Gå til innhold

NHD: Narkolepsi, ADD, depresjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har stadige søvnparalyser, både når jeg sovner og våkner. Noen ganger føles det som jeg har noen rykninger i rygg eller nakke samtidig. Jeg vet ikke om det er reelt eller om jeg drømmer det.

 

Begynner også å drømme nesten før jeg sovner, føles det som. Kan se eller høre ting. Noen ganger våkner jeg av at jeg svarer den jeg tror jeg prater med, nikker eller rister på hodet. Sover lett, og ved den minste lyd i virkeligheten, våkner jeg og vet jeg har drømt og er i ferd med å sovne. Hypnagoge hallusinasjoner? Et par ganger, men da under påvirkning av sovemedisiner, har jeg hallusinert i våken tilstand (syn og hørsel). Jeg hørte og så tydelig, det virket helt virkelig. Ene gangen forstod jeg det samtidig at det ikke var virkelig, andre gangen forstod jeg det først etterpå.

 

Får ikke hver dag, men flere ganger i uken noen slags "anfall" der jeg blir plutselig ekstremt trøtt. Spesielt på jobb. Men klarer likevel presse meg til å få gjort det jeg absolutt må gjøre. Et par ganger, etter perioder med lite søvn(ytre omstendigheter har hindret søvn), har det vært som jeg har fallt bort noen sekunder, hvilket hadde potensielt skadelig konsekvens. Har aldri sovnet ordentlig ufrivillig. Når jeg skal sove, sovner jeg vanligvis på mellom noen minutter og en halvtime (men tar Remeron).

 

Er en type som nok trenger mye søvn for å fungere ordentlig. Problemer med konsentrasjon og hukommelse, må notere ned alt som er viktig å huske. Noen ganger er det som om tankene bare stopper opp, klarer ikke tenke klart. Har vært sykemeldt en kort periode på grunn av konsentrasjonsvansker, men klarer stort sett fungere i min jobb. Kan likevel sies at problemene mine setter begrensninger for hvilke jobber jeg kan takle. Har utdanning til å klarer mer/annen type jobb innenfor mitt fag enn hva jeg klarer. Vanskelig når det skjer/jeg må tenke på flere ting på en gang.

 

Som barn var jeg mye engstelig, hadde tics og tendenser tvang. Klarte meg bra på skolen, men vil i dag si jeg brukte uforholdsmessig mye tid på skolearbeid. Fra ca. 15 års alder dukket søvnparalysene opp. Fra et par år senere var jeg mye deprimert med nedstemthet, søvnproblemer, konsentrasjonsvansker, selvmordstanker, lite initiativ og så videre. Har nok i perioder hatt vel mye aktivitet også, der jeg nok har kjørt meg for hardt, men uten at jeg har følt meg direkte oppstemt.

 

Føler meg i dag ikke deprimert, men har stadig problemer med hukommelse og konsentrasjon, samt blir fort trett.

 

Diagnoser: Tourettes syndrom, tilbakevendende depressiv lidelse, pcos

 

Medikamenter: Remeron 15 mg.

 

Spørsmål:

Burde jeg slå meg til ro med at det er bare slik jeg er?

Er det trolig depressiv lidelse eller Tourettes syndom som gir disse plagene?

Eller burde jeg utredes for ADHD eller narkolepsi?

Ville økning av Remerondosen gi færre søvnparalyser (har opplevd det tidligere på SSRIs og Efexor)?



Anonymous poster hash: 54d8f...d24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan komme med noen innspill i påvente av at NHD svarer deg (og for å jekke tråden litt opp).

 

Det du opplever før du sovner tror jeg er helt normalt. Veldig mange opplever rare fenomener i tiden mellom våken tilstand og søvn (både før innsovning og ved oppvåkning) uten at det er noe tegn på psykose eller lignende. For meg er det ofte et stresstegn, at kroppen på en måte sovner før hodet eller motsatt. Det føles skikkelig ekkelt men jeg har vent meg til det. 

 

Etter at jeg begynte på Remeron har jeg også opplevd andre "rarheter" før jeg sovner. Ser ofte noe som virker som lysglimt når jeg har øynene lukket. Jeg skjønner at det bare er tull fra hjernen og tenker ikke mer over det.

 

Hvis du har tilbakevendende depresjoner (uten noen klar årsak) synes jeg absolutt du bør vurdere å få tilstanden skikkelig gjennomgått med en psykiater. Særlig hvis du i tillegg har tendenser til tvangstanker eller Tourettes. Dette hører veldig ofte med i en "bipolar spektrum lidelse". Ville du da fått maniske tendenser av legemidler som virker på noradrenalin og serotonin slik som Remeron og Efexor? Vet ikke, noen får det og andre ikke. Du står jo på en veldig liten dose Remeron i dag.

 

Narkolepsi har du vel ikke (da hadde du reelt sovnet i mange situasjoner), og ADHD vet jeg ikke, men det er jo ting en psykiater ville utredet samtidig. ADHD kan også henge sammen med bipolar spektrum lidelser etter hva jeg forstår.

 

Bestill en time hos en dyktig psykater og få dine symptomer gjennomgått. Her er det altfor mange løse tråder til at du bare skal gå slik som dette. Men akkurat dette med innsovningen din tror jeg trygt du kan glemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Du sier du står på 15 mg Remeron, så jeg regner med du tar det om kvelden for søvn. Remeron kan føre til flere episoder av søvnparalyse pga. hvordan medikamentet påvirker søvnarkitekturen.

 

De fleste antidepressiva minsker andelen drømmesøvn (REM-søvn) og kan derfor minske sjansen for søvnparalyse, men Remeron og Tolvon står i en særstilling ved at de øker andelen REM-søvn. Noe som kan være verd et forsøk er å skifte til et annet medikament for søvn, kanskje en SSRI som gir tretthet eller et trisyklisk antidepressiva som Sarotex. Diskuter det med legen som behandler deg. Det er store individuelle forskjeller i hvordan ulike antidepressiva virker mht. tretthet, så her kan det hende du må eksperimentere litt sammen med legen.

 

Hvis ikke dette hjelper og du ikke allerede er utreda for det, kan du be om henvisning til søvnspesialist/søvnlaboratorium ved sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...