Gå til innhold

et lite blikk på at det går an


Psykojenta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, og hun er tøff som våger å stå frem med sin fortid. Men det var en ting jeg reagerte på og det var at det først var når hun sluttet med medisinene at trangen til selvskadingen forsvant.

Hun er vel et eksempel på at for mye medisiner kan bli like feil som for lite. Av og til forsøker man medikament etter medikament, uten at man samtidig også sørger for å seponere de som ikke har virkning eller ikke lenger er nødvendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er vel et eksempel på at for mye medisiner kan bli like feil som for lite. Av og til forsøker man medikament etter medikament, uten at man samtidig også sørger for å seponere de som ikke har virkning eller ikke lenger er nødvendige.

Det har du nok rett i, men jeg tenkte om enkelte medisiner kan øke trangen. Det er noe jeg har tenkt på før også. Ikke at løsningen er å slutte med medisiner. Jeg bruker jo medisiner selv og har det stort sett bra nå. Men det er noe de kanskje bør vurdere istedefor å bare øke på når pasientene sliter med selvskadingstrang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok rett i, men jeg tenkte om enkelte medisiner kan øke trangen. Det er noe jeg har tenkt på før også. Ikke at løsningen er å slutte med medisiner. Jeg bruker jo medisiner selv og har det stort sett bra nå. Men det er noe de kanskje bør vurdere istedefor å bare øke på når pasientene sliter med selvskadingstrang.

Slik jeg forstår artikkelen, så var det ikke nødvendigvis slik at medisinene økte trangen til selvskading, men at næring + seponering av medisiner ble starten for henne til å tenke klarere og bli i stand til å ta andre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår artikkelen, så var det ikke nødvendigvis slik at medisinene økte trangen til selvskading, men at næring + seponering av medisiner ble starten for henne til å tenke klarere og bli i stand til å ta andre valg.

Jeg leste artikkelen en gang til og det står jo noe om at trangen til selvskadingen forsvant. Det var det jeg reagerte på. At de klarer å ta andre valg er jo bra, men jeg ser ikke det som det samme som at trangen forsvant. Det var det jeg synes var fint med artikkelen at også trangen forsvant. Ellers vil du ha det vondt selv om du klarer å gjøre andre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste artikkelen en gang til og det står jo noe om at trangen til selvskadingen forsvant. Det var det jeg reagerte på. At de klarer å ta andre valg er jo bra, men jeg ser ikke det som det samme som at trangen forsvant. Det var det jeg synes var fint med artikkelen at også trangen forsvant. Ellers vil du ha det vondt selv om du klarer å gjøre andre valg.

Selvskading er avhengighetsskapende, så det å slutte å skade seg vil ofte også medføre at trangen reduseres og blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvskading er avhengighetsskapende, så det å slutte å skade seg vil ofte også medføre at trangen reduseres og blir borte.

Ja det er avhengighetskapende. En gang tidligere sluttet jeg i et par år, men trangen var der og det var ofte en kamp, så trangen forsvant ikke hos meg selv om jeg klarte å slutte, så det endet med at jeg begynte igjen. Etter endring på medisiner i vinter har jeg ikke bare sluttet, men også trangen forsvant, og det er det jeg synes er så fantastisk. (jeg har ikke sluttet med medisiner, bare lagt til) men jeg kan ikke si aldri mer. Tar en dag om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå uansett glad for at det finnes slike positive erfaringer.

 

At det finnes håp selv om det er vanskelig å se det når det står på som verst.

 

Så bra, Toyan, glad på dine vegne ;)

Endret av Psykojenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da viden kjent at enkelte (mange) medisiner (SSRI ol) gir økt selvmordsfare??

Økt selvmordsfare har ikke nødvendigvis noe med selvskading å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så er det mye som tyder på at den (statistisk) økte selvmordsrisikoen kommer av at pasienter blir bedre fra alvorlig depresjon, som medfører økt "energi", som kan føre til selvmord.

 

På bakgrunn av dette høres det fornuftig ut for meg at disse medisinene også kan gi økt tendens til selvskading. I og med at man blir mindre "passiv".

 

Men dette er selvsagt bare spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå uansett glad for at det finnes slike positive erfaringer.

 

At det finnes håp selv om det er vanskelig å se det når det står på som verst.

 

Så bra, Toyan, glad på dine vegne ;)

Takk for det:) Det kan være lett å gi opp. Jeg trodde aldri jeg skulle få det så bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slutta å kutte med en gang jeg fikk en diagnose, bipolar, og medisin for da visste jeg hva som var galt med meg hvorfor jeg hadde det vondt og visste jeg nå ville få det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...