/dypt
  • Han må ikke kave for mye på
  • Han lager litt motstand med leppene på utpust

• Pasienten må unngå tørrhoste
  • Støt ut luften som når man lager dugg på et vindu
  • Få han til å ta astmamedisinen sin 
  • Pasienten må ikke fryse
  • Sideleie ved bevisstløshet
  • Hjerte-/lungeredning om nødvendig 

3)Kontakt AMK 1-1-3/lege umiddelbart

Hvis astmatikerens tilstand raskt forverres og/eller hvis de tiltak du har gjort ikke synes å hjelpe

4)) Medisiner ved akutt anfall

Slimhinneavsvellende medisiner  som inhaleres, spray/pulver som løser opp krampene, kortikosteroider som demper inflammasjonen . Astmatikeren har ofte slike medisiner med selv . Medisinene tas ved behov etter råd fra lege.

Legen kan også skrive ut resept på anfallsbeskyttende og sykdomsforebyggende medisiner. Legen kan også vurdere å gi astmatikeren kortison til inhalasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som det sto i linken; Kontakt AMK 1-1-3/lege umiddelbartHvis astmatikerens tilstand raskt forverres og/eller hvis de tiltak du har gjort ikke synes å hjelpeSe også 4) Medisiner ved akutt anfall.Om h*n tar opp dette med sin fastlege, kan fastlegen skrive ut medisin som hjelper bedre forebyggende. (Legen kan også skrive ut resept på anfallsbeskyttende og sykdomsforebyggende medisiner. Legen kan også vurdere å gi astmatikeren kortison til inhalasjon)  . 1) Symptomer

• Pusteproblemer - spesielt på utpust
  • Tung, pipende, hvesende pust
  • Surkling i brystet
  • Hoste 
  • Grønt/grått seigt slim
  • Blåfarge på lepper/tunge, i ansiktet 
  • Kaldsvettende hud 
  • Oppblåst brystkasse, skuldre heves 
  • Hurtig puls
  • Hurtig pustefrekvens 
  • Trøtthet, pasienten orker knapt å puste 
  • Nedsatt prestasjonsevne på skole/jobb
2) Førstehjelp
  • Frisk/kjølig luft 
  • Avslappet foroverbøyd sittestilling
  • Hendene holdes spredt på et bord e.l. 
  • Få astmatikeren til å puste rolig/dypt
  • Han må ikke kave for mye på
  • Han lager litt motstand med leppene på utpust
  • Pasienten må unngå tørrhoste
  • Støt ut luften som når man lager dugg på et vindu
  • Få han til å ta astmamedisinen sin 
  • Pasienten må ikke fryse
  • Sideleie ved bevisstløshet
  • Hjerte-/lungeredning om nødvendig 
3)Kontakt AMK 1-1-3/lege umiddelbartHvis astmatikerens tilstand raskt forverres og/eller hvis de tiltak du har gjort ikke synes å hjelpe4)) Medisiner ved akutt anfallSlimhinneavsvellende medisiner  som inhaleres, spray/pulver som løser opp krampene, kortikosteroider som demper inflammasjonen . Astmatikeren har ofte slike medisiner med selv . Medisinene tas ved behov etter råd fra lege.Legen kan også skrive ut resept på anfallsbeskyttende og sykdomsforebyggende medisiner. Legen kan også vurdere å gi astmatikeren kortison til inhalasjon. Anonymous poster hash: baab4...94c

Takk for linken, og gode råd. Det gikk heldigvis bra denne gang, men det er ikke lett å holde hodet kaldt når du får panikk. Håper å slippe å oppleve det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for linken, og gode råd. Det gikk heldigvis bra denne gang, men det er ikke lett å holde hodet kaldt når du får panikk. Håper å slippe å oppleve det igjen.

Takk for tilbakemelding!

Jeg forstår deg.

Det kunne vært fint om legen hans kunne snakket med dere begge, slik at du kunne fått svar på det som du er usikker på. Om legen kan gi annen medisin eller annen dosering som virker bedre forebyggende, kunne det vært lurt.

Jeg ønsker dere lykke til, og håper at det ikke blir slike akutte anfall igjen.

Fint om dere får mer info om hva som kan utløse astmaanfall, og finne ut om det er noe han må passe på, og også om det er spesielle situasjoner der han må ta ekstra dose medisin.

Se evt på om evt noe han er allergisk mot kan utløse astmaanfall?

Ved anstrengelsesastma, måtte en jeg kjenner ta ekstra dose astmamedisin som utvider luftveiene, før anstrengelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er link til innlegg der en bruker forklarer godt om de forskjellige virkningene m.m. av forskjellige astmamedisiner

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/229407-noen-som-veit-mye-om-astmamedisiner-her/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er link til innlegg der en bruker forklarer godt om de forskjellige virkningene m.m. av forskjellige astmamedisinerhttp://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/229407-noen-som-veit-mye-om-astmamedisiner-her/ Anonymous poster hash: baab4...94c

Takk for linken. Jeg visste en del om astma og medisiner når jeg hadde et lite barn med astma. Men han her er voksen så jeg har ikke satt meg inn i hva han bruker.det er også kommet mange nye astmamedisiner. Jeg vet at han bruker forebyggende og bricanyl ved behov. Jeg har levd med astmasyke i ca 25 år, men er ikke vant med slike kraftige akuttanfall som kommer uten noe forvarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for linken. Jeg visste en del om astma og medisiner når jeg hadde et lite barn med astma. Men han her er voksen så jeg har ikke satt meg inn i hva han bruker.det er også kommet mange nye astmamedisiner. Jeg vet at han bruker forebyggende og bricanyl ved behov. Jeg har levd med astmasyke i ca 25 år, men er ikke vant med slike kraftige akuttanfall som kommer uten noe forvarsel.

Se også denne brosjyren med råd om tiltak (link under)

Følgende er kopiert fra side 4 i brosjyren.

"

Hos de fl
este astmatikere utløses pusteproblemer når slim-
hinnene blir irritert. Astmatikere kan få luftveisplager
av f.eks. røyk, støv, sterke lukter, anstrengelse eller sterk

kulde. Astmaanfall kan også være allergisk betinget"

http://www.fhi.no/dav/DBCEF30B97.pdf

Jeg håper at h*n snakker med legen om det akutte anfallet, og at han får forebyggende medisiner som virker enda bedre.

Har h*n allergier som h*n vet om?

Evt kunne h*n tatt allergitest (om h*n ikke har gjort det tidligere) for å få vite hva h*n evt reagerer på og som kan utløse astmaanfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Av erfaring må man lære seg å takle uroen, redselen og stresset ved å se slike anfall, det er ikke noe de får gjort på sykehuset.

Det verste er å se andre lide, særlig ens eget barn, og ikke kunne hjelpe!

Jeg masserte mitt barn, det hjelper på den måten at det roer seg.

Vi har hatt åpen plass på Ullevål, men etter at det aldri var noe de kunne gjøre, så lærte vi oss at vi som pårørende bare må være rolige og være støtte der vi kan, og det er jo ikke mye man kan gjøre under et anfall.

Forebyggende behandling, altså medisiner for å hindre betennelse og økt slimproduksjon i lungene er viktig, samt varme, ikke trekk, ren luft, ikke for varmt, osv... Er det kuldeutløst astma kan man bruke maske for å forhindre økt irritasjon i luftveiene.

Før man mister bevisstheten kan ikke sykehus gjøre særlig mye, ved hyppige anfall kan man trenge sykehusinnleggelse pga av dehydrering, man kan trenge sondenæring og oksygen, men ikke ved enkeltstående anfall. Likevel er jeg glad vi hadde muligheten til å dra til sykehus når det var på det verste selv om vi klarte det selv.

Mitt barn er nå kvitt problemet nesten, er så lettet og glad, har vært vonde og slitsomme perioder.

Ikke allergisk astma, men hypersensitive luftveier som feks reagerer på alt fra kulde til stress,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Av erfaring må man lære seg å takle uroen, redselen og stresset ved å se slike anfall, det er ikke noe de får gjort på sykehuset.

Det verste er å se andre lide, særlig ens eget barn, og ikke kunne hjelpe!

Jeg masserte mitt barn, det hjelper på den måten at det roer seg.

Vi har hatt åpen plass på Ullevål, men etter at det aldri var noe de kunne gjøre, så lærte vi oss at vi som pårørende bare må være rolige og være støtte der vi kan, og det er jo ikke mye man kan gjøre under et anfall.

Forebyggende behandling, altså medisiner for å hindre betennelse og økt slimproduksjon i lungene er viktig, samt varme, ikke trekk, ren luft, ikke for varmt, osv... Er det kuldeutløst astma kan man bruke maske for å forhindre økt irritasjon i luftveiene.

Før man mister bevisstheten kan ikke sykehus gjøre særlig mye, ved hyppige anfall kan man trenge sykehusinnleggelse pga av dehydrering, man kan trenge sondenæring og oksygen, men ikke ved enkeltstående anfall. Likevel er jeg glad vi hadde muligheten til å dra til sykehus når det var på det verste selv om vi klarte det selv.

Mitt barn er nå kvitt problemet nesten, er så lettet og glad, har vært vonde og slitsomme perioder.

Ikke allergisk astma, men hypersensitive luftveier som feks reagerer på alt fra kulde til stress,.

Det jeg tenker mest på er når jeg skal vurdere et anfall så alvorlig at jeg må tilkalle øyeblikkelig hjelp.  Blir det livstruende så må de ha rask hjelp. For meg virket anfallet som livstruende.  Dette var en voksen mann.  Har hatt astma i mange år som plutselig får et akutt anfall der han ikke klarer å snakke, klarer ikke hente medisinene selv.  Har nok med å kjempe for å få luft.  Det høres ut som han skal kveles.  Kanskje det likevel ikke er så alvorlig som jeg opplever det, men jeg må vite når jeg skal vurdere det som så alvorlig at jeg må tilkalle rask hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Se også denne brosjyren med råd om tiltak (link under)

Følgende er kopiert fra side 4 i brosjyren.

"

Hos de fl
este astmatikere utløses pusteproblemer når slim-
hinnene blir irritert. Astmatikere kan få luftveisplager
av f.eks. røyk, støv, sterke lukter, anstrengelse eller sterk

kulde. Astmaanfall kan også være allergisk betinget"

http://www.fhi.no/dav/DBCEF30B97.pdf

Jeg håper at h*n snakker med legen om det akutte anfallet, og at han får forebyggende medisiner som virker enda bedre.

Har h*n allergier som h*n vet om?

Evt kunne h*n tatt allergitest (om h*n ikke har gjort det tidligere) for å få vite hva h*n evt reagerer på og som kan utløse astmaanfall.

Han vet ikke om noen allergier.  Tror ikke de har testet han for det. Sannsynligvis ble anfallet utløst av en infeksjon.  Han må ta medisiner hver dag.  Glemmer han det en gang så høres det på pusten med en gang.Men et slikt anfall er ikke vanlig.  Han har bare hatt det en gang før, og da fikk jeg også panikk.  Måtte finne medisiner i en fart uten å vite hvor de var, mens han kjempet med å få luft.  Håper aldri jeg opplever det igjen.  Når jeg får panikk så klarer jeg heller ikke å tenke klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han vet ikke om noen allergier.  Tror ikke de har testet han for det. Sannsynligvis ble anfallet utløst av en infeksjon.  Han må ta medisiner hver dag.  Glemmer han det en gang så høres det på pusten med en gang.Men et slikt anfall er ikke vanlig.  Han har bare hatt det en gang før, og da fikk jeg også panikk.  Måtte finne medisiner i en fart uten å vite hvor de var, mens han kjempet med å få luft.  Håper aldri jeg opplever det igjen.  Når jeg får panikk så klarer jeg heller ikke å tenke klart.

Hei!

Jeg har funnet mer informasjon her. Se siste 2 avsnitt.

http://nhi.no/sykdommer/lunger/astma/astma-akutt-voksne-6588.html

http://nhi.no/sykdommer/lunger/astma/astma-akutt-voksne-6588.html?page=2

http://nhi.no/sykdommer/lunger/astma/astma-akutt-voksne-6588.html?page=3

http://nhi.no/sykdommer/lunger/astma/astma-akutt-voksne-6588.html?page=4

"

Hvordan behandles akutte astmaanfall?

Det er en fordel å forsøke å forholde seg rolig og innta en behagelig stilling, gjerne på et svalt sted dersom mulig.

Det kan variere hvilke medisiner legen har skrevet ut for akuttbehandling. Uansett er det viktig at du er rask med å ta de medisinene som er foreskrevet for denne bruken.

Den viktigste typen medisiner for å behandle akutte astmaanfall kalles korttidsvirkende beta2-agonister (f.eks Ventolin®, Bricanyl®). Disse stoffene virker ved å åpne opp de trange luftveiene slik at luftpassasjen bedres.

Dersom symptomene ikke bedres raskt, eller de kommer tilbake innen kort tid, eller dersom du blir svært medtatt, skal lege kontaktes. Legen vil vurdere om det er behov for å gi andre medisiner og sykehusinnleggelse. Ved alvorlige anfall vil det ofte være behov for oksygentilførsel, og det kan være nødvendig å gi væske og medisiner rett i blodet (intravenøst).

Akutte astmaanfall kan være et tegn på forverring av tilstanden eller at medisineringen ikke er tilstrekkelig. Det er derfor anbefalt med vurdering av lege i etterkant av anfallet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er symptomene på alvorlig, akutt astma?

Ved akutte, alvorlige astmaanfall vil du i begynnelsen av anfallet være uttalt tungpust, ha vanskelig for å snakke, ha smerter eller ubehag i brystet, ha kraftig hoste, gjøre store anstrengelser for å trekke pusten, og ofte høres kraftige pipelyder fra lungene eller halsen. Du kan bli blek, puste svært raskt og ha forhøyet hjertefrekvens.

Når anfallet har pågått en tid, vil du kunne bli utslitt og medtatt. Du har ikke lenger krefter til kraftige pustebevegelser og hosting. Dette er et svært alvorlig tegn, og det haster med behandling og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som det sto i informasjonen fra Norsk helseinformatikk, så bør h*n kontakte lege etter å ha hatt et akutt astmaanfall som du fortalte om, pga at han kanskje trenger endring i medisineringen.

Jeg ser det som en stor fordel at dere får god informasjon fra legen om hva h*n, du og andre pårørende skal være obs på og hva dere skal gjøre ved akutte astmaanfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere burde bestille en time sammen hos lege der dere får snakket om hvordan dere skal forholde dere til asmaanfallene og hvor alvorlig det er. Han burde ta opp medisineringen. Ved astmaanfall skal både du og personen med astma være mest mulig rolig da panikk hos den med astma forverrer pusteproblemene. For å få kontroll på pusten er det et kjent råd å puste i en liten pose etter å ha tatt astmamedisinen når dere har det tilgjengelig. Vet ikke hva som er riktig behandling ved så alvorlig astma som du skisserer så ta det også opp med lege. De personene jeg kjenner med astma bruker en pose ved anfall (f.eks en papirpose).

Anonymous poster hash: f49eb...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle råd og linker. Jeg vil kanskje føle meg litt tryggere i en slik situasjon når jeg vet litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...