Gå til innhold

"Småsvingninger"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser et sted at det er vanlig for de med bipolar 2 å ha mindre svingninger i "affekt". Altså mindre utslag enn at det ville være en faktisk depresjon/hypomani.

Jeg har selv trekk ved bipolar 2 (jeg har en annen diagnose, men har "respondert" bra på Lamictal). Jeg kjenner meg godt igjen i dette nå som jeg har fått medisiner.

Men hva menes det her inne om dette? Er ikke "småsvingninger" noe alle har, slik at problemet mitt i stedet er viljestyrke?

Anonymous poster hash: 06ed8...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil legge til at jeg vet bipolar 2 dreier seg om "faktiske" depresjoner/hypomanier, jeg tenker mer på svingninger man kan ha når man er vellykket medisinert. Selv om man er medisinert kan man selvsagt ha depresjoner og hypomanier, er ikke det jeg mener. Jeg snakker bare om mine svingninger. Det er nok ikke så krattig at det er noen "diagnose" nå for tiden (på Lamictal), men jeg lurer på om det er jeg som hører for godt etter til psyken og kroppens "signaler"...



Anonymous poster hash: 810af...a7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser et sted at det er vanlig for de med bipolar 2 å ha mindre svingninger i "affekt". Altså mindre utslag enn at det ville være en faktisk depresjon/hypomani.

Jeg har selv trekk ved bipolar 2 (jeg har en annen diagnose, men har "respondert" bra på Lamictal). Jeg kjenner meg godt igjen i dette nå som jeg har fått medisiner.

Men hva menes det her inne om dette? Er ikke "småsvingninger" noe alle har, slik at problemet mitt i stedet er viljestyrke?

Anonymous poster hash: 06ed8...513

Jeg har hatt veldig mye daglige svingninger. Ikke hypomani men fra normalt til nede. Ikke lenge nok nede til at jeg tror det kan kalles depresjon. Mer som en berg og dalbane. Jeg har ikke hatt det etter at jeg begynte med lithium.

Jeg har diagnosen BP2, men akkurat dette finner jeg ikke som noe typisk bipolar. Hvor var det du leste om dette? Jeg kunne tenkt meg å lest om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg finner det desverre ikke igjen. :-( Uansett er det jo mange meninger, mer riktige enn andre - så det betyr kanskje ikke så mye.

 

Jeg gir opp det med diagnoser jeg. Syns ikke en eneste av dem stemmer. Jeg vet med meg selv at medisiner hjelper meg og er nødvendig, det får være bra nok...

 

Ikke min oppgave.



Anonymous poster hash: 810af...a7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det desverre ikke igjen. :-( Uansett er det jo mange meninger, mer riktige enn andre - så det betyr kanskje ikke så mye.

Jeg gir opp det med diagnoser jeg. Syns ikke en eneste av dem stemmer. Jeg vet med meg selv at medisiner hjelper meg og er nødvendig, det får være bra nok...

Ikke min oppgave.

Anonymous poster hash: 810af...a7a

Det er helt sant. Det viktigste er at medisinene hjelper. Vi mennesker er så forskjellige, så i hver diagnose tror jeg det finnes mange varianter. Og mange kan ha symtomer som ikke er nok til å fylle kriteriene for diagnose, men sliter likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En psykiatrisk diagnose er uansett bare en beskrivelse som passer mer eller mindre. En kan ikke sammenligne det med et brukket bein eller kreft. Det er snakk om ekstremvarianter av menneskelige trekk. Det gjelder ikke bare personlighetsforstyrrelser...

Men jeg er veldig lei av en konstant skamfølelse for å ha de "funksjonsnedsettelsene" jeg har. Jeg vet ikke om noen løsning, jeg stoler jo uansett ikke så mye på ekspertene at det hjelper å spørre "psykiatrien" mer...

Anonymous poster hash: 810af...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En psykiatrisk diagnose er uansett bare en beskrivelse som passer mer eller mindre. En kan ikke sammenligne det med et brukket bein eller kreft. Det er snakk om ekstremvarianter av menneskelige trekk. Det gjelder ikke bare personlighetsforstyrrelser...

Men jeg er veldig lei av en konstant skamfølelse for å ha de "funksjonsnedsettelsene" jeg har. Jeg vet ikke om noen løsning, jeg stoler jo uansett ikke så mye på ekspertene at det hjelper å spørre "psykiatrien" mer...

Anonymous poster hash: 810af...a7a

I enkelte somatisk lidelser kan du også ha plager, men ikke alle av de som skal til for å oppfylle kriteriene for en spesifikk diagnose. Det er glidende overganger mellom syk og frisk.

Du skal ikke ha skamfølelse for funkskjonsnedsettelsen. Like lite som en som har brukket et ben.

Jeg vet ikke hva som er normale svingninger, men jeg føler selv at det jeg har nå er normalt, men ikke det jeg hadde før. Jeg tror normale svingninger kommer mer i forhold til hva du opplever. Det er normale reaksjoner i forhold til hva som skjer rundt deg.

Hvis du kommer over det igjen det du leste så hadde det vært veldig fint om jeg fikk vite hvor det står. Det er litt greit å lese det du kjenner deg igjen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm, nå fant jeg det visst.

 

Bøen forteller også at mange med bipolar 2-lidelse ikke bare har klart definerte depresjoner og hypomanier, men at de også mye av tiden kan merke mindre svingninger i stemningsleiet, uten at det vil være tilstrekkelig til at man kan kalle det en depresjon eller hypomani.

 

 

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/article813354.ece



Anonymous poster hash: 810af...a7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for linken. Hører lite om at det for mange følger med slike svingninger. Jeg trodde det var trekk av eupf. Spesielt på grunn av at jeg svingte hele tiden.

 

EUPD er vel noe annet enn svingninger, selv om humøret sikkert svinger der og.

 

Sett at man svinger på en måte som er mer enn hva som er normalt, selv om det ikke kan kalles depresjon eller (hypo)mani, så er det vel ikke nødvendig å bringe inn andre forklaringer enn at man er sårbar for påkjenninger og andre hendelser i dagliglivet... men det er kanskje noe av det EUPD går ut på?  :huh:

Anonymous poster hash: 810af...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken. Hører lite om at det for mange følger med slike svingninger. Jeg trodde det var trekk av eupf. Spesielt på grunn av at jeg svingte hele tiden.

Dette var en virkelig god link. Ga også meg mange svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EUPD er vel noe annet enn svingninger, selv om humøret sikkert svinger der og.

Sett at man svinger på en måte som er mer enn hva som er normalt, selv om det ikke kan kalles depresjon eller (hypo)mani, så er det vel ikke nødvendig å bringe inn andre forklaringer enn at man er sårbar for påkjenninger og andre hendelser i dagliglivet... men det er kanskje noe av det EUPD går ut på? :huh:

Anonymous poster hash: 810af...a7a

Jeg har forstått det slik på nhd at ved eupf kan du svinge flere ganger i døgnet, mens ved BP har du lengre perioder med mani/hypomani, depresjoner og normale perioder. Men pga at jeg ble fri de hyppige svingningene og også indre uro med lithium, så forstod jeg det slik at grunnen til plagene sannsynligvis var BP.

Har du diagnosen BP, eller er det bare de små svingningene du sliter med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har forstått det slik på nhd at ved eupf kan du svinge flere ganger i døgnet, mens ved BP har du lengre perioder med mani/hypomani, depresjoner og normale perioder. Men pga at jeg ble fri de hyppige svingningene og også indre uro med lithium, så forstod jeg det slik at grunnen til plagene sannsynligvis var BP.

Har du diagnosen BP, eller er det bare de små svingningene du sliter med?

 

Ja det er sikkert sånn, men svingninger er jo likevel ikke alene nok til å få diagnosen EUPD. Så hvis man ikke har de andre symptomene så gir ikke EUPD noen "forklaring", sett at det man opplever er unormalt høye svingninger...

 

Nei har diagnosen schizoaffektiv lidelse, bipolar type. Står hypomani og depresjon i de papirene jeg har sett ang. dette. Nå for tiden har jeg ikke depresjoner eller hypomanier, etter at jeg fikk Lamictal.

 

Det er jo mer langvarige greier.

Anonymous poster hash: 810af...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er sikkert sånn, men svingninger er jo likevel ikke alene nok til å få diagnosen EUPD. Så hvis man ikke har de andre symptomene så gir ikke EUPD noen "forklaring", sett at det man opplever er unormalt høye svingninger...

Nei har diagnosen schizoaffektiv lidelse, bipolar type. Står hypomani og depresjon i de papirene jeg har sett ang. dette. Nå for tiden har jeg ikke depresjoner eller hypomanier, etter at jeg fikk Lamictal.

Det er jo mer langvarige greier.

Anonymous poster hash: 810af...a7a

Det skal mere til for å få diagnosen eupf, men en kan ha trekk av eupf. Svingninger trenger likevel ikke ha noe med eupf å gjøre.

Bra at du er bedre med lamictal. Men det er ikke godt å slite med svingninger. Nå vet ikke jeg hvor mye du er plaget, men jeg synes du kan ta det opp med behandleren din, for kanskje kan du få det bedre.

Hadde vært greit å høre hva nhd også mener om slike svingninger. Hva som er normalt, og en bare må lære seg å leve med, og hva en kan få behandling for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Behandleren min sier som NHD at daglige mindre svingninger ikke er en del av denne lidelsen.

 

Noe jeg tenker antyder at det ikke er unormalt.

 

Jeg vet ikke om det jeg opplever er normalt eller ikke, men jeg syns jo det virker pussig å bestemme hva som plager meg ut i fra en diagnose - burde det ikke være motsatt?



Anonymous poster hash: 810af...a7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandleren min sier som NHD at daglige mindre svingninger ikke er en del av denne lidelsen.

Noe jeg tenker antyder at det ikke er unormalt.

Jeg vet ikke om det jeg opplever er normalt eller ikke, men jeg syns jo det virker pussig å bestemme hva som plager meg ut i fra en diagnose - burde det ikke være motsatt?

Anonymous poster hash: 810af...a7a

Hvis du er mye plaget, så bør de jo prøve å finne ut hva det er slik at du kan få optimal behandling. Jeg føler at jeg har fått ødelagt mange år, og det bør ikke være nødvendig hvis det er noe å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva man man gjøre med det? Jeg går jo allerede på medisiner.



Anonymous poster hash: 810af...a7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man man gjøre med det? Jeg går jo allerede på medisiner. Anonymous poster hash: 810af...a7a

Jeg hadde håpet nhd svarte deg på det. Selv har jeg prøvd veldig mange medisiner og kombinasjoner i mange år. Men det er først nå at jeg føler meg optimalt medisinert og kan si at jeg føler meg helt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde håpet nhd svarte deg på det. Selv har jeg prøvd veldig mange medisiner og kombinasjoner i mange år. Men det er først nå at jeg føler meg optimalt medisinert og kan si at jeg føler meg helt frisk.

 

Høres bra ut. Men har ikke troen på at medisiner "tar alt". Jeg vil uansett ikke bruke for mye - det er jo bivirkninger og.

 

Men håper NHD kan komme med et svar til deg ang. den artikkelen som nevner disse "småsvingningene". Jeg lurer selv.

Anonymous poster hash: 810af...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Men har ikke troen på at medisiner "tar alt". Jeg vil uansett ikke bruke for mye - det er jo bivirkninger og.

Men håper NHD kan komme med et svar til deg ang. den artikkelen som nevner disse "småsvingningene". Jeg lurer selv.

Anonymous poster hash: 810af...a7a

Medisinering blir jo en vurdering mellom bivirkninger og nytteverdi. Jeg synes det er så godt å endelig bli bra, så jeg tror det skal alvorlige bivirkninger til før jeg går tilbake til slik det var. Håper jeg slipper velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...