Evelina87 Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Hei Jeg er ei jente på 26 år. Diagnosene jeg har er blant annet uspesifisert dissosiatv lidelse, kompleks ptsd, spiseforstyrrelser og en bidiagnose som er borderline. Behandlingen av meg har foregått i mange år med mange innleggelser både på psyk og soma. Jeg har flere emosjonelle deler og personligheter men den mest utøvende er den strenge stemmen. Den er veldig straffende og får meg til å skade meg og ta overdoser. Jeg greier ikke å motstå den for den blir så sint. Den kan stille seg i veien for meg så jeg ikke kommer ut av badet fordi den mener jeg skal kaste opp til jeg svimer av. Legen min mener jeg skal observere den utenifra og nøytralt. Hun er opptatt av mindfulness. Men jeg får det ikke til. Har du dr. Dahl noen tips til hvordan jeg kan sameksistere med denne stemmen? Jeg er livredd for at jeg skal bli alene uten den, men jeg greier ikke å leve med den heller. Den står vedsiden av senga mi når jeg skal sove og følger alltid etter meg to skritt bak. Jeg vet ikke om det er noe medikamentelt som kan gjøres. Jeg står på 500mg seroquel til kvelden 300 + 400 lamictal 200 mg zoloft 20 mg fluanxol i depot annenhver uke. 100mikrogram levaxin. Vil det ha noen effekt å bytte ut zoloften eller legge til fontex mot overspisning og oppkast. Har perioder med uttalt anoreksi men lengre perioder med bulimi og fastlegen min sa kanskje fontex ville hjelpe. Har stått på det før men da fikk jeg følelsen av at jeg ble "lat" til å kaste opp. Men er mer motivert nå for å greie det. Håper på svar Hilsen meg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Hei Jeg er ei jente på 26 år. Diagnosene jeg har er blant annet uspesifisert dissosiatv lidelse, kompleks ptsd, spiseforstyrrelser og en bidiagnose som er borderline. Behandlingen av meg har foregått i mange år med mange innleggelser både på psyk og soma. Jeg har flere emosjonelle deler og personligheter men den mest utøvende er den strenge stemmen. Den er veldig straffende og får meg til å skade meg og ta overdoser. Jeg greier ikke å motstå den for den blir så sint. Den kan stille seg i veien for meg så jeg ikke kommer ut av badet fordi den mener jeg skal kaste opp til jeg svimer av. Legen min mener jeg skal observere den utenifra og nøytralt. Hun er opptatt av mindfulness. Men jeg får det ikke til. Har du dr. Dahl noen tips til hvordan jeg kan sameksistere med denne stemmen? Jeg er livredd for at jeg skal bli alene uten den, men jeg greier ikke å leve med den heller. Den står vedsiden av senga mi når jeg skal sove og følger alltid etter meg to skritt bak. Jeg vet ikke om det er noe medikamentelt som kan gjøres. Jeg står på 500mg seroquel til kvelden 300 + 400 lamictal 200 mg zoloft 20 mg fluanxol i depot annenhver uke. 100mikrogram levaxin. Vil det ha noen effekt å bytte ut zoloften eller legge til fontex mot overspisning og oppkast. Har perioder med uttalt anoreksi men lengre perioder med bulimi og fastlegen min sa kanskje fontex ville hjelpe. Har stått på det før men da fikk jeg følelsen av at jeg ble "lat" til å kaste opp. Men er mer motivert nå for å greie det. Håper på svar Hilsen meg Det beste er å overse stemmen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Hei. Jeg skriver veldig sjeldent her, men ville gjerne dele min erfaring med dette. Jeg har nemlig også uspesifisert dissosiativ lidelse og har lenge blitt terrorisert av en sint stemme. Jeg trodde denne delen bare var ond og virkelig hatet meg. Den kalte meg grusomme ting og fikk meg til å skade meg og til å tro at jeg ikke var verdt noe som helst, at jeg bare var et avskum. Slike dissosiative stemmer er nærmest umulig å overse etter min erfaring. Det er så intenst og overskygger alt annet. Det som derimot ble vendepunktet for meg, var da jeg innså at alle dissosiative deler, også denne onde stemmen, er der av en grunn og har oppstått for å hjelpe meg i en svært vanskelig situasjon. Gjennom mindfulness (være nysgjerrig, observerende, ikke-dømmende ect.) og stor dose selvmedfølelse for alle deler av meg selv, fant jeg etter hvert ut av at denne sinte terroriserende stemmen egentlig ikke var ond, men at hun bare ville beskytte meg. Utrolig, men sant. Det kan høres rart ut at en stemme som gjør deg redd og får deg til å skade deg selv, faktisk ønsker deg vel, men slik er det altså. For min del oppnådde den onde stemmen bl.a. at jeg isolerte meg og unngikk å gå inn i relasjoner med andre mennesker. Jeg følte meg jo avskyelig og at ingen kunne like meg. På den måten unngikk jeg også å bli avvist og såret for jeg slapp aldri noen inn. Når jeg nå vet dette, kan jeg møte stemmen med forståelse og omsorg. Når hun er sint og kaller meg stygge ting, kan jeg f.eks. møte henne med «Jeg forstår at du er redd for at XX skal komme for nær slik at vi blir sårbare, og det er ikke så rart etter alt det vonde du har opplevd. Takk for at du advarer meg om dette, men vi kan stole på XX. Det kommer til å gå bra» (høres rimelig teit ut når jeg skriver det kjenner jeg, men poenget er å møte stemmen med forståelse og medfølelse). Du må selv finne ut av hva din sinte stemme oppnår ved å terrorisere deg. Du sier at du ikke greier deg uten den, så den gir deg en slags trygghet på et vis. Kan du klare å finne ut av hva dette handler om? Kan du kalle den sinte stemmen noe mer positivt? Kanskje beskytteren din, forsvareren din, varsleren din ect? Finn noe som passer. Prøv å alliere deg med stemmen. For meg representerer denne delen nå en styrke, hun er selvhevdende og har sterk rettferdighetssans, hun lar seg virkelig ikke pille ved nesen. Og hun har lært seg andre metoder for å beskytte meg, hun trenger ikke lenger å terrorisere meg for å oppnå det hun ønsker. Det er en prosess og det har krevd mye forhandlinger, men for meg har det absolutt vært verdt det. Strukturen inni meg er helt endret etter at jeg fikk denne stemmen på lag og jeg har stor tro på at det er mulig for deg også. Det er veldig slitsomt å ha det sånn. Ønsker deg alt godt! Ikke mist troen på at det kan bli bedre! Hilsen anonym DDNOS Anonymous poster hash: f4691...869 Anonymous poster hash: f4691...869 Anonymous poster hash: f4691...869 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.