Gå til innhold

Når nettet får meg til å føle meg verre... hvordan motivere meg til en pause?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er relativt ny her på DoktorOnline, og har ikke postet så mye her. Så dette spørsmålet dreier seg egentlig om andre forum/nettsteder. Noen ganger kan jeg gå inn på tråder jeg nesten vet kommer til å provosere meg eller gjøre meg bekymret, der det blir skrevet stygge ting om mennesker med samme sykdom som meg, samme eller lignende familiebakgrunn etc(ønsker ikke å spesifisere for mye)

Jeg er fullstendig klar over at jeg er lett å såre og svært følsom, så det er ikke nødvendig å nevne akkurat det ( ;) ) og nå er jeg i en dårlig fase hvor jeg reagerer på ting jeg ellers kan ta mindre tungt (som dette)

Problemet er at jeg er så nysgjerrig at det er ikke bare-bare å slå av pc-en med en gang jeg merker at det er på tide med en timeout, jeg bare fortsetter å lese, og klikker meg inn igjen når jeg ser det kommer nye svar. Er så klar over at dette er lite produktivt, men jeg er nesten avhengig -_-

Så spørsmålene mine er vel egentlig: Hvordan bli mindre såret/provosert når jeg leser skikkelig drøye kommentarer?

Hvordan bli flinkere til å ta en timeout når jeg innerst inne vet at det er det beste alternativet? På forhånd takk for vennlige tips!

Anonymous poster hash: ac45a...b24
Skrevet

Kanskje du skulle lage et bakgrunnsbilde til maskinen din hvor det du skrev her står... for å minne deg på at det er skadelig.

Skrevet

Ingen dum tanke :)

Utfordringen er at jeg egentlig vet at:

1. Å besøke visse nettsteder og/eller forumtråder kan være triggende når jeg er langt nede fra før.

2. Hva ukjente mennesker skriver på nettforum, burde ikke ha stor innflytelse på livet mitt.

3. Noen ganger har ikke disse menneskene kunnskap om det de skriver om, og enkelte poster er antagelig ren "trolling", da burde de ha enda mindre innflytelse på meg...

...men klarer allikevel ikke å holde meg unna. Huff.

Skrevet

Tror det kan være veldig konstruktivt det du driver med nå, du strukturerer dine tanker omkring din "dårlige uvane". Det er rett og slett bare overbevisning om at det er dumt som må til...

Har et lignende problem selv (som du kanskje har forstått). Jeg holdt meg unna 8 måneder ellernoe, men så skled det ut igjen... og jeg klarer ikke å bli enig med meg selv om det er pga. tilbakefall det har sklidd ut, eller om det er pga. at det har sklidd ut at jeg har fått tilbakefall. Fornuften min sier at det er et samspill mellom de to tingene.

• 4 uker senere...
Skrevet

Tror dessverre at dagsformen min har mye å si. Når jeg klarer meg fint, kan jeg besøke slike sider en gang, og ikke bry meg så mye. Når jeg er inne i en dårlig periode, kan det bli 4-5 besøk om dagen, selv om jeg vet at jeg kan komme til å føle meg verre etterpå.

Blir helt irritert over at jeg er så nysgjerrig at jeg ikke klarer å holde meg unna lenger. "Jeg må bare se om noen har skrevet i den tråden." "Og så må jeg se om noen har lagt ut noe nytt der, og har de det, må jeg åpne og se om det er noen bilder som kan være triggende..."

Skrevet

Du må stålsette det og holde deg helt unna slike sider. Bruk heller litt tid på og finne noen hyggelige sider/blogger som du kan lagre som Favoritter, og besøke ofte.  Etter en stund glemmer du de som ikke er bra for deg. Det er nesten som en liten kjærlighetssorg, men det går fint etterhvert :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...