sportyjente 26 Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Hei igjen! Har tenkt lenge på at eg egentlig ønsker å lese journalen min. Er det noen her som har erfaring med det? er det å anbefale? Har jo rett til innsyn i sin egen journal, men jeg las også at det er unntak. Feks vist det er fare for selvmord. Og der er jo jeg!! Derfor er det kansje ikke vits å spørre behandler en gong? får vel nei uansett... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Du har jo lovbestemt rett til å få innsyn i din egen journal, skulle jeg tro? Men spørsmålet er jo om det egentlig har noe for seg? Kommer det noe godt ut av det? Fokus for deg må jo være å få tilstanden din behandlet, ikke å lese "gammelt nytt" Synes det er trist å lese om at du har det så ille som du har. Er du sikker på at du får optimal behandling? Vi er her for å snakke hvis du trenger noen å snakke med.. Endret 20. juli 2013 av issomethingwrong 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sportyjente 26 Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 § 5-1. Rett til innsyn i journal Pasienten og brukeren har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten og brukeren har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende. Pasienten og brukeren kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten eller brukeren selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står vedkommende nær. Kan nektes! Har hatt flere behandlere, og noe ulik oppfatning og mening om feks diagnose. Men kan hende det bare vil forverre situasjonen - vet ikke men. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Hei igjen! Har tenkt lenge på at eg egentlig ønsker å lese journalen min. Er det noen her som har erfaring med det? er det å anbefale? Har jo rett til innsyn i sin egen journal, men jeg las også at det er unntak. Feks vist det er fare for selvmord. Og der er jo jeg!! Derfor er det kansje ikke vits å spørre behandler en gong? får vel nei uansett... Jeg ble dårlig da jeg leste i journalen min, vil ikke anbefale det. Samtidig var det interessant å vite behandlerens syn på meg, var jo det det var. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Hei igjen! Har tenkt lenge på at eg egentlig ønsker å lese journalen min. Er det noen her som har erfaring med det? er det å anbefale? Har jo rett til innsyn i sin egen journal, men jeg las også at det er unntak. Feks vist det er fare for selvmord. Og der er jo jeg!! Derfor er det kansje ikke vits å spørre behandler en gong? får vel nei uansett... Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor du tror du vil bli nektet å lese din egen journal? Det er jo ikke tilstrekkelig at du i utgangspunktet er f.eks. suicidal , dersom du skal nektes innsyn i egen journal må det være fordi man mener at selve det å lese journalen utgjør en stor helserisiko for deg. Hvorfor skulle det gjøre det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sportyjente 26 Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 Det kan tenkes at behandler mener at jeg ikke tåler å lese det og mener det kan forverre tankene, og av den grunn nekte meg det! Vet ikke men.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Det kan tenkes at behandler mener at jeg ikke tåler å lese det og mener det kan forverre tankene, og av den grunn nekte meg det! Vet ikke men.... Det _kan_ jo hende, men det finner du ut raskt ved å spørre. Hovedregelen er at alle har rett til å lese sin egen journal, så det skal en god del til for å nekte innsyn. En helt annen ting er om du selv tenker at dette er et dårlig tidspunkt å gjøre det på, i såfall bør du jo ikke be om å få lese den nå heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Du har uansett rett til å lese din journal. Om det er smart av deg, kan verken jeg eller andre på DOL si noe om. Det må du spørre behandler om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sportyjente 26 Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 Det er sant Nils Håvard men uansett takk for svar!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Jeg ble dårlig da jeg leste i journalen min, vil ikke anbefale det. Samtidig var det interessant å vite behandlerens syn på meg, var jo det det var. Usj, jeg har samme erfaring. Jeg prøver å se på det som at det beskriver behandler og dennes holdninger og verdier mer enn meg og min fungering. (Men hva er da vitsen, burde det ikke være nøytralt og beskrive fakta om meg, hva jeg forteller, mine tanker og følelser, ikke behandlers synsing og vurderinger?) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Min var kjedelig, og dessuten var "hemmeligheter" jeg hadde bedt om ikke skulle nedtegnes, nettopp nedtegnet. Anonymous poster hash: 3fb67...429 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Usj, jeg har samme erfaring. Jeg prøver å se på det som at det beskriver behandler og dennes holdninger og verdier mer enn meg og min fungering. (Men hva er da vitsen, burde det ikke være nøytralt og beskrive fakta om meg, hva jeg forteller, mine tanker og følelser, ikke behandlers synsing og vurderinger?) En journal hadde sett annerledes ut hvis den var skrevet av en an behandler, sånn er det bare. Blir alltid preget av hvem som skriver og hva de oppfatter personlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.