Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har altid hørt at melk og da spesielt h-melk virker syrenøytraliserende.Jeg drikker 2-3 kopper kaffe hver dag og 1-2 liter cola.Syrenivået virker således ganske høyt hver kveld.Jeg spiser derfor noe yogurt og drikker 1-2 glass h-melk for å roe en sur mage.Er dette ikke å anbefale når man tar 100 mg zoloft hver dag og hjertemedisiner?.Tar også blodfortynnende(Albyl-E) og kolestrolsenkende(Lipitor).Brilique 90 mg mot blodpropp.Nøytraliserer melken noe av medisinene sin virkning,slik at jeg bør ta de med vann?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393400-n%C3%B8ytraliserer-melk-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke noe om medisinene, det får du ta opp med en lege.  Men de aller, aller fleste mennesker ville tjene helsemessig på å bytte ut H-melken med en lettere variant og colaen med enten lettbrus eller mineralvann.  Det er en tilvenningssak, og det enkleste er å ta det gradvis: 

Hvis du starter med f.eks. å blande opp H-melken med skummet og bytter ut vanlig cola med zero eller light, kan du etter en stund komme over på ekstra lett melk og Farris med smakstilsetning. 

Jeg anbefaler yoplait "dobbel 0"-yoghurt, forresten - synes den er kjempegod.

Jeg vet ikke noe om medisinene, det får du ta opp med en lege.  Men de aller, aller fleste mennesker ville tjene helsemessig på å bytte ut H-melken med en lettere variant og colaen med enten lettbrus eller mineralvann.  Det er en tilvenningssak, og det enkleste er å ta det gradvis: 

Hvis du starter med f.eks. å blande opp H-melken med skummet og bytter ut vanlig cola med zero eller light, kan du etter en stund komme over på ekstra lett melk og Farris med smakstilsetning. 

Jeg anbefaler yoplait "dobbel 0"-yoghurt, forresten - synes den er kjempegod.

Å kutte brus er lurt for alle, det er det ingen tvil om. Men om det er noen helsemessig effekt (bortsett fra kaloriene) å bytte ut helmelk med skummet er jeg i tvil om. For meg førte i alle fall en endring fra smør på skiva og helmelk til at jeg kuttet ut smør og gikk over til skummet melk til 30 år med eksem...

Først nå, etter at jeg begynte å spise mer fett, smør på skiva, helmelk og fete meieriprodukter (ikke i store mengder da) + at jeg tar omega3 hver dag er huden finfin og eksemet borte. Men om jeg slurver i bare en uke eller to... *klø klø*

Å kutte brus er lurt for alle, det er det ingen tvil om. Men om det er noen helsemessig effekt (bortsett fra kaloriene) å bytte ut helmelk med skummet er jeg i tvil om.

Det var kun kaloriene jeg hadde i tankene, og jeg hadde ikke nevnt melken hvis trådstarter hadde vært en normalvektig person.  (Jeg vet fra tidligere innlegg at han ikke er det.)

AnonymBruker

Jeg er ikke enig med deg Laban. Det fettet man fjerner fra H-melk inneholder CLA. Og CLA selges som kjent som helsekost for å gå ned i vekt, øker muskelmassen og reduserer fettmassen. Tror det er best å la melken slik den har vært naturlig nemmelig H-melk. Man blir sikkert litt mer mett av den også. Brus trenger ingen. Så da kan man jo venne seg til å lage foreksempel Iste av grønn te. 

Om melk kan nøytralisere medisin vet jeg dog ikke. 

Anonymous poster hash: b9451...e5a

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Melk "nøytraliserer" ikke medisiner. Men melk kan påvirke opptaket av enkelte medisiner. For å finne ut hvilke, må en lese felleskatalogteksten. Hvis det ikke står noe om det, har det ingen betydning.

Melk som syrenøytralisator er lite hensiktsmessig. For å nøytralisere magesyre bør du heller bruke f. eks Link.

Jeg er ikke enig med deg Laban. Det fettet man fjerner fra H-melk inneholder CLA. Og CLA selges som kjent som helsekost for å gå ned i vekt, øker muskelmassen og reduserer fettmassen. Tror det er best å la melken slik den har vært naturlig, nemlig H-melk.

Anonymous poster hash: b9451...e5a

OK - jeg er vant til en tankegang der overvektige hjertepasienter ikke har noen særlig nytte av melkefett.  Men den er sikkert gammeldags.

OK - jeg er vant til en tankegang der overvektige hjertepasienter ikke har noen særlig nytte av melkefett.  Men den er sikkert gammeldags.

Det er faktisk gammeldags. Ny forskning viser at mettet fett ikke har noe betydning for hjerte-karsykdommer. 

Nå var det ikke min overvekt jeg ønsket å diskutere,men heller om hvorvidt melk av alle typer fjerner noe av virkningen til noen medisiner.Det kan virke som om kun NHD klarer å svare på mitt spørsmål.

Zero smaker faktisk ok,men den er vanskelig å slutte med noe man har drukket i 40+ år.For å si det slik tror jeg at noe cola og noe sjokolade gir meg såpass mye glede at jeg etterhvert kan trappe ned på zoloft eller lykkepiller.Jeg er faktisk ganske lei av at folk driter i at jeg er suicudal,men hele tiden maser om hvor feit jeg er.Hvis jeg fikk lov til å bestemme selv,vil jeg heller leve som feit i 10 år,enn å dø av egen hånd som slank og pen,men død.Jeg sliter med mine "demoner",men vil ha meg frabedt å bli behandlet som ett barn,når jeg er 54 år.Jeg er kun ute etter fakta,så jeg vil vel bruke google og Wikipedia enda mer i fremtiden enn å få kjeft av slanke pene perfekte pedanter!

(Meat Loaf er ett navn som sikkert er beskyttet,så jeg har fornorsket det navnet)

Dessuten mener jeg at en banan,en yogurt eller 2 dl h-melk er sunnere enn enda en pizza eller en hamburger.JEG får nemlig ikke sove når jeg er sulten.Jeg har både 800 gram melkesjokolade i kjøleskapet og over 500 gram "harde gelè godis" av "godt og blandet" kategorien eller hardere."Jogger",Algrens bilar,fersken godis,colaflasker osv.Jeg forsøker jo stadig å gå ned fra min fastlåste vekt på 140 kg,og venter på at temperaturen skal gå ned fra 30C midt på dagen,så jeg kan begynne å sykle med t-skjorte på.Tok meg en dukkert på søndag og skal ta en til i dag tirsdag,det virker som det hjelper godt mot heteslag.Vått hår og våt kostbukse er deilig når temperaturen rundt kl 20.00 fremdeles er 25+. Først ved solnedgang ca kl 21,begynner temperaturen å synke og man kan glede seg til 12-17 grader om natta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...