Gå til innhold

NHD: Opptrapping av Buspiron


YoplaitDouble

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble

Hei,

 

1) Hvor hyppig kan man øke dosen med Buspiron?

2) Må man vente på respons i form av bedring/ikke bedring for hvert trinn, eller kan man gå ganske raskt opp til et bestemt nivå om man ikke får bivirkninger, og deretter "vente" på effekt på dette nivået?

3) Hvor mye er det isåfall fornuftig å trappe opp til før man venter flere uker på effekt?

 

 

 

Legen lar meg trappe opp selv, men sa ikke så mye om hvor hyppig.

 

Får ikke noen bivirkninger, annet enn litt døsighet og noe veldig mild svimmelhet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

YoplaitDouble

Litt surt å bruke måneder på noe som kanskje ikke fungerer, så siden jeg ikke har nevneverdige bivirkninger tenkte jeg kanskje det gikk an å trappe videre til et nivå som er "nok", men ikke "for mye"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Felleskatalogen:

"Dosering:

Voksne: Behandlingen innledes med 5 mg 3 ganger daglig eller 10 mg 2 ganger daglig. Klinisk effekt oppnås vanligvis i løpet av 2-4 uker. Hvis ikke effekt oppnås med initial dose, kan denne forhøyes med 5 mg hver 3. dag opptil maks. dose på 60 mg/dag. Effektiv anxiolytisk dosering er for de fleste pasienter 15-30 mg daglig fordelt på 2-3 doser"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YoplaitDouble

Har fått med meg akkurat det. Men jeg har også fått med meg at NHD mente at dette er ganske lav dosering og at mange trenger høyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har fått med meg akkurat det. Men jeg har også fått med meg at NHD mente at dette er ganske lav dosering og at mange trenger høyere?

Trapp raskt opp til 15 mg x 3. På denne dosen er det gode muligheter for at du får effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YoplaitDouble

Takker for svar. Hva legger du i "raskt" - f.eks. opp 5mg pr dag? Hvordan merker jeg i så fall om dosen er for høy? Eller er det usannsynlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

YoplaitDouble

Jeg har gått på 30mg i en uke nå. Merker ikke stort foreløpig, men noen av de siste dagene har jeg fått en veldig mild effekt som minner meg noe om hva jeg har opplevd på SSRI tidligere. Et slags humørboost og at jeg føler meg litt klarere i hodet og er noe mer optimistisk. Men som sagt veldig mildt og kun noen timer av gangen.

 

Lurer på om jeg bare skal fortsette videre opp til 15mg x3 nå og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt denne boosten jeg ønsker meg, jeg forstår at ikke buspiron fjerner tvangstanker. Men det tok noen dager før du fikk den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YoplaitDouble

Trappet opp fra litt lavere først, men hadde kanskje vært på 30mg i fire dager da jeg begynte å merke denne effekten. Da var det ca én uke etter første dosen (startet med 2x 10mg).

 

 

 

Bare synd effekten varer så kort av gangen, men jeg tipper det vil stabilisere seg sånn etter hvert (?). Men jeg tror kanskje jeg skal la 30mg stabilisere seg litt før jeg øker mer, for jeg har fått en del hodepine de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...