Gå til innhold

NHD Cipralex - øke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg økte cipralex fra 5 til 10mg på fredag. Kan jeg allerede i dag øke til 15mg? Jeg kjenner verken virkning eller bivirkning nå. Håper NHD vil svare.

Anonymous poster hash: f1167...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ønsket bare å kommentere litt. Du må være tålmodig med SSRI, du får ingen effekt med en gang, særlig ikke mot angst. Det som skjer er at reseptorer i hjernen må "tilvennes" den økte mengden signalsubstanser. I starten "tror" hjernen at det er en feil at det plutselig er så mye av den, med den konsekvens at den naturlige produksjonen reduseres.

 

Etter en viss tid (som dessverre varierer i oss alle) forstår hjernen at mengden som nå er der er riktig, og gir opp denne "streiken". Da blir du bra.

 

Er jo litt tidlig med 3 dager, men på en annen side har det lite for seg å "somle" seg oppover i dosene og gå flere dager med angst enn det som er nødvendig. Jeg kan selvsagt ikke si hva som er riktig for deg, men ville bare minne deg om å være tålmodig. Og angsten blir ofte verre i begynnelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ønsket bare å kommentere litt. Du må være tålmodig med SSRI, du får ingen effekt med en gang, særlig ikke mot angst. Det som skjer er at reseptorer i hjernen må "tilvennes" den økte mengden signalsubstanser. I starten "tror" hjernen at det er en feil at det plutselig er så mye av den, med den konsekvens at den naturlige produksjonen reduseres.

Etter en viss tid (som dessverre varierer i oss alle) forstår hjernen at mengden som nå er der er riktig, og gir opp denne "streiken". Da blir du bra.

Er jo litt tidlig med 3 dager, men på en annen side har det lite for seg å "somle" seg oppover i dosene og gå flere dager med angst enn det som er nødvendig. Jeg kan selvsagt ikke si hva som er riktig for deg, men ville bare minne deg om å være tålmodig. Og angsten blir ofte verre i begynnelsen..

Hei og takk for svar. Jeg er nok litt utålmodig og er veldig lei av panikkangsten og agorafobien jeg sliter med. Kan ikke gå ut døra engang uten angst for hva som vil skje. Er derfor utålmodig men skjønner jo at det ikke nytter å være det. Ser ut som jeg må vente litt på effekten ja.. har tvangstanker og handlinger også. Er så sliten og nedbrutt av dette. Håper cipralex vil fungere...

Takk for din kommentar. Har virkelig vært litt utålmodig. Håper det går å gå opp i dose nå..

Anonymous poster hash: f1167...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det for ille, så finnes det helt sikkert andre medikamenter som kan brukes i en overgangsperiode. Alt fra antihistaminer, til betablokkere og benzo. Sistnevnte er jo vanedannende så det er kanskje ikke helt optimalt.

 

Uansett tror jeg det er lurt om du har god dialog med legen din framover. Sørg for å få tatt serumkonsentrasjon av Cipralex for å se om du har riktig dose, og styr deretter.

 

Nå er det vel sånn med SSRI at en eventuell depresjon er det første som går, deretter går angsten og deretter går tvangstankene, etterhvert som dosen økes og/eller tiden går. Skjønner at du er sliten og nedbrutt av angsten, men trøst deg med at du nå i det minste får behandling mot den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir det for ille, så finnes det helt sikkert andre medikamenter som kan brukes i en overgangsperiode. Alt fra antihistaminer, til betablokkere og benzo. Sistnevnte er jo vanedannende så det er kanskje ikke helt optimalt.

Uansett tror jeg det er lurt om du har god dialog med legen din framover. Sørg for å få tatt serumkonsentrasjon av Cipralex for å se om du har riktig dose, og styr deretter.

Nå er det vel sånn med SSRI at en eventuell depresjon er det første som går, deretter går angsten og deretter går tvangstankene, etterhvert som dosen økes og/eller tiden går. Skjønner at du er sliten og nedbrutt av angsten, men trøst deg med at du nå i det minste får behandling mot den :-)

Ja jeg får jo behandling for den. Håper veldig at det hjelper!

Takk for svar - du har rett i at jeg må være tålmodig.

Anonymous poster hash: f1167...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...