Gå til innhold

Samlivsbrudd (samboere - ikke registrert)


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg og min samboer har bodd sammen i 10 år, og har ett felles barn. Hun holder nå på å flytte ut, og jeg har hele tiden hevdet at siden vi ikke er registrerte partnere, så beholder vi det vi har betalt for. Jeg har mye større inntekter enn henne, og har betalt for langt mer enn henne. Jeg har likevel vært fleksibel, og latt henne ta med seg mye mer enn det som hun har betalt for. Vi fikk en verdivurdering av boligen, og jeg har betalt henne halvparten av verdien (minus lån). Nå er hun i ferd med å tømme boligen, og jeg mener hun nå har gått for langt. Jeg sa derfor til henne at jeg har fått en verdivurdering av bilen, og at jeg betaler henne halvparten av dette. Jeg har tidligere avtalt at jeg betaler henne 100.000 for bilen, men verdivurderingen er 140.000, så jeg har sagt til henne at jeg kun er villig til å betale 70.000 fordi hun har tatt med seg langt mer enn hun har rett til. Jeg betalte 100% av bilen når vi kjøpte den, men den er registrert i hennes navn. Hun truer nå med at dersom jeg ikke betaler henne 100.000, så tar hun med seg bilen fordi den er registrert i hennes navn.

Spørsmål 1: Siden jeg betalte bilen, har hun rett til å ta den med bare fordi den er registrert på henne?

Spørsmål 2: Det er umulig å argumentere med henne om at vi ikke er registrerte partnere, og at hun ikke bare kan forsyne seg grovt av alt jeg har betalt for i tillegg til alt hun har betalt for. Rent lovmessig, hvordan skal ting fordeles når man er samboere uten å være registrerte samboere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advokat Henrik Jensen

Hei og takk for ditt spørsmål vedrørende samlivsbrudd gjennom DoktorOnline.

For å svare på ditt første spørsmål med en gang; selv om bilen er registrert på henne, så har ikke hun uten videre rett til å bare ta med seg bilen. Hvis det er du som har betalt bilen, så er utgangspunktet motsatt, dvs. at du eier bilen, med mindre hun kan godgjøre at den er gitt i gave m.v. Spørsmålet er likevel praktisk vanskelig, da svaret her vil bero på hva som kan bevises/sannsynliggjøres. Hvis du kan bevise at du betalte bilen så er dette viktig, men samtidig må det spørres om hvorfor den ble registrert på henne, som kan trekke andre veien. For at dette ikke skal komme på spissen, så er jeg helt enig i at en god mellomløsning nettopp er at det må antas at bilen er kjøpt for felles bruk, og at verdien av den også deles ved brudd.

Svaret på spørsmål 2 blir da en slags konsekvens av det faktiske svaret mitt overfor. Som samboere så blir man eier av det man selv kjøper, og sameiere i det som kjøpes sammen. Alt som blir forbrukt regnes ikke, altså slik at selv om en bruker all sin inntekt på mat, så kan som hovedregel ikke dette kompenseres i etterkant. Hvis den ene derfor kjøper en bil i samboerskapet, så skal denne bilen kunne tas ut igjen i forbindelse med et brudd. Hvis man spleiser på en TV, så må verdien deles. Rent praktisk så er det jo de store tingene hvor dette er av betydning, og så bør innbo og løsøre deles etter at hver har tatt med seg det som man bragte inn.

Det er verdt å merke seg at dette er den teoretiske hovedregel i slike saker. Så kan dette selvfølgelig bli både vanskelig bevismessig og vanskelig praktisk i de tilfeller hvor man har levet i \"ekteskapslignende\" forhold over lengre periode og alt er sammenblandet og delt. Er det f.eks. da også rettferdig at den som tilfeldigvis har betalt billånet skal få med seg hele bilen, mens den som har kjøpt mat og ferieturer ikke får noe? Her finnes det rettspraksis som avviker noe, og domstolen må ofte utøve et skjønn i det enkelte tilfelle.

Jeg håper dette kan være til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg fatter ikke at hun får seg til dette. Hun må da vite at du har betalt det meste. Og at hun krever 100 000 av deg for bilen som DU har betalt 100% av?! Håper du har kvitering på at det er du som har betalt bilen. Jeg hadde vært fristet til å nekte henne noe som helst av bilen, men samtidig så er det vel lurt å holde "husfred" også når dere har ett barn sammen. Hun burde være meget fornøyd med 70 000 kr.

 

Det er noen uker siden du skrev dette. Har dere kommet frem til en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...