Gå til innhold

Vask av håndkleder

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hørt at de skal vaskes etter en gangs bruk, så slik har jeg gjort.

Nå som barna er større og flere dusjer oftere, hver dag, så består 2 vaskemaskiner pr dag nesten av store badehåndkleder.

Må de virkelig vaskes av hygieniske årsaker etter en gangs bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

20

• Togli

10

• Lillemus

8

• morsan

6

Mest aktive i denne tråden

Hei!

Nå som barna er større og flere dusjer oftere, hver dag, så består 2 vaskemaskiner pr dag nesten av store badehåndkleder.

Det er bare tøys. Det sliter unødig på tøyet + at du bruker uøkonomisk mye vaskemidler og strøm. Håndklær man bruker etter dusj/bading kan godt brukes i alle fall 3-4 ganger før de vaskes, med mindre de blir synlig skitne da. Håndklær man tørker hendene på bør skiftes ut et par-tre ganger i uka (evt. oftere) alt etter hvor mange som bor i huset og hvor mye de brukes.

Få ungene til å henge opp de våte håndklærne etter bruk slik at de tørker, om de slenges i en haug på gulvet så surner de og må vaskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, da hadde jeg ikke gjort annet enn å vaske klær... ;)

Som Lillemus sier - få ungene til å henge opp håndklærne sine når de har dusja, så kan du sannsynligvis halvere klesvasken og spare miljøet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tøys. Det sliter unødig på tøyet + at du bruker uøkonomisk mye vaskemidler og strøm. Håndklær man bruker etter dusj/bading kan godt brukes i alle fall 3-4 ganger før de vaskes, med mindre de blir synlig skitne da. Håndklær man tørker hendene på bør skiftes ut et par-tre ganger i uka (evt. oftere) alt etter hvor mange som bor i huset og hvor mye de brukes.

Få ungene til å henge opp de våte håndklærne etter bruk slik at de tørker, om de slenges i en haug på gulvet så surner de og må vaskes.

Hei!

Takk for svar.

Det var en eldre nonne (sykepleier) som lærte meg dette, hun holdt et lengre innlegg for meg, og minnet meg stadig om bakterier, hud som bli i håndkledene etter en gangs bruk osv...

Jeg vasker derfor håndkledene etter en gangs bruk. Barna henger dem opp og jeg kaster dem i vaskemaskinen i løpet av dagen.

De har store fine med navn og jeg tenker ofte at liten grunn til navn når bare brukes en gang.

Jeg husker så godt pekefingeren hennes og ordene om gamle hudceller og bakterier, unnasluntring og uhygienisk, men så prøver jeg nå selv å finne ut av hva som er god regel...

Jeg blir lei av håndkledene... Noen ganger tenker jeg bare tull å brette dem.

Håper du har rett, men har du tenkt på det hygieniske/uhygieniske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, da hadde jeg ikke gjort annet enn å vaske klær... ;)

Som Lillemus sier - få ungene til å henge opp håndklærne sine når de har dusja, så kan du sannsynligvis halvere klesvasken og spare miljøet. :)

Hei!

Jeg vasker så mange maskiner pr dag!!

Men er dere 100% sikre på at det er hygienisk ok å bruke flere ganger ?

Hvis de fleste gjør det som dere gjør jeg det selv. Jeg var ca 20 år da den eldre nonnen holdt strengt opp pekefingeren og snakket om hygiene og siden gjorde jeg det slik.

Men hun var tysk, sykepleier og ikke et hårstrå lå feil, i motsetning til meg, som aldri klarte det med helheten. Kanskje var hun ekstrem om dere skjønner.

Takk for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vasker så mange maskiner pr dag!!

Men er dere 100% sikre på at det er hygienisk ok å bruke flere ganger ?

Hvis de fleste gjør det som dere gjør jeg det selv. Jeg var ca 20 år da den eldre nonnen holdt strengt opp pekefingeren og snakket om hygiene og siden gjorde jeg det slik.

Men hun var tysk, sykepleier og ikke et hårstrå lå feil, i motsetning til meg, som aldri klarte det med helheten. Kanskje var hun ekstrem om dere skjønner.

Takk for råd.

Ikke engang på hotell skifter jeg håndkle hver dag, for å spare miljøet henger jeg håndklene opp på stativet etter bruk :P.

Hjemme vaskes håndklene omtrent ukentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper du har rett, men har du tenkt på det hygieniske/uhygieniske?

Kjenner du noen som har blitt det minste syke av å bruke samme badehåndkle 3-4 ganger før vask? Nå snakker jeg selvfølgelig om friske mennesker med normalt immunforsvar, men det regner jeg med at dere er hos dere også. :) Det er ikke det minste uhygienisk å bruke samme håndkle flere ganger før  vask.

For 100 år siden vasket de sengetøy kanskje et par ganger i året (til jul og sommers?) - jeg tror ikke de var noe mer syke enn oss av den grunn. Kanskje heller tvert i mot. Mange tør jo ikke utsette immunforsvaret sitt for noe som helst lenger og dermed tåler de ingenting heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du noen som har blitt det minste syke av å bruke samme badehåndkle 3-4 ganger før vask? Nå snakker jeg selvfølgelig om friske mennesker med normalt immunforsvar, men det regner jeg med at dere er hos dere også. :) Det er ikke det minste uhygienisk å bruke samme håndkle flere ganger før vask.

For 100 år siden vasket de sengetøy kanskje et par ganger i året (til jul og sommers?) - jeg tror ikke de var noe mer syke enn oss av den grunn. Kanskje heller tvert i mot. Mange tør jo ikke utsette immunforsvaret sitt for noe som helst lenger og dermed tåler de ingenting heller.

Hei!

Det er ikke sykdom jeg tenker på :-)

Hygienisk :-)

Man blir ikke syk av å ikke skifte undertøy heller hver dag :-) likevel gjør man jo det.

Takk for innspill, jeg forsøker meg nå på deres system, inn til noen protesterer/ mener det er uhygienisk :-)

Det vil forenkle høsten og en hel del bare det. Det er jo en av mange arbeidsoppgaver i løpet av en dag. Vi har skjemaer for i hvilken kurv hvilke klær skal kastes til vask i, dette går fint og også de små er nå bevist på ulike vaskeprogrammer og sortering av klær etter fiber og grader det skal vaskes på, samt mye mer.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å bruke håndklærne flere ganger (hvis man ikke har noen hudinfeksjoner e.l. som tilsier ekstra hygienetiltak). Men det er viktig å henge dem opp så de tørker. Hvis de ligger i en våt haug på gulvet til neste gangs bruk, er det både ulekkert og kan gi lukt og bakterievekst. De forskjellige familiemedlemmene bør ha egen knagg og/eller eget farge på håndklærne sine, sånn at man ikke blander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kan du slutte med og med det spare deg selv for mye arbeid og redusere strømregninga i tillegg.

Håndhåndklær ville jeg av hygieniske grunner vasket litt oftere enn de som brukes ved bad/dusj. Jeg skifter håndkle ca 1 gang pr uke, men jeg tørker meg alltid nedentil med frottéklut og den går rett i skittentøyskurven etter bruk. 

http://www.kk.no/891110/haandklaerne-kan-bli-bakteriebomber

Anonymous poster hash: f67f4...d89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Det er ikke sykdom jeg tenker på :-)

Hygienisk :-)

Man blir ikke syk av å ikke skifte undertøy heller hver dag :-) likevel gjør man jo det.

Takk for innspill, jeg forsøker meg nå på deres system, inn til noen protesterer/ mener det er uhygienisk :-)

Det vil forenkle høsten og en hel del bare det. Det er jo en av mange arbeidsoppgaver i løpet av en dag. Vi har skjemaer for i hvilken kurv hvilke klær skal kastes til vask i, 

Jøss, her er det orden skjønner man.

Anonymous poster hash: 7ad33...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å bruke håndklærne flere ganger (hvis man ikke har noen hudinfeksjoner e.l. som tilsier ekstra hygienetiltak). Men det er viktig å henge dem opp så de tørker. Hvis de ligger i en våt haug på gulvet til neste gangs bruk, er det både ulekkert og kan gi lukt og bakterievekst. De forskjellige familiemedlemmene bør ha egen knagg og/eller eget farge på håndklærne sine, sånn at man ikke blander.

Hei!

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du slutte med og med det spare deg selv for mye arbeid og redusere strømregninga i tillegg.

Håndhåndklær ville jeg av hygieniske grunner vasket litt oftere enn de som brukes ved bad/dusj. Jeg skifter håndkle ca 1 gang pr uke, men jeg tørker meg alltid nedentil med frottéklut og den går rett i skittentøyskurven etter bruk.

http://www.kk.no/891110/haandklaerne-kan-bli-bakteriebomber

Anonymous poster hash: f67f4...d89

Hei!

Takk for link også :-) og råd .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det var en eldre nonne (sykepleier) som lærte meg dette, hun holdt et lengre innlegg for meg, og minnet meg stadig om bakterier, hud som bli i håndkledene etter en gangs bruk osv...

Det hørest ut som en person med tvangsforstyrrelse, og hun tok helt feil, så det hun sa syns jeg du bør glemme.

Hendene og kroppen er i utgangspunktet ren (eller bør være det) når man har vasket seg og skal til å tørke seg. Derfor kan et håndkle vare i mange dager. 

På badet har vi ett felles lite håndkle til hender, som vi skifter ca annenhver dag. Badehåndklene (hvert sitt) vaskes ca en gang i uka.

Anonymous poster hash: 60cb4...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle vaske alt etter bare en gangs bruk hadde jeg nok ikke rukket å være i jobb. Jeg måtte sagt opp og blitt hjemmeværende, men da hadde jeg ikke hatt råd til strømregning og vaskemidler. Ikke hvis vi skulle spise og bo i et hus i alle fall. Kanskje vi måtte flytte i telt? Tenk så trasig for den stakkars sønnen min. Han hadde sikkert blitt mobbet. Det hadde blitt helt forferdelig! Enda godt jeg har et avslappet forhold til tøyvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle vaske alt etter bare en gangs bruk hadde jeg nok ikke rukket å være i jobb. Jeg måtte sagt opp og blitt hjemmeværende, men da hadde jeg ikke hatt råd til strømregning og vaskemidler. Ikke hvis vi skulle spise og bo i et hus i alle fall. Kanskje vi måtte flytte i telt? Tenk så trasig for den stakkars sønnen min. Han hadde sikkert blitt mobbet. Det hadde blitt helt forferdelig! Enda godt jeg har et avslappet forhold til tøyvask.

Hei!

Ok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette var det sannelig bra du spurte om - det er HELT unødvendig, dyrt og miljøuvennelig å vaske etter hver bruk. Har ikke mannen din protestert på dette gjennom årenes løp? :)

Begynte å tenke på om du kanskje kan ha et par andre rutiner disse nonnene har anbefalt også - kanskje du skal lufte flere av de "gode rådene"?  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sur kjerring

Dette var det sannelig bra du spurte om - det er HELT unødvendig, dyrt og miljøuvennelig å vaske etter hver bruk. Har ikke mannen din protestert på dette gjennom årenes løp? :)

Det lurer jeg på også!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å tenke på om du kanskje kan ha et par andre rutiner disse nonnene har anbefalt også - kanskje du skal lufte flere av de "gode rådene"? :P

Hei!

Jo han har protestert :-) men jeg har studert biologi så han har lite kompetanse på bakterievekst.

Ja skal tenke på det :-) kanskje har jeg lært flere uvaner :)

Nå blir det imidlertid bedre:-) har ikke vasket i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jo han har protestert :-) men jeg har studert biologi så han har lite kompetanse på bakterievekst.

Ja skal tenke på det :-) kanskje har jeg lært flere uvaner :)

Nå blir det imidlertid bedre:-) har ikke vasket i dag.

Sikkert lurt å få en second opinion om andre ting han har protestert mot også... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...