Gjest Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 .. hvordan ville du beroliget eller trygget en pasient som gruer seg forferdelig mye til å være innlagt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Vanligvis bruker det å hjelpe å ta frem den voksne delen av seg og deretter spørre seg selv: Hvordan går det med folk flest som legges inn på sykehus? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) Vanligvis bruker det å hjelpe å ta frem den voksne delen av seg og deretter spørre seg selv: Hvordan går det med folk flest som legges inn på sykehus? Visste du kom til å kritisere meg. Som om jeg ikke skammer meg nok fra før (at jeg tenker sånn). Ville du kritisert en som betrodde deg tanker en har og som en skammer seg for også? Ville du svart det samme "ta deg sammen", liksom? Eller misforstår jeg svaret ditt? Endret 27. juli 2013 av hww 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Visste du kom til å kritisere meg. Som om jeg ikke skammer meg nok fra før. Det er ditt valg om du velger å oppfatte dette som kritikk. Rådet kan brukes generelt i mange andre situasjoner enn ved sykehusinnleggelse. Når jeg råder voksne folk, må jeg henvende meg til deres voksne sider. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Det er ditt valg om du velger å oppfatte dette som kritikk. Rådet kan brukes generelt i mange andre situasjoner enn ved sykehusinnleggelse. Når jeg råder voksne folk, må jeg henvende meg til deres voksne sider. Ok. Men ville du svart det samme om jeg betrodde deg tanker jeg skammet meg veldig over også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Ok. Men ville du svart det samme om jeg betrodde deg tanker jeg skammet meg veldig over også? Forstår godt at du gruer deg, ikke lett å finne sin voksne side når du tror de vil ta knekken på deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) Forstår godt at du gruer deg, ikke lett å finne sin voksne side når du tror de vil ta knekken på deg. Jeg tror ikke de vil ta knekken på meg. Men jeg har vært åpen og ærlig om noe jeg skammer meg over, og som tydelivis ikke er noe man forteller noen om. Men jeg skal følge nhds råd - ta meg sammen. Endret 27. juli 2013 av hww 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Jeg tror ikke de vil ta knekken på meg. Men jeg har vært åpen og ærlig om noe jeg skammer meg over, og som tydelivis ikke er noe man forteller noen om. Men jeg skal følge nhds råd - ta meg sammen. Hvis du klarer å ta deg sammen så er jo det fint 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Hvis du klarer å ta deg sammen så er jo det fint OT hvis du har peiling: hva bør jeg ta med meg dit utenom toalettsaker, mobil og medisiner?Jeg trenger kanskje ikke klær slik som joggebukse (bare undertøy)? Jeg aner jo ikke om jeg blir bare liggende eller om jeg skal opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 OT hvis du har peiling: hva bør jeg ta med meg dit utenom toalettsaker, mobil og medisiner?Jeg trenger kanskje ikke klær slik som joggebukse (bare undertøy)? Jeg aner jo ikke om jeg blir bare liggende eller om jeg skal opp. Du har sikkert det du trenger der, men du kan jo ta med deg noen joggebukser i tilfelle du trenger dem. Masse lykke til Hva skal du operere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høstløv Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 OT hvis du har peiling: hva bør jeg ta med meg dit utenom toalettsaker, mobil og medisiner?Jeg trenger kanskje ikke klær slik som joggebukse (bare undertøy)? Jeg aner jo ikke om jeg blir bare liggende eller om jeg skal opp. En får utlevert nattskjorte på sykehuset ellers er det fint å ha med seg en morgenkåpe til å ta over nattskjorten når en går til og fra toalett/bad. Sannsynligvis skal du opp av sengen samme dag som du blir operert, hvis det er kikhulloperasjon. De fleste føler seg mest vel når en har på seg egne klær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Det er veldig mange situasjoner hvor man ikke kommer noen vei uten å mobilisere styrke - eller "ta seg sammen". De fleste gruer seg - og er usikre - før et kirurgisk inngrep, men det er som nhd sier, man tar frem sin voksne side og beroliger seg selv gjennom rasjonelle argumenter. Jeg tror du ville fått det lettere om du oppdaget at du selv har det som skal til for å berolige deg selv. Det er ikke slik at du er avhengig av hjelp fra andre for å kunne falle til ro. Ved å minne deg selv om at det er vanlig å grue seg, at slike innleggelser varer kort og inngrepet vanligvis er vellykket, vil du klare å komme deg gjennom dette. Du bør ta med deg egne klær til å bruke under innleggelsen, da du nok raskt skal opp og neppe får spesielt mye hjelp siden inngrepet er såpass lite. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Det er veldig mange situasjoner hvor man ikke kommer noen vei uten å mobilisere styrke - eller "ta seg sammen". De fleste gruer seg - og er usikre - før et kirurgisk inngrep, men det er som nhd sier, man tar frem sin voksne side og beroliger seg selv gjennom rasjonelle argumenter. Jeg tror du ville fått det lettere om du oppdaget at du selv har det som skal til for å berolige deg selv. Det er ikke slik at du er avhengig av hjelp fra andre for å kunne falle til ro. Ved å minne deg selv om at det er vanlig å grue seg, at slike innleggelser varer kort og inngrepet vanligvis er vellykket, vil du klare å komme deg gjennom dette. Du bør ta med deg egne klær til å bruke under innleggelsen, da du nok raskt skal opp og neppe får spesielt mye hjelp siden inngrepet er såpass lite. Jeg greide å si det samme til meg selv flere ganger - men det gikk ikke så bra. Godt jeg får lite hjelp. Det er faktisk veldig beroligende å vite. Tro det eller ei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) Jeg greide å si det samme til meg selv flere ganger - men det gikk ikke så bra. Godt jeg får lite hjelp. Det er faktisk veldig beroligende å vite. Tro det eller ei. Forresten... hva skal til for at jeg greier det (bedre) neste gang? Bare holde ut? Endret 27. juli 2013 av hww 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Forresten... hva skal til for at jeg greier det (bedre) neste gang? Bare holde ut? Jeg tror du trenger å minne deg selv om at dette er noe alle andre også gruer seg til, uten at det får noen andre konsekvenser enn at de nettopp gruer seg. Dette er en del av livet, de fleste vil før eller senere måtte gå gjennom ubehagelige ting som de gjerne skulle ha vært foruten. Når du begynner å krisemaksimere, har jeg tro på at du kort og godt sier "STOPP" til deg selv. Ikke tillat deg å surre deg inn i negativ spiral. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Jeg tror du trenger å minne deg selv om at dette er noe alle andre også gruer seg til, uten at det får noen andre konsekvenser enn at de nettopp gruer seg. Dette er en del av livet, de fleste vil før eller senere måtte gå gjennom ubehagelige ting som de gjerne skulle ha vært foruten. Når du begynner å krisemaksimere, har jeg tro på at du kort og godt sier "STOPP" til deg selv. Ikke tillat deg å surre deg inn i negativ spiral. Ja, det er jo det det handler om.. Håper jeg greier det snart 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) Ja, det er jo det det handler om.. Håper jeg greier det snart Vil bare si at jeg forstår at du gruer deg, jeg hadde fått alle slags tanker. Håper du klarer å roe deg, det går nok bra. Klem hvis du vil ha en. (Enkelte forstår bare ikke) Endret 27. juli 2013 av stjernestøv 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marie Mel Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 hww, Svaret til NHD tolker jeg som en utstrakt ærlig hånd til deg fra en sykehus ansatt. Han sier noe om at vi har en fornuftig side i oss og en side som vil gi etter for de følelsene som er vonde. Han har nok rett i at vi må gripe fatt i den fornuftige siden om det så er lite der pga redsel, angst og smerte i denne situasjonen. Det er ulikt med fornuft i oss fra sak til sak i livet. Å gripe fatt i redselen og tenke på angsten og holde på den, vil ikke hjelpe deg. Jeg skjønner at det er lite tilfredsstillende å høre på det i en sak hvor en er redd. Det høres ut som "å ta seg sammen", men betyr altså noe annet. Det er ingen god situasjon å måtte lete etter det fornuftige i oss, men det motsatte fungerer ikke. Det å prate om dette er bra. Jeg håper du får sove mye, så du glemmer at du er der. Kanskje kan du ta med musikk i ører og lese noe du trives med. Jeg håper du opplever det bra og at du klarer å si fra om du har det ubehagelig. De kan gi enerom om en pasient plages, om det er ledig. Du kan be om å få trukket for alt av forheng og spørre om alt du lurer på. Jeg tror nok du fikk bedre svar av NHD enn du forstod innholdet av. Vi har disse to sidene i det meste i livet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Jeg skjønner at det er lite tilfredsstillende å høre på det i en sak hvor en er redd. Det høres ut som "å ta seg sammen", men betyr altså noe annet. Hva skiller det nhd sa fra "å ta seg sammen"? Det virker som om mange har et svært negativt forhold til det å skulle "ta seg sammen". Hvorfor? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Hva skiller det nhd sa fra "å ta seg sammen"? Det virker som om mange har et svært negativt forhold til det å skulle "ta seg sammen". Hvorfor? Fordi det ikke alltid er bare å "ta seg sammen"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.