Gå til innhold

Rollespill for schizofren - good match?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er blitt invitert til å delta på "Rollespill" der en får en personlighet og skal være denne samt få ulike dilemmaer og oppgaver. Det hele høres som om det er en del alvor med i spillet, og at det blir veldig "virkelig" for dem som deltar.

En person som jeg liker veldig godt har spurt om jeg vil bli med. Jeg er usikker.

Av den grunn vender jeg meg til DOL-befolkningen + NHD for synspunker.

Er det tilrådelig for en person med schizofreni og en del identitetsproblematikk å delta på slikt rollespill?

Selv er jeg ambivalent. På sett og vis høres det spennende, og jeg har lyst til å bli med denne personen som har spurt meg, men jeg er selvsagt alltid redd for å få psykotiske gjennombrudd.

Hva tror dere om dette?

Anonymous poster hash: 7d575...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet du hva du deltar på og hvor lenge det varer? Hvor lenge skal du være i rolle, timer eller en weekend?

Jeg vet ikke omfanget av rollespillet. Vet i det hele tatt ikke så mye om dette. Den personen som har invitert meg mener at jeg er vil passe godt inn. Og, at det ikke er farlig.

Jeg har mange rare krefter inni meg, men jeg er selvsagt også nysgjerrig på om dette kan gi en slags vekst og frimodighet. Kanskje kan jeg få mer selvtillit? Hva tror du?

Anonymous poster hash: 7d575...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til rolle spill og schizofreni/ identitetsproblematikk. 

Rollespill over en dag/ettermiddag/weekend er sikkert morsomt å delta i. Jeg ville forhørt meg om hva jeg var med på, og hvor utagerende, realistisk og hva som ville være forventet av meg. Rammene for leken står sikkert et sted. 

 

Røde kors kjører rollespill over 24 timer for å lære om å være på flukt. 

Andre rollespill-klubber har weekend-rollespill som kan være rimelig fuktige. Jeg hadde ikke blitt med på hva som helst. :)  

Så er det sikkert gøy om det er trygge rammer.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

. Den personen som har invitert meg mener at jeg er vil passe godt inn.

 

Kjenner vedkommende til din sykdom og hvordan den pleier å arte seg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner vedkommende til din sykdom og hvordan den pleier å arte seg?

Jeg har en opplevelse av at vedkommende ser på meg som en relativt balansert ressursperson, og ser kanskje ikke helt hvor vanskelig enkelte ting kan være for meg (selvom vedk vet at jeg har psykiske problemer).

Når jeg leser tråden og svarene har jeg fått kalde føtter. Jeg ønsker ikke å være med på noe som kan være utagerende eller involvere inntak av store mengder alkohol.

For interessens skyld vil jeg imidlertid sette meg litt mer inn i hva alt dette drieier seg om. Jeg vet ikke så mye om det, og det er dumt å innlate seg på noe som kan virke forstyrrende.

Anonymous poster hash: 7d575...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker vel umiddelbart at dersom jeg var i tvil ville jeg ikke ta sjansen..   Men nå er vel ikke jeg akkurat kjent som noen risikosøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en opplevelse av at vedkommende ser på meg som en relativt balansert ressursperson, og ser kanskje ikke helt hvor vanskelig enkelte ting kan være for meg (selvom vedk vet at jeg har psykiske problemer).

 

Dersom vedkommendes vurdering skal tillegges vekt, så må vedkommende også være godt informert om hvordan sykdommen preger deg. Å kun vite at du har en psykisk lidelse gir jo ikke noe grunnlag for vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

 

 

Rollespill kan vare fra noen timer til mange dager eller uker og måneder :-)

 

Det kan utspille seg rundt et bord, der man får tildelt roller.

 

Eller det som jeg syns er morsommere er laiv, som er levende rollespill.

 

Man drar ut i skogen, har flotte kostymer og våpen.

 

Hvis det fantes en rolle der man fikk være for seg selv uten å kommunisere med de andre ville jeg likt det, en sånn rolle fins ikke, derfor er ikke rollespill noe for meg. Men jeg liker kostymer :-) og våpen, men ville nok foretrukket rollespill på net. Det fins flere og du kan jo prøve deg på et av disse så får du en føling med hva det er.

 

Ligger mye informasjon på Arcon, den årlige spillhelgen i Oslo. 

http://www.rollespill.info/2013/05/arets-arcon-program/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...