Gå til innhold

OCD og scizofreni samtidig? Jeg er ikke psykotisk


Caylee

Anbefalte innlegg

Jeg ble "inspirert" av den andre tråden. Går det ann å ha scizofreni og OCD samtidig? Jeg har i mange år, helt siden jeg var sliten slitt med OCD. Jeg sliter med det enda. Jeg begyner å tvile på om diagnosen jeg har fått er riktig. Altså scizofreni diagnosen.

 

Dette irriterer meg ubeskrivelig mye. Jeg vet jeg ikke er psykotisk. Medsinene fungerer jo ikke engang, og det er vel klart hvorfor? Når vi har hatt utredning har de for ekdsempel spurt "føler du noen spionerer på deg"? "Føler du noen kan lese tankene dine" Så har jeg svart "Kanskje det. Man kan ikke vite".

 

Også hører jeg "stemmer". Før var det ordentlige stemmer. Men i det siste er jeg usikker om de stemmene jeg har nå bare tanker som ikke er mine. Tanker som prater til meg. Er det da rart medsinene ikke virker?

 

I tilegg har de spurt om jeg ser mennesker ut i rommet. Og ja, jeg gjør det. De står foran meg. Men det er ikke som om det ser ut som det står en ekte person der. Men mere noe annet på en måte..  

 

Men i det siste har overlegen forstått mer og mer. Nå mener han stemmene ikke er psykotiske. Og at det jeg sliter med er dissasjon/avspaltning. Og at det er normalt at de med dissasjon lager seg "bilder".

 

Jeg har blitt misforstått helt sinnsykt. Jeg vet det jeg sliter med ikke er psykose. Men OCD. Men overlegen vil ikke forstå. Han mener fortsatt jeg klassifiseres til en scizofreni diagnose på grunn av "vrangforestillingene" mine som han kaller bissare.

 

Scizofreni er en veldig alvorlig diagnose, jeg vil ikke ha den på meg :/ Det var alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Scizofreni er en veldig alvorlig diagnose, jeg vil ikke ha den på meg :/ Det var alt..

 

Det er da intet behov for at noen utenfor hjelpeapparatet rundt deg trenger å vite diagnosen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da intet behov for at noen utenfor hjelpeapparatet rundt deg trenger å vite diagnosen din?

Neida, men hva er vitsen ha en så alvorlig diagnose når det ikke er riktig engang? Jeg tror jeg "bare" har alvorlig OCD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ann å ha scizofreni og OCD samtidig? 

 

Ja, det går an å ha disse samtidig.

 

Men et absolutt diagnostisk kriterie for OCD er at du skjønner at tankene er dine. Så lenge du tror/vet at tankene tilhører noen andre, så er det ikke OCD. 

 

Et eksempel:

Du snakket tidligere om at de døde trengte deg. Hadde dette vært en manifestasjon av OCD, så ville du heller tenkt: Hodet mitt sier at de døde trenger meg. Men jeg vil ikke dø! Ja men hodet mitt sier noe annet, hvorfor det? Hva om jeg plutselig bare dør?

 

Du ønsket jo å ta livet ditt fordi du var overbevist om at de døde trengte deg? 

 

Det kan godt hende at du har OCD, men jeg tror nok det samtidig er noe annet. Men jeg kan ikke svare deg på hva det skulle vært..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går an å ha disse samtidig.

 

Men et absolutt diagnostisk kriterie for OCD er at du skjønner at tankene er dine. Så lenge du tror/vet at tankene tilhører noen andre, så er det ikke OCD. 

 

Et eksempel:

Du snakket tidligere om at de døde trengte deg. Hadde dette vært en manifestasjon av OCD, så ville du heller tenkt: Hodet mitt sier at de døde trenger meg. Men jeg vil ikke dø! Ja men hodet mitt sier noe annet, hvorfor det? Hva om jeg plutselig bare dør?

 

Du ønsket jo å ta livet ditt fordi du var overbevist om at de døde trengte deg? 

 

Det kan godt hende at du har OCD, men jeg tror nok det samtidig er noe annet. Men jeg kan ikke svare deg på hva det skulle vært..

Hm.. For bare noen uker siden var jeg bombesikker på at de døde trengte fred. Nå begynner jeg å tvile. Er det da vrangforestilling eller OCD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...