Gå til innhold

Bleieavvenning og sykkeltrening


mammanito

Anbefalte innlegg

Nå som det er sommer tenkte jeg avvenne minstejenta på 2 1/2 år med bleie og størstejenta på 5 å få trene på sykkel, hun har hittil kun brukt støttehjul. 

TIps til disse to tingene så de går mest mulig smidig? Var noen som snakket om å ta bort pedalene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta bort pedalene?! Ta bort støttehjulene! Sett på ungen sykkelhjelm og pass på at hun ikke setter utfor de bratteste bakkene - det går så fint så.

 

Ang. bleieslutt så er det for tidlig for noen, passe for andre, det er bare å prøve. Ha hundre truseskift klare, kjøp sånn barne-doring og sett henne på do jevnlig gjennom hele dagen.

 

Lykke til med begge deler! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Ta bort pedalene?! Ta bort støttehjulene! Sett på ungen sykkelhjelm og pass på at hun ikke setter utfor de bratteste bakkene - det går så fint så.

 

Ang. bleieslutt så er det for tidlig for noen, passe for andre, det er bare å prøve. Ha hundre truseskift klare, kjøp sånn barne-doring og sett henne på do jevnlig gjennom hele dagen.

 

Lykke til med begge deler! :)

Hei!

 

Med sykkel vet jeg ikke, jeg kan ikke sykle :-)

 

Med bleier har jeg erfaring, Mine sluttet når akkurat 2 år, jeg bare tok bort bleien og hadde mange skift tilgjengelig, samt en potte stående, som barna bare kunne sette seg på selv. Sommeren er en fin tid for dette :-) De fikk videre tisse på hekken :-) da ble det gøy å gjødsle litt i hagen. De ble fort ferdig med bleie, men nattbleie kan barn trenge lenger, min ene var sengeveter og det til han var 12 år.

 

Lykke til, det går nok fint, bare man får lov å ha de uhellene man trenger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk fint med bleieavvenning på hun eldste da hun var i samme alder, jeg var egentlig ikke klar til å slutte med nattbleie på henne ennå etter et par mnd, men hun insisterte, hun skulle være stor jente... og hun klarte faktisk å holde seg tørr... Ytterst sjeldent hun har vært uheldig om natta/dagen... Jeg selv var også sengevæter som din på 12 år, om nettene... Heldigvis sluppet den delen med henne :-) Så håper jeg det går like smidig med minsten :) Kjøpte masse truser til henne nå da, og hun virket veldig innstilt på å bruke truser. Tenkte ha henne ofte på potte/do med/uten doring nå i helga og så prøve oss uten bleie neste uke... :) 

Angående det med syklingen, så var det en dame som tipset meg om at barnet må lære seg å holde balansen, først trene tråteknikk med støttehjul, så ta av støttehjul og pedaler for å trene på balansen, og når balansen og var innarbeid, var det på tide å teste uten støttehjul - men med pedaler :) Så lurte på om noen har testet den versjonen og hvordan gå frem... Jeg merket i alle fall at hun har god balanse nå når hun sykler med støttehjul. Jeg lærte meg å sykle da jeg var 7-8 år, sent ute, men det var pga foreldrene mine hadde dårlig råd, jeg maste om sykkel, men fikk jo ikke før da... og jeg var jo forsiktig av meg. En nabojente som var litt eldre prøvde å lære meg med å holde bak, men jeg følte meg jo utrygg... men så testet jeg selv, ned en liten bakke, større og større stykke, og til slutt klarte jeg det. Husker hvor stolt jeg var... helt til jeg tryna :D ble litt knall og fall i starten, den gangen brukte jo ingen hjelm, men slo heldigvis aldri hodet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det er sommer tenkte jeg avvenne minstejenta på 2 1/2 år med bleie og størstejenta på 5 å få trene på sykkel, hun har hittil kun brukt støttehjul. 

TIps til disse to tingene så de går mest mulig smidig? Var noen som snakket om å ta bort pedalene.. 

 

Dag to nå... i går hadde vi den av bare på morgenen, vi skulle ut og reke, så da var det litt upraktisk første dagen, men virker som hun forstår. I dag prøver vi igjen... krysser fingrene :) Må en tur ut og reke senere, så da vil jeg ha på henne trusebleie, men minne henne på å si fra når hun må på do, så kanskje hun gjør det på do i stedet for i bleia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...