Gå til innhold

Hunder og flått


Pårørende

Anbefalte innlegg

Pårørende

Har hentet hunden etter at den har vært på en ukes ferie hos venner i "grisgrendte" strøk... Fant 11 flått som jeg har fått plukket vekk, mulig det er flere...

 

Som relativt ny hundeeier (og i urbane strøk) har jeg liten erfaring med dette, men etter noen nettsøk skjønner jeg at hunden kan få borreliose og at de fleste bruker flåttmidler på hunden.

 

Men hva gjør jeg nå etter at hun faktisk har hatt flått? Noen som har tips til effektive flåttmidler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hentet hunden etter at den har vært på en ukes ferie hos venner i "grisgrendte" strøk... Fant 11 flått som jeg har fått plukket vekk, mulig det er flere...

 

Som relativt ny hundeeier (og i urbane strøk) har jeg liten erfaring med dette, men etter noen nettsøk skjønner jeg at hunden kan få borreliose og at de fleste bruker flåttmidler på hunden.

 

Men hva gjør jeg nå etter at hun faktisk har hatt flått? Noen som har tips til effektive flåttmidler?

Jeg pleide alltid å kjøpe flåtthalsbånd hos dyrlegen. Hunden vår fikk ikke flått på seg så lenge den hadde slikt halsbånd på seg.

 

Tror ikke du trenger å gjøre noe annet enn å fjerne flåtten såfremt hunden er i ok form. Dersom den er annerledes enn den pleier, så hadde jeg ringt dyrlege og bedt om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye erfaring med hund og flått, men antar det blir det samme som med katt. Vi har to katter og bor i et område med mye flått. Etter en ferie der den ene katten rømte hjemmefra (hun likte ikke å bli passa av naboen...), så kom hun hjem etter tre uker... og jeg måtte plukke av henne nærmere 30 flått.... Så og si hver eneste dag plukker vi av kattene flått, og jeg har ikke opplevd at de har blitt syke. Vet ikke om det er vanlig at dyr påvirkes av borrelia så lett som mennesker? Jeg hadde ikke foretatt meg noe så lenge hunden ellers virka frisk. Hos mennesker tar det visst ca to uker før man evt blir syk etter flåttbitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pårørende

Godt jeg slipper å kikke etter rød ring rundt bittstedet... en umulig oppgave med all den pelsen ;) Sikkert det samme for hund/katt Togli:)

Flåtthalsbånd hørtes ut til å være en god løsning. Hun har klumper/hevelser der flåttene har sittet, så får bare følge litt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flåttmiddel på begge hundene mine, men jeg må allikevel plukke noen flåtter. Det går helt fint, vi har aldri opplevd noen problemer, ikke på katten heller som får flått selv med middel.

 

Den forrige hunden min hadde en hudsykdom som gjorde at jeg ikke kunne bruke midler, dyrlegen sa ikke noe annet enn at jeg måtte plukke dem av. 

Så jeg vil tro det går bra. Oppstår det noen symptomer kan du jo kontakte dyrlege, men som sagt, for oss som bor i "skauen" må vi plukke flått selv om vi tar de forholdsregler vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåtthalsbånd ville nok ikke funka på mine to katter.. Tror de hadde blitt sprø av å begynne med halsbånd nå (de er 7 år gamle) ;)

 

Frontline flåttmiddel funker delvis på den korthåra katten, men ikke på den langhåra... Må bare plukkes av etterhvert  (kjøp flåttfjerner på apoteket - den gjør det lett å fjerne flåtten) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pårørende

Takk Shira, høres ikke ut som jeg trenger bekymre meg nei. Katt har vi hatt i årevis, hun får en flått i ny og ne, men har plukket den av og ikke tenkt mer på det. Det er lite flått akkurat her vi bor, men det hender jo vi er på tur hvor det nok er litt mer flått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Jeg får av veterinær et middel til å dryppe i nakkeomtådet, dette har beskyttet han godt.

I år glemte jeg :-( han fikk 8 flått som jeg fjernet og han har vært dårlig for første gang i sitt liv. Feber muskelvondt og redusert almentilstand.

Har ikke vært til legen, han er frisk nå då vi håper på det beste :-)

Jeg ble selv dårlig etter flåttbitt i Stockholms området men nå er jeg frisk igjen:-)

Som regel går det bra, men ferdes man i flåttutsatte områder bør man tenke på TBE vaksinering .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Jeg får av veterinær et middel til å dryppe i nakkeomtådet, dette har beskyttet han godt.

I år glemte jeg :-( han fikk 8 flått som jeg fjernet og han har vært dårlig for første gang i sitt liv. Feber muskelvondt og redusert almentilstand.

Har ikke vært til legen, han er frisk nå då vi håper på det beste :-)

Jeg ble selv dårlig etter flåttbitt i Stockholms området men nå er jeg frisk igjen:-)

Som regel går det bra, men ferdes man i flåttutsatte områder bør man tenke på TBE vaksinering .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr kan absolutt få borreliose - og en av våre fikk en rød ring rundt - knallrød fylt sirkel. Feber og slapp - så den fikk medisin og kom seg fint etter det.

 

Husk forresten at  det flåttmiddelet til å dryppe i nakken til hund IKKE kan brukes til katt - det er veldig giftig for katter. (men det finnes eget middel for katter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sist jeg kjøpte flåttmiddel sa de at nå var flåtten begynt å bli resistent også. Det var kommet en litt annen type som kunne muligens være bedre, Frontline Comp, istedenfor bare Frontline.

 

Jeg vet ikke jeg, men bikkjene mine får noen flåtter selv om de blir behandlet, men igjen så er vi mye i skogen og de løper hele dagen i gresset her.

 

Svært viktig det du skriver Katt-ja, katter SKAL ha eget middel da middelet til hund er farlig for dem.

Pus her blir behandlet, men får alltid flått på halsen, uansett altså, men kun der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Min hund er ikke helt ok...

I dag måtte kjøpe pølser for å få i han mat??

Etter denne tråden gikk jeg gjennom han og jeg fant 2 røde ringer like ved penis. Han lå på ryggen så jeg undersøkte skikkelig og ringene er utvilsomt etter flåttbitt .

Når jeg kommer ned fra fjellet skal jeg ta han til veterinær. Heldigvis spiste han 5 stk pølser og drakk vann. Så han er mye bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...