Gå til innhold

Kriminell -> psyk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg syns det er en økende trend med modellen om at kriminelle har psykiske lidelser, og er kriminelle pga. det...

 

Nå er ikke jeg utdannet på dette, men det aner meg at denne trenden begynte på 70-tallet. Akademikere som begynte å se på kriminalitet som resultat av samfunnskår...

 

Nå er det jo helt klart en sammenheng mellom sosiale forhold og f.eks. vold, men greia er at jeg ikke syns det burde ha konsekvenser for syn på kriminalitet og dets konsekvenser.

 

Som akademiker så er jeg jo såklart enig i at vi formes av samfunnet. Det jeg ikke er enig i, dog, er hvilken betydning dette bør ha for etikk og moral. Når én formes av samfunnet, så gjør jammen alle andre det og. Konsekvensene av å fraskrive alle sitt ansvar vil være ganske katastrofale tror jeg...

 

Som psyk har jeg ingen god følelse når det virker som om mange mener kriminalitet og psykiske lidelser går hånd i hånd. Jeg har selv hatt det vanskelig, jeg har faktisk vært psykotisk ifølge helsevesenet. Jeg har dog aldri gjort noe ulovlig - i den grad noen faktisk kan unngå å bryte en eneste lov. Betyr det at jeg ikke har hatt det vanskelig nok det da?

 

Jeg ble litt inspirert til å skrive dette da jeg så på NRK om fangene som klagde på 27 grader i cella. Fy søren, det var jo like varmt som i stua mi det da! De hevdet de ble behandlet verre enn dyr, da dyrebeskyttelsen ville blitt tilkalt om et dyr ble eksponert for 27 grader.

 

Jeg setter igrunn pris på at vi ikke har "amerikanske tilstander" i norsk straffesystem, da...

 

Men det virker som utviklingen bare blir gjør seg mer og mer gjeldende... jeg mener at ett sted går grensen... for å være ærlig har vi allerede tippet over da straff-fanger har bedre tilbud til sosial omgang og aktivisering enn eldre på institusjon.

 

Takk for oppmerksomheten!



Anonymous poster hash: 4ae8b...135
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Angrer på at jeg skrev dette. Det er vel bare jeg som hever meg over andre mennesker. Jeg er ikke noe godt menneske.



Anonymous poster hash: e46f6...3bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror du er et godt menneske, men det virker som du ikke har det bra. Og for å kommentere med  med fangene: Jeg er enig med deg. Hva er det å klage over? Det har vært hett hos meg også lenge nå og jeg kan ikke åpne vinduet på vid gap når jeg sover siden jeg bor i første etasje i en by. I skrivende stund er det 27 grader på soverommet. Det er varmt, men jeg overlever og synes det finnes verre ting før helvete enn varme sommerdager. 

 

Journalister/media må ta mye av skylden for oppfatningen om at psykisk syk er lik kriminell.



Anonymous poster hash: af5f3...3b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykopat = kriminell. Psykopater er ikke egentlig psykisk syke, de lider ikke under det selv. De er kun manipulerende, moralløse og impulsive. Mange ser ut til å blande dette inn med psykisk sykdom. Vel det er jo det på en måte da, det faller inn under personlighetsforstyrrelser ( antisosial, sadistisk, sosiopatisk).

 

Jeg var selv en ungdomskriminell, men jeg utviklet samvittighetskvaler når jeg ble  voksen. Jeg ble aldri tatt, selv om jeg anga meg selv da jeg hadde en tung depresjon.



Anonymous poster hash: c5cb8...1e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan sikkert definere kriminalitet som utslag for en psykisk sykdom. Men spørsmålet er jo da hva som er den riktige behandlingen - de ulike lidelsene har jo ulike behandlingsrettningslinjer f.eks.

 

Jeg tror ikke det er den beste behandlingen for psykopati er den samme som ved f.eks. sosial angst. Det virker på meg, med det lille jeg har lest om saken, at det beste mot psykopati er å sette hardt mot hardt, og at konvensjonell terapi ikke har noen effekt da "pasient" rett og slett ikke ønsker å forandre seg.

 

Ang. "ungdomskriminell" så syns/tror jeg ikke det innebærer psykopati. Psykopati kan ikke diagnostiseres på mindreårige, til det er den siste delen av utviklingen mot å bli voksen for avgjørende.

 

Det er også mange kriminelle som ikke oppfyller kravene til psykopati (antisosial personlighetsforstyrrelse).



Anonymous poster hash: e46f6...3bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye kommer av at kriminelle ganske grundig vurderes for psykisk sykdom når det gjelder spørsmålet om å være tilregnelig eller ikke og eventuell straffereaksjon.

 

Nå skal det nok heller ikke stikkes under en stol at dette kanskje misbrukes en del av mennesker som ikke vil stå til ansvar for sine handlinger, både av strafferettslige årsaker (ønsker ikke fengsel) men også for egen del (det var ikke "meg" som handlet). Slik sett var jo saken mot ABB ganske atypisk, i og med at påtalemyndigheter la psykose til grunn og tiltalte selv ikke gjorde det.

 

Og når det gjelder psykisk sykdom så er det jo i bunn og grunn veldig som fysisk sykdom. Er du "syk" fordi du har en forkjølelse? Det finnes jo grader av alt.

 

Og dette med psykopati (antisosial PF) er jo ganske vanskelig tror jeg. Slike ting er jo ego-syntone sykdommer (personen selv forstår ikke at det han gjør er galt, det er rett og slett bare sånn han er og han har ikke problemer med det), i motsetning til ego-dystone tilstander som angst og depresjon (egenskaper ved oss som vi ønsker å bli kvitt, altså ikke ønsker å ha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg syns det er en økende trend med modellen om at kriminelle har psykiske lidelser, og er kriminelle pga. det...

 

Nå er ikke jeg utdannet på dette, men det aner meg at denne trenden begynte på 70-tallet. Akademikere som begynte å se på kriminalitet som resultat av samfunnskår...

 

Nå er det jo helt klart en sammenheng mellom sosiale forhold og f.eks. vold, men greia er at jeg ikke syns det burde ha konsekvenser for syn på kriminalitet og dets konsekvenser.

 

Som akademiker så er jeg jo såklart enig i at vi formes av samfunnet. Det jeg ikke er enig i, dog, er hvilken betydning dette bør ha for etikk og moral. Når én formes av samfunnet, så gjør jammen alle andre det og. Konsekvensene av å fraskrive alle sitt ansvar vil være ganske katastrofale tror jeg...

 

Som psyk har jeg ingen god følelse når det virker som om mange mener kriminalitet og psykiske lidelser går hånd i hånd. Jeg har selv hatt det vanskelig, jeg har faktisk vært psykotisk ifølge helsevesenet. Jeg har dog aldri gjort noe ulovlig - i den grad noen faktisk kan unngå å bryte en eneste lov. Betyr det at jeg ikke har hatt det vanskelig nok det da?

 

Jeg ble litt inspirert til å skrive dette da jeg så på NRK om fangene som klagde på 27 grader i cella. Fy søren, det var jo like varmt som i stua mi det da! De hevdet de ble behandlet verre enn dyr, da dyrebeskyttelsen ville blitt tilkalt om et dyr ble eksponert for 27 grader.

 

Jeg setter igrunn pris på at vi ikke har "amerikanske tilstander" i norsk straffesystem, da...

 

Men det virker som utviklingen bare blir gjør seg mer og mer gjeldende... jeg mener at ett sted går grensen... for å være ærlig har vi allerede tippet over da straff-fanger har bedre tilbud til sosial omgang og aktivisering enn eldre på institusjon.

 

Takk for oppmerksomheten!

Anonymous poster hash: 4ae8b...135

 

Kriminelle blir ofte diagnostisert etter det medisinske ICD-10 diagnose systemet. Noen som også blir brukt i psykiatrien, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...