Gå til innhold

Konspirasjonsteorier og psykdom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det funnet noen sammenheng mellom dyrking av konspirasjonsteorier og psykisk sykdom?

Er det å bli oppslukt av konspirasjonsteorier et tegn på paranoid tenkning eller storhetsfanatsier av typen "jeg har skjønt den egentlige sammenhengen"?

Eller er det et menneskelig trekk å lete etter store sammenhenger og svar, slik mange dyrker religion?

Anonymous poster hash: 3c31a...94b

Skrevet

Er det funnet noen sammenheng mellom dyrking av konspirasjonsteorier og psykisk sykdom?

Er det å bli oppslukt av konspirasjonsteorier et tegn på paranoid tenkning eller storhetsfanatsier av typen "jeg har skjønt den egentlige sammenhengen"?

Eller er det et menneskelig trekk å lete etter store sammenhenger og svar, slik mange dyrker religion?

Det er et godt spørsmål. Jeg vet folk som driver med konspirasjonsteorier og det i ulike retninger og i ulike miljøer. Kan umulig være et gen. Jeg har lurt på om det er noe med personligheten eller sykdom, for det går ikke an å snakke med dem om noen tingen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg må si at jeg blir litt overrasket når mennesker jeg tror jeg kjenner godt nå tror at stormaktene vil forgifte hele jordens befolkning ved å spre gift ut over hele kloden. Likeledes at nazistiske "virkemidler" har fått et nytt uttrykk i vår moderne tid der personer som opponerer mot den styrende politikken tvangsinnlegges og tvangsbehandles på psykiatriske sykehus...som om Helse-Norge skulle ha råd til slikt. Vi kan jo spørre dem som har vært innlagt på psykiatriske sykehus hvor mange de der har truffet som ble lagt inn fordi de var mot EU ved siste avstemning...

Er det svært godtroende og ukritiske mennesker som hekter seg på sånt eller er det utslag av vrangforestillinger?

Jeg lurer...

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg må si at jeg blir litt overrasket når mennesker jeg tror jeg kjenner godt nå tror at stormaktene vil forgifte hele jordens befolkning ved å spre gift ut over hele kloden. Likeledes at nazistiske "virkemidler" har fått et nytt uttrykk i vår moderne tid der personer som opponerer mot den styrende politikken tvangsinnlegges og tvangsbehandles på psykiatriske sykehus...som om Helse-Norge skulle ha råd til slikt. Vi kan jo spørre dem som har vært innlagt på psykiatriske sykehus hvor mange de der har truffet som ble lagt inn fordi de var mot EU ved siste avstemning...

Er det svært godtroende og ukritiske mennesker som hekter seg på sånt eller er det utslag av vrangforestillinger?

Er vel en kombinasjon av begge deler. Du kan jo gå inn å sjekke hva folk lirer av seg av vrangforestillinger om 22/7 her:

http://cluesforum.info/viewtopic.php?f=24&t=1022&start=3045#p2384878

Anonymous poster hash: 9de28...f90

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er en sammenheng. Ja, det er tegn på paranoid og

/eller magisk tenkning.

Skrevet (endret)

/eller magisk tenkning.

Kommer det ikke litt an på konspirasjonsteorien egentlig, hvor bisarr den er, med mer?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har hatt en svært interessant diskusjon med en bekjent av meg fra USA som tror på en rekke konspirasjonsteorier, f.eks jødekonspirasjonesteorien i USA, 9-11-konspirasjonsteorien, m.flere. Dette er en særdeles oppegående og velfungerende person.

Jeg husker at vi diskuterte veldig mye overgangene mellom "conspiracy theories", "ideas of reference" og "delusions". Jeg har engasjert meg veldig imot konspirasjonsteorier og har et utall ganger på div. diskusjonsfora blitt beskyldt for å være betalt av myndighetene, desinformatør, tankepoliti, mv. :)

Uansett, jeg tenker at en person med konspirasjonsteorier på en måte "snur" bevisbyrden, fra at noe "er sant så lenge det er bevist" til at noe "er sant så lenge det ikke er 100% motbevist". Kan det være her tankefeilen ligger, og ikke nødvendigvis direkte i forbindelse med et forhøyet dopaminnivå i hjernen?

Jeg bare spør, av nysgjerrighet :)

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Jeg er veldig redd for fremtiden med tanke på de store utfordringene med tanke på den digitale verdenen. Tenker ikke bare på massiv overvåkning i regi av statsmakter, men også hva effekten av "custom made information" har på borgere og resultatet av dette i forhold til samfunnet (når man gjør et søk på Google i dag, er treffene man får opp rettet mot deg direkte. En annen person vil kunne få andre treff. Dette er intensjonelt fra Google sin side, og det er på grunn av slike ting de trenger så mye datakraft. Fremover, hvis man ikke gjør noe med dette, vil folk kunne eksistere i "internettbobler" hvor all informasjon de har rundt seg er manipulert i forhold til deg og hvordan de vil du skal reagere. Dette er jo ikke akkurat noe som er heldig for det internett i bunn og grunn er til for; informasjon og opplysning).

Jeg er bekymret, og jeg tenker av og til at det kommer til å gå veldig, veldig galt, og at jeg må prøve å nyte tiden på forhånd.

Det er ikke paranoide tanker i dette, alt er fakta. Men folk flest bekymrer seg ikke for dette, de legger gladvillig ut alt de kan makte på systemer som Facebook. Enkelte vil kanskje kalle dette for en konspirasjonsteori...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig redd for fremtiden med tanke på de store utfordringene med tanke på den digitale verdenen. Tenker ikke bare på massiv overvåkning i regi av statsmakter, men også hva effekten av "custom made information" har på borgere og resultatet av dette i forhold til samfunnet (når man gjør et søk på Google i dag, er treffene man får opp rettet mot deg direkte. En annen person vil kunne få andre treff. Dette er intensjonelt fra Google sin side, og det er på grunn av slike ting de trenger så mye datakraft. Fremover, hvis man ikke gjør noe med dette, vil folk kunne eksistere i "internettbobler" hvor all informasjon de har rundt seg er manipulert i forhold til deg og hvordan de vil du skal reagere. Dette er jo ikke akkurat noe som er heldig for det internett i bunn og grunn er til for; informasjon og opplysning).

Jeg er bekymret, og jeg tenker av og til at det kommer til å gå veldig, veldig galt, og at jeg må prøve å nyte tiden på forhånd.

Det er ikke paranoide tanker i dette, alt er fakta. Men folk flest bekymrer seg ikke for dette, de legger gladvillig ut alt de kan makte på systemer som Facebook. Enkelte vil kanskje kalle dette for en konspirasjonsteori...

Det er visse fordeler med at de overvåker samfunnet... Så lenge man er en lovlydig borger har man ingenting å skjule... men derimot dersom man er kriminell, overgriper osv.. Da blir det mye lettere å kunne etterforske en sak pga de digitale bevisene - om man er så dum at man "dokumenterer" sin virksomhet på data. (f.eks. søker etter div ting - f.eks. sprengstoff) eller lagrer bilder osv... Vi vanlige lovlydige er nok utrolig kjedelige å overvåke, men det er en trygghet for oss da, om vi en dag blir utsatt for noe, eller f.eks. for å forebygge terror. Vi har jo flere tilfeller der forsøk på terror har blitt stanset pga det har blitt oppdaget før planen ble satt i verk. Så sånn sett er det bra vi har overvåking... 

Anonymous poster hash: cf82e...fba

Skrevet

Det er visse fordeler med at de overvåker samfunnet... Så lenge man er en lovlydig borger har man ingenting å skjule... men derimot dersom man er kriminell, overgriper osv.. Da blir det mye lettere å kunne etterforske en sak pga de digitale bevisene - om man er så dum at man "dokumenterer" sin virksomhet på data. (f.eks. søker etter div ting - f.eks. sprengstoff) eller lagrer bilder osv... Vi vanlige lovlydige er nok utrolig kjedelige å overvåke, men det er en trygghet for oss da, om vi en dag blir utsatt for noe, eller f.eks. for å forebygge terror. Vi har jo flere tilfeller der forsøk på terror har blitt stanset pga det har blitt oppdaget før planen ble satt i verk. Så sånn sett er det bra vi har overvåking... 

Anonymous poster hash: cf82e...fba

Nå er du fryktelig naiv. Det betyr ikke at jeg er en konspirasjonsteoretiker.  ;)

• 10 måneder senere...
Skrevet (endret)

Det vil jo være avhengig av hvilken konspirasjon en snakker om.

Feks ville noen som sa at den tyske okkupasjonen var en konspirasjonsteori måtte sies å ha en sykdom all den tid tyske tropper faktisk var i Norge, og dermed "konspirerte".

En bruker gjerne begrepet "konspirasjonsteori" om påstander som er tegn på sykdom.

Her kommer Den Offisielle Konspirasjonseorien om 9/11 inn i bildet.

Dette er en teori som aldri er i nærheten av å bli bevist, det er en meget voldelig teori og har over tid skapt ruin for de mennesker og land som har fulgt doktrinen som teorien har ført til.

Om dette skyldes for høye eller for lave dopaminnivåer i hjernene til de som har trodd på denne svært voldelige teorien er opptil ekspertene å svare på.

Mange har "blitt veldig opptatt", som du skriver, av å avsløre 9/11

som en stor bløff fordi det kan medføre :

1. At de virkelig krimnelle blir tatt

2. Redde store deler av verdensøkonomien.

3. Redde over 1 million menneskeliv

4. Hindre at samfunnet blir endret pga av innskrenkede rettigheter og redusert personvern.

Dette kan ikke karakteriseres som en psykdom etter min mening siden det mer tyder på evne til empati og omsorg for andre mennesker, spesielt i den muslimske verden som jo var uskyldige (helt uskyldige) i falsumet 9/11.

Endret av harmelin
Skrevet (endret)

/eller magisk tenkning.

Det vil jo være avhengig av hvilken konspirasjon en snakker om, synes du ikke?

Feks ville noen som sa at den tyske okkupasjonen var en konspirasjonsteori måtte sies å ha en sykdom all den tid tyske tropper faktisk var i Norge, og dermed "konspirerte".

En bruker gjerne begrepet "konspirasjonsteori" om påstander som er tegn på sykdom.

Her kommer Den Offisielle Konspirasjonseorien om 9/11 inn i bildet.

Dette er en teori som aldri er i nærheten av å bli bevist, det er en meget voldelig teori og har over tid skapt ruin for de mennesker og land som har fulgt doktrinen som teorien har ført til.

Om dette skyldes for høye eller for lave dopaminnivåer i hjernene til de som har trodd på denne svært voldelige teorien er opptil eksperter å svare på.

Har du noen teorier rundt dette?

Mange har "blitt veldig opptatt", som mange observerer, av å avsløre 9/11

som en stor bløff fordi det kan medføre :

1. At de virkelig krimnelle blir tatt

2. Redde store deler av verdensøkonomien.

3. Redde over 1 million menneskeliv

4. Hindre at samfunnet blir endret pga av innskrenkede rettigheter og redusert personvern.

Dette kan ikke karakteriseres som en psykdom etter min mening siden det mer tyder på evne til empati og omsorg for andre mennesker, spesielt i den muslimske verden som jo var uskyldige (helt uskyldige) i falsumet 9/11.

Eventuelt hva mener du kan være tegn på sykdom i denne sammenheng?

Kan vi hevde at psykiatri kan misbrukes til å unngå at bedraget 9/11 blir avslørt?

Hvorfor vil psykiateres holdninger rundt dette temaet være viktig?

Endret av harmelin
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Chemtrailskonspirasjonen og likeledes antivaksinegruppen serjeg på som klart syke grupper.

AnonymBruker
Skrevet

Chemtrailskonspirasjonen og likeledes antivaksinegruppen serjeg på som klart syke grupper.

Er det ikke typisk homeopater å være antivaksine? Står ikke bra til med den psykiske helsen deres da, skjønner jeg. 

Ellers har jeg prøvd å forklare et par mødre jeg kjenner om hvorfor det ikke er smart å la være å vaksinere barna sine. Trodde de bare var uvitende og at litt opplysning om fakta ville hjelpe, men nei... 

Anonymous poster hash: 1f20c...0a7

stjernestøv
Skrevet

For en hammer ser alt ut som spiker. For En psykiater ser alle dumme forestillinger ut som psykdom. I Egypt tror 75% av befolkningen at usa og/eller Israel sto bak 9/11. Alle kan ikke være syke. Ren uvitenhet og feilinformasjon kan nok også spille en rolle:

http://www.newrepublic.com/article/world/94546/middle-east-radical-conspiracy-theories

Ikke dermed sagt at jeg er *helt* uenig med nhd.

Ja da er det jo mest psyke folk her i verden, men kan være enig i at verden er syk med stor s. Bare det at mennesker dreper hverandre, hallo!

gamle_blakken
Skrevet

Ja da er det jo mest psyke folk her i verden, men kan være enig i at verden er syk med stor s. Bare det at mennesker dreper hverandre, hallo!

At dyr dreper er helt normalt.

stjernestøv
Skrevet

At dyr dreper er helt normalt.

Ja er visst mye som er normalt og godtatt her på jorden, sykt sykt sykt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...