Gå til innhold

Identitet - hva kan jeg gjøre?


bibben

Anbefalte innlegg

Sakset fra Stor Medisinske Leksikon:

"Identitetsforstyrrelse, psykiatrisk lidelse kjennetegnet ved en gjennomgripende opplevelse av usikkerhet omkring hvem man er, hva man står for, hvilke verdier man har osv. I sin mest uttalte form, f.eks. ved visse former for schizofreni, kan man helt mangle opplevelsen av å være en person. I mer moderate former vil man så vidt vite at man er en person, men beskrivelsen av en selv vil ofte være vag, og ofte brukes andres ord og beskrivelser når man blir bedt om å beskrive seg selv (se personlighetsforstyrrelser).

Forstyrrelse av identitet kan være begrenset til ens opplevelse av eget kjønn."

Mine spørsmål:

Er opplevelse av identitetsforstyrrelse noe som vil være vedvarende livet ut og som ikke lar seg kurere?

Er det logisk at en mangler denne opplevelsen av "hvem man er" fordi man ikke husker "hvem man er"?

Er det noe en selv kan gjøre for å redusere "forstyrrelsen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Takk for at du postet dette... var faktisk veldig opplysende for mitt vedkommende! Jeg kjenner meg sånn igjen...

 

Når jeg beskriver dette så bruker jeg ordet "kaotisk" da... jeg opplever at jeg selv er kaotisk, uten holdepunkter, og at personligheten min spriker i flere retninger.

 

Men da vet jeg at dette ikke bare er "hjernesvada". Eller det er vel egentlig bare noe man selv forestiller seg, men det er i alle fall symptomer.

 

Jeg har desverre ingen svar på det du spør om, jeg er like spent som deg!



Anonymous poster hash: d7f92...19d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Jeg hadde det sånn, men det gikk mer på at jeg ikke forsto spørsmålene, eller skjønte hva man var ute etter, eller visste noe om det, eller klarte å kjenne etter, eller syntes jeg hadde lov til å mene noe, eller klarte å formulere meg, eller var redd for å si noe feil eller dumt. Asperger, ikke pf, og jeg har blitt mye bedre. Har gått i terapi, diskutert og lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kaotisk" er et beskrivende ord i denne sammenheng. Manglende opplevelse av kontinuitet og faste rammer rundt en selv som person. Mangler utstrekning, tidsforankring og "fast" kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Kaotisk" er et beskrivende ord i denne sammenheng. Manglende opplevelse av kontinuitet og faste rammer rundt en selv som person. Mangler utstrekning, tidsforankring og "fast" kropp.

 

Ja nettopp!

 

Hvis vi faktisk snakker om det samme, får jeg angst av det. Hvis man ikke vet hvem man er, er man mye mer sårbar for andres definisjoner av hvem man er. Det er jo i prinsippet som at man kan bli "hjernevasket" under forhold som egentlig er normale...

 

Det er jo f.eks. verken godt eller heldig å begynne å tro at man er et dårlig menneske når noen kommer med noen ekle bemerkninger...

 

Med forbehold om at vi snakker om det samme.

Anonymous poster hash: d7f92...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo heller ikke noe ålreit det å ikke kunne fortelle noe om seg selv. Enten det er i terapi eller i vanlige sosiale situasjoner. Man tviler jo på alt...

 

Jeg kan ha klare meninger jeg, men det er ikke meg, på en måte. Jeg sier bare masse random fordi det er det jeg har blitt "opplært" til å gjøre - folk har jo meninger og vet hva de selv føler - det er jo naturlig å forsøke og gjøre det samme.

 

Andre ganger sier jeg ingenting. Det er da jeg føler at jeg ikke har noen personlighet.

 

Men, men. Håper du får noen gode svar.



Anonymous poster hash: d7f92...19d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...