Gå til innhold

Hvem blir man når man mister seg selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er en rimelig folkelig og løs talemåte.

Ofte snakker man jo om ting som å miste håp og identitet. Noe som ganske mange kan oppleve i perioder.

Har også hørt det som et synonym på å bli "gal". Miste grepet om virkeligheten.

Uansett går det jo ikke bokstavelig an å miste seg selv. Det verste som permanent kan skje er personlighetsendringer, da kan man kanskje si at man blir en annen da, noe uspesifisert. Men jeg tror ikke det er mulig at alt ved en blir endret, mye vil være stabilt.

Anonymous poster hash: c3107...3f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her står det om det å miste seg selv: http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=68704&a=2
Fra et avsnitt ca midt i artikkelen:

"Psykisk ekvivalens refererer til en tilstand der den indre verden oppleves som helt lik den ytre. Dette kan oppleves som emosjonelt overveldende eller kaotisk, og gi en følelse av å miste seg selv. I denne tilstanden er det vanskelig å skille meg (subjekt) fra verden (objekt), og en vil ha problemer med å se andres intensjoner, reaksjoner og handlinger fra flere ulike perspektiver. Psykisk ekvivalens innebærer at en mister opplevelsen av at man betrakter verden fra en subjektiv synsvinkel, men forholder seg til ytre hendelser og andres atferd som uttrykk for objektive sannheter. Lones følelsesmessige drevethet av sjalusi, der det for henne fremstod som både sant og sikkert at kjæresten nå ville svikte henne, er et eksempel på dette.." (Lone er en kvinne som var i terapi)

Anonymous poster hash: 3d6d6...9dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

http://www.fastlegen.no/livets-faser-og-situasjoner/livets-situasjoner/psykisk-helse/utfordringer/Psykose.290.cms

"Mister seg selv"

Noen kan også ha en opplevelse av å være forfulgt, det vi kaller paranoid psykose eller forfølgelsesvanvidd. Eller man kan beskrive ting som fremstår som fastlåste misforståelser eller uforklarlige forestillinger. Dette kalles vrangforestillinger . For noen kan psykose også arte seg som en opplevelse av å "miste seg selv". Ofte er personer med slike opplevelser preget av sterk uro og angst fordi opplevelsene de har er skremmende, og fordi disse ofte blandes med inntrykk fra omgivelsene.

Under psykotiske episoder vil personen ofte ha liten eller ingen forståelse for at opplevelsene ikke kan bekreftes av andre personer. Psykoselidelser ledsages ofte av depresjon, og mange får store vansker med sosial kontakt md andre personer og med hverdagslige aktiviteter."

Jeg har lest om at flere har fått  opplevelsen av å ha  å mistet seg selv etter å ha vært utsatt for vold i nære relasjoner.

Er det noen som vet om ved hvilke andre diagnoser og eller situasjoner/hendelser/belastninger en kan få en opplevelse av å miste seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lest om at flere har fått  opplevelsen av å ha  å mistet seg selv etter å ha vært utsatt for vold i nære relasjoner.

Er det noen som vet om ved hvilke andre diagnoser og eller situasjoner/hendelser/belastninger en kan få en opplevelse av å miste seg selv?

Som sagt, alle kan oppleve dette. Det er ikke veldefinert i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her, om selvutslettende personlighet, står det også om å miste seg selv.

Det står om dysfunksjonell oppvekst i avsnittet "Hvordan utvikles en selvutslettende personlighet?"

Et viktig avsnitt er: Hvordan bekjempe underdanighet og utvikle selvhevdelse

http://www.webpsykologen.no/artikler/selvutslettende-personlighet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå blir jeg nesten irritert her...!!!

Hvorfor kommer dere med masse eksempler på hvor folk kan føle at de mister seg selv, når man ikke engang har noen klarhet i hva man mener med dette???

Er man til sjøss gjør man lurt i å finne ut hvor man skal før man staker kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå blir jeg nesten irritert her...!!!

Hvorfor kommer dere med masse eksempler på hvor folk kan føle at de mister seg selv, når man ikke engang har noen klarhet i hva man mener med dette???

Er man til sjøss gjør man lurt i å finne ut hvor man skal før man staker kurs.

Takk for dine gode innspill!

Det ser ut til at opplevelsen av å miste seg selv ikke beskrives likedan ved de forskjellige sttuasjonene.

Det hadde vært fint om noen med kunnskap om dette, kunne ha forklart om opplevelsen av å miste seg selv, og om man kan bli kvitt opplevelsen av å ha mistet seg selv ,og hvordan man kan bli kvitt opplevelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for dine gode innspill!

Det ser ut til at opplevelsen av å miste seg selv ikke beskrives likedan ved de forskjellige sttuasjonene.

Det hadde vært fint om noen med kunnskap om dette, kunne ha forklart om opplevelsen av å miste seg selv, og om man kan bli kvitt opplevelsen av å ha mistet seg selv ,og hvordan man kan bli kvitt opplevelsen

Du sier jo selv at det ikke beskrives likt overalt. Da er det vel ingen som kan forklare hvordan det føles? Ei heller om man kan bli kvitt den og hvordan...

Det blir litt som å klage på "nervene". Hva er egentlig det, og hva slags behandlng er det?

Med all respekt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier jo selv at det ikke beskrives likt overalt. Da er det vel ingen som kan forklare hvordan det føles? Ei heller om man kan bli kvitt den og hvordan...

Det blir litt som å klage på "nervene". Hva er egentlig det, og hva slags behandlng er det?

Med all respekt. :-)

Takk!

Jeg tror at NHD kan forklare oss om hvordan det føles/oppleves i de forskjellige sammenhenger man kan ha opplevelsen av å miste seg selv, og om man kan bli kvitt det og hvordan. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Jeg tror at NHD kan forklare oss om hvordan det føles/oppleves i de forskjellige sammenhenger man kan ha opplevelsen av å miste seg selv, og om man kan bli kvitt det og hvordan. :-)

Ja, NHD er gud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, NHD er gud :)

Ja, for han har et svar på spørsmålet om livet, universet og alt, nemlig:

42

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

?

Anonymous poster hash: 5aa67...84f

Jeg ber om unnskyldning for at jeg avsporet fra spørsmålet som du stiller. Det hadde vært bedre om jeg hadde startet en ny tråd med mine innspill og spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir vel en famlende, svakere, mer sårbar utgave av seg selv, antar jeg. Å miste seg selv fullstendig er neppe mulig med mindre man får et kraftig slag i hodet eller en hjernesvulst, eller noe.

Men jeg er ikke Gud, det må sies. Ikke har jeg mistet meg selv heller. Jeg er nå her, jeg.  Av varierende kvalitet, men jeg er her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

?

Anonymous poster hash: 5aa67...84f

Jeg skulle gjerne ha beskrevet hva jeg selv har opplevd, men det blir for vanskelig for meg.

For de som er interessert i å lese om opplevelsen av å miste seg selv pga psykisk mishandling:

“Å være et tomt skall – Selvopplevelsen i en psykisk mishandlende relasjon”

http://kenneho.net/2010/08/01/a-vaere-et-tomt-skall-masteroppgave-av-marianne-notland-smogeli/

I masteroppgaven er flere kvinner som har vært psykisk mishandlet, intervjuet, og de forklarer om sin selvopplevelse og det å miste seg selv. Der kan man finne noen svar på spørsmålet til TS

Noen forteller om en ødelagt individuell identitet.

Se fra side 29 i http://kenneho.net/wp-content/uploads/2010/08/masteroppgave_Marianne_Notland_Smogeli.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

”Å våge er å miste fotfeste for en stund. Å ikke våge er å miste seg selv”.
Søren Kirkegaard

TS  spør: "Hvem blir man når man mister seg selv?"

For noen kan svaret kanskje være at man ikke er den som man kunne ha blitt. (F.eks når man har blitt mishandlet fra man er barn og gjennom livet).

For noen kan kanskje svaret være at man ikke er den som man var før. (F.eks når man har fått schizofreni)

Det er nok også mange forskjellige grader av opplevelsen av å miste seg selv,

og mange forskjellige situasjoner, belastninger og diagnoser som er årsak til at man får en slik opplevelse.

Jeg så at beskrivelsen "å miste seg selv" også er brukt ift Alzheimer: "Når de gamle mister seg selv…: Kommunikasjonens betydning i arbeid med pasienter i en langtkommen fase av Alzheimer" http://brage.bibsys.no/hsh/handle/URN:NBN:no-bibsys_brage_12651

Jeg har også sett beskrivelsen "å miste seg selv" bli brukt om mer dagligdagse, udramatiske opplevelser og situasjoner; er det et misbruk av beskrivelsen som kanskje med på å utvanne beskrivelsen og/eller skape misforståelser i forhold til den opplevelsen noen forsøker å formidle?

Eller er det korrekt å bruke den samme beskrivelsen "å miste seg selv"  om så forskjellige grader av opplevelser?

Det er fint om noen har innspill til dette, og gjerne korrigeringer der jeg har tenkt feil.

På forhånd takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...