Gå til innhold

Flått


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har fått en flått i huden etter svensketur. Har lest en del om det på nettet. Livredd for TBE viruset som kan være dødelig. Forstår det slik at borellia ofte gir en rød ring rundt stikket. Men hva med TBE? Gir det ring? Kan man sjekke om man har blitt smittet hos lege eller privatlege?



Anonymous poster hash: 6892f...160
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie

Har fått en flått i huden etter svensketur. Har lest en del om det på nettet. Livredd for TBE viruset som kan være dødelig. Forstår det slik at borellia ofte gir en rød ring rundt stikket. Men hva med TBE? Gir det ring? Kan man sjekke om man har blitt smittet hos lege eller privatlege?

Anonymous poster hash: 6892f...160

Hei!

Viruset gir ingen ring..

Men man får almentilstand: sjekk Wikipedia

Jeg fikk selv flåttbitt for ca 3 uker siden i skjærgården ved Stockholm, ingen ring :-) men nakkestivhet leddsmerter og feber et par til tre dager etter. Gikk en uke før ble nakkestiv.

Jeg ble etter første runde frisk og etter andre runde... Ingenting å gjøre med TBE virus så bare å slappe av og tenke positivt OG ikke kjenne etter.

Det siste fører oftest til innbilte symptomer.

Jeg er 99,9 % sikker på at alt er ok, at jeg ikke blir syk videre og igjen, jeg har stor tro på å ikke bekymre seg for det man uansett ikke kan gjøre særlig med.

Ferieter man ofte i slike områder bør man vurdere vaksine :-)

Det går nok bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har fått en flått i huden etter svensketur. Har lest en del om det på nettet. Livredd for TBE viruset som kan være dødelig. Forstår det slik at borellia ofte gir en rød ring rundt stikket. Men hva med TBE? Gir det ring? Kan man sjekke om man har blitt smittet hos lege eller privatlege?

Anonymous poster hash: 6892f...160

 

 

Flått er tross alt veldig vanlig, og bare et fåtall av de med flåttbitt får farlig smitte.

 

Vi er mye ved sjøen om sommeren, og barna mine får flere flått hver sommer. Vi har da fulgt med litt rundt bittstedet, har aldri sett ring, og de har aldri heller hatt plager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter det jeg har lest så får 2 prosent borellia etter flått-stikk. Det var mer enn hva jeg trodde. Sjeldnere med TBT, men også skremmende siden det er virus.

En kan vel heller ikks tole på at man ikke er smittet selv om det ikke er ring rundt bittet, ettersom bare 60-80 prosent får denne ringen.

Håper jeg har misforstått noe og at det ikke er så farlig som jeg har skjønt det.

 

Flått er tross alt veldig vanlig, og bare et fåtall av de med flåttbitt får farlig smitte.

 

Vi er mye ved sjøen om sommeren, og barna mine får flere flått hver sommer. Vi har da fulgt med litt rundt bittstedet, har aldri sett ring, og de har aldri heller hatt plager etterpå.

 



Anonymous poster hash: 6892f...160
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...