Gå til innhold

Ufør og utbetaling - hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nå aap og får utbetalt ca 12 000 i mnd, dette er med barnetillegg.

Skal søke ufør nå, og lurer på om det vil gjøre noe med lønnen min, opp eller ned?

 

Har en avtale med NAV nå, arbeidstrening, hvor jeg jobber som vikar mellom 10-40% pr mnd, og da trekker skriver jeg dette opp på meldekortet og blir trukket av aap ettersom hvor mye jeg har jobbet. Denne tilleggslønnen skatter jeg 36% av.

 

Kan jobbe litt til tider, når kroppen er "så der" og har skjønt at dette også er mulig når man er ufør, at man kan tjene inntil 1G, som er 80 000 i året.

Kan jeg fortsatt ta disse vikartimene innimellom, når jeg orker, og tjene inntil 80 000 i året FØR skatt? Og er skatten da fortsatt 36% på denne lønnen?

Slik at jeg kan tjene inntil ca 4000,- i mnd i tillegg til uføre - eller blir det da trekk i uførelønnen?

 

Huff, er så lite penger det er snakk om i mnd at jeg nesten ikke får det til og gå rundt, så det er greit og vite hvordan dette fungerer.

 

Hvis det er slik jeg tror det er, og beskrevet over her, så kan jeg faktisk tjene mer i mnd på og være ufør enn jeg gjorde på AAP - i allefall de mnd jeg orker og jobbe litt - og med at jeg da ikke blir trukket av uførelønnen??

 

Er det slik??

 

Tusen takk for svar, på forhånd :)



Anonymous poster hash: 67e34...55d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Jeg har nå aap og får utbetalt ca 12 000 i mnd, dette er med barnetillegg.

Skal søke ufør nå, og lurer på om det vil gjøre noe med lønnen min, opp eller ned?

 

Har en avtale med NAV nå, arbeidstrening, hvor jeg jobber som vikar mellom 10-40% pr mnd, og da trekker skriver jeg dette opp på meldekortet og blir trukket av aap ettersom hvor mye jeg har jobbet. Denne tilleggslønnen skatter jeg 36% av.

 

Kan jobbe litt til tider, når kroppen er "så der" og har skjønt at dette også er mulig når man er ufør, at man kan tjene inntil 1G, som er 80 000 i året.

Kan jeg fortsatt ta disse vikartimene innimellom, når jeg orker, og tjene inntil 80 000 i året FØR skatt? Og er skatten da fortsatt 36% på denne lønnen?

Slik at jeg kan tjene inntil ca 4000,- i mnd i tillegg til uføre - eller blir det da trekk i uførelønnen?

 

Huff, er så lite penger det er snakk om i mnd at jeg nesten ikke får det til og gå rundt, så det er greit og vite hvordan dette fungerer.

 

Hvis det er slik jeg tror det er, og beskrevet over her, så kan jeg faktisk tjene mer i mnd på og være ufør enn jeg gjorde på AAP - i allefall de mnd jeg orker og jobbe litt - og med at jeg da ikke blir trukket av uførelønnen??

 

Er det slik??

 

Tusen takk for svar, på forhånd :)

Anonymous poster hash: 67e34...55d

 

 

Hvor stor uførepensjonen din blir avhenger av hvor mange pensjonspoeng du har opptjent og hvor mange barn du forsørger.

 

Du kan ikke ha friintekt på 1G ved siden av 100% uførepensjon det første året etter at du fikk dette innvilget.

 

Du kan få innvilget uførepensjon med en lavere prosentsats og dermed ha noe inntekt utover pensjonen. Tilsvarende den prosentsats uførepensjonen er redusert med.

 

Du kan få prosentkort i stedet for tabelltrekk fra Skatteetaten, kanskje det vil bli mer gunstig skattetrekk på arbeidsinntekten, det er vanskelig å si iom at jeg ikke kjenner til din finansielle situasjon, men du kan selv foreta en skatteberegning på www.skatteetaten.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så uførepensjonen er ikke regnet ut på samme måte som AAP?

For da får jeg vel utbetalt det samme som de siste 3,5årene?

 

Hele det første året uten mulighet for noe inntjening i tillegg til ufør?

 

Er vanskelig for meg og bli ufør annet enn 100%, da jeg i lange perioder ikke kan jobbe i det hele tatt, og vil da tape så mye penger på og ha gradert ufør.

 

Prosentkort har jeg ikke hørt om, kanskje jeg egentlig ikke skulle skattet så mye som 36% av min biinntekt da?



Anonymous poster hash: 67e34...55d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så uførepensjonen er ikke regnet ut på samme måte som AAP?

-- Svar: Nei

 

For da får jeg vel utbetalt det samme som de siste 3,5årene?

-- Svar: Det kan jeg ikke svare på.

 

Hele det første året uten mulighet for noe inntjening i tillegg til ufør?

-- Svar: Ja

 

Er vanskelig for meg og bli ufør annet enn 100%, da jeg i lange perioder ikke kan jobbe i det hele tatt, og vil da tape så mye penger på og ha gradert ufør.

-- Svar: Det er opp til NAV å beregne om du har krav på 100% uførepensjon, iom at du har hatt inntekt ved siden av AAP.

 

Prosentkort har jeg ikke hørt om, kanskje jeg egentlig ikke skulle skattet så mye som 36% av min biinntekt da?

-- Svar: Det er umulig å ha noen formening om.

Anonymous poster hash: 67e34...55d

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...