Gå til innhold

Religion - tenk om jeg havner i helvete?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir dratt i to retninger. Den ene min sannhet om verden, og den andre religionens sannhet. Jeg er livredd for at religionen har rett. Om jeg da dør av selvmord så er jeg dømt til helvete. Tenk om min sannhet ikke er riktig? Tenk om jeg blir lurt i døden av demoner?

 

Men religionen hjelper meg også. Trøster meg. Da jeg fortalte det til de ansatte så gikk ryktene rundt. De tar meg ikke seriøst. Men jeg mener det seriøst. Jeg er dømt til helvete om religionen har rett. For hvem vet vel hva som er rett? Jeg angrer på at jeg fortalte det, de ler av meg.

 

Jeg er redd for å dø. For jeg vet ikke hva som venter meg. Tenk om det finnes et helvete? Jeg vil definitivt havne der. Det er skummelt.



Anonymous poster hash: 85fdb...c93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skal jeg si? Religiøse overbevisninger lar seg uansett ikke rokke av argumentasjon. Jeg kan bare si at du har min sympati, dette høres ikke godt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir dratt i to retninger. Den ene min sannhet om verden, og den andre religionens sannhet. Jeg er livredd for at religionen har rett. Om jeg da dør av selvmord så er jeg dømt til helvete. Tenk om min sannhet ikke er riktig? Tenk om jeg blir lurt i døden av demoner? Men religionen hjelper meg også. Trøster meg. Da jeg fortalte det til de ansatte så gikk ryktene rundt. De tar meg ikke seriøst. Men jeg mener det seriøst. Jeg er dømt til helvete om religionen har rett. For hvem vet vel hva som er rett? Jeg angrer på at jeg fortalte det, de ler av meg. Jeg er redd for å dø. For jeg vet ikke hva som venter meg. Tenk om det finnes et helvete? Jeg vil definitivt havne der. Det er skummelt. Anonymous poster hash: 85fdb...c93

Er du i miljøer som påvirker deg til slike tanker?

Noen få miljøer tror på de kombinasjoner du nevner (selvmord fører til helvete og lære om demoner)

Dette er tanker som ingen bør le av. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ingen grunn til å le av deg for valgene deres er langt fra godt gjennomtenkte. Det er påfallende så kjappe noen kan være til å fordømme eller sykeliggjøre slike tanker som trådstarter har.

 

I stedet burde man handle rasjonelt, og velge slik som Blaise Pascal gjorde i sin tid på dette. Og deretter trekke konsekvensen. Da finnes nemlig ingen grunnlag for å være redd - uansett hva som måtte være riktig om Helvete.



Anonymous poster hash: f7103...bac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nå er vår religion slik at den er under betydelig politisk innflytelse. Det som var feil eller synd for få tiår siden, er i dag helt ok. Norske biskoper er en pådriver for denne utviklingen.

 

Meg bekjent har en vedtatt at Helvete ikke eksisterer.

 

Mest sannsynlig vil en som død ha det akkurat på samme måte som de som ikke er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig enkelt (antar at du er Caylee som poster som anonym):

 

Hele spørsmålet om død er egentlig unødvendig. Det finnes ingenting som "krever" at du skal dø. Dette er magisk tenking og jeg håper du etterhvert ser klarere hvor irrasjonelle disse tankene er.

 

Når det gjelder spørsmålet om livet er verdt å leve: Jeg tror et slikt spørsmål i stor grad kan skyldes en over-romantisering av det å være død. Det er overhode ikke bevist at det finnes et liv etter døden, verken i positiv (himmel) retning eller negativ (helvete) retning. Det faktum at vi har et liv, uansett hvor ille det i perioder måtte føles, er bedre enn å ha ingenting. 

 

En innsatt ved Auschwitz sa en gang: "Iblant lurte jeg på om livet var verdt å leve. Men jeg slo det raskt fra meg". Og da snakker vi om mennesker som ble utsatt for den ytterste lidelse, og med trusselen om gasskammeret konstant hengende over seg.

 

Tanker om å ta sitt eget liv kommer fra et ønske om å ha det bedre. Men det er her vrangforestillingen ligger, man får det ikke bedre av å dø. For å føle glede, må vi ha et liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett flere videoer på youtube om folk som forteller om da de forsøkte å ta selvmord.

De beskriver at de kom til en helveteslignende plass, for så å bli løftet opp og inn i lyset, og kom tilbake på jorden igjen for å fullføre sin livsoppgave.

De beskriver helvete ganske likt - en følelse av å være fanget i evig lidelse, uten lys, og total ensomhet.

 

Men i noen bøker fra USA, skrevet av folk som forsker på nær døden opplevelser, beskriver mer enn halvparten at de kom til et godt sted. Ikke greit å si hva som skjer altså.

 

Selv om tidene har forandret seg, i form av mer materialisme, egoisme, så betyr det jo ikke at det ikke finnes noe mer etter døden. Men det trenger ikke ha noe med religion å gjøre for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere videoer på youtube om folk som forteller om da de forsøkte å ta selvmord.

De beskriver at de kom til en helveteslignende plass, for så å bli løftet opp og inn i lyset, og kom tilbake på jorden igjen for å fullføre sin livsoppgave.

 

 

Like interessant synes jeg det er med fyren som til alt overmål overlevde å hoppe fra Golden Gate Bridge.

 

"Underveis i fallet opplevde jeg at alle mine problemer egentlig kunne løses. Alle foruten ett, at jeg nettopp hadde kastet meg utenfor en bro 80 meter over vannet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vår religion slik at den er under betydelig politisk innflytelse. Det som var feil eller synd for få tiår siden, er i dag helt ok. Norske biskoper er en pådriver for denne utviklingen.

 

Meg bekjent har en vedtatt at Helvete ikke eksisterer.

 

Mest sannsynlig vil en som død ha det akkurat på samme måte som de som ikke er født.

 

Beklager NHD. Nå datt jeg helt av lasset. Et spørsmål som kan være av de mest vitale å ta stilling til i tilværelsen, skal man altså basere seg på hva biskopene her i landet mener?

 

Få mennesker i ledende stillinger virker mer irrasjonelle og lite troverdige enn disse. De fleste av dem har fått jobbene på grunn av sine politiske oppfatninger, innsatt av regjeringen på tvers av kirkens egne ønsker. De er mer et talerør for regjeringens kulturpolitikk enn det livssynet de skulle representere. De blander seg opp i politiske spørsmål helt utenfor det som angår jobben deres.

 

Om ikke-religiøse arbeidsgivere ber biskopene å hoppe, så hopper de; om de ber dem vedta at Helvete ikke finnes, så finner de på et påskudd til å bortforklare det også. Det er jo nettopp det de er betalt for! Hva disse tullebukkene måtte innbille seg eller vedta, burde være helt uten interesse. I stedet burde folk heller finne ut av ting mer på egen hånd.

 

Jeg hadde hatt mer til overs for et vet-ikke standpunkt eller at man velger som Pascal eller å tro at det er en konsekvens av å velge bort det man tror kan være godt etter døden.

Anonymous poster hash: f7103...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Beklager NHD. Nå datt jeg helt av lasset. Et spørsmål som kan være av de mest vitale å ta stilling til i tilværelsen, skal man altså basere seg på hva biskopene her i landet mener?

 

Få mennesker i ledende stillinger virker mer irrasjonelle og lite troverdige enn disse. De fleste av dem har fått jobbene på grunn av sine politiske oppfatninger, innsatt av regjeringen på tvers av kirkens egne ønsker. De er mer et talerør for regjeringens kulturpolitikk enn det livssynet de skulle representere. De blander seg opp i politiske spørsmål helt utenfor det som angår jobben deres.

 

Om ikke-religiøse arbeidsgivere ber biskopene å hoppe, så hopper de; om de ber dem vedta at Helvete ikke finnes, så finner de på et påskudd til å bortforklare det også. Det er jo nettopp det de er betalt for! Hva disse tullebukkene måtte innbille seg eller vedta, burde være helt uten interesse. I stedet burde folk heller finne ut av ting mer på egen hånd.

 

Jeg hadde hatt mer til overs for et vet-ikke standpunkt eller at man velger som Pascal eller å tro at det er en konsekvens av å velge bort det man tror kan være godt etter døden.

Anonymous poster hash: f7103...bac

 

Helt enig med deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da blir konklusjonen at helvete eksisterer?

Tro skal sette fri, ikke binde.

 

Så tro bør gå ut på ting som kun er positive, da? Skal en vandre rundt i illusjoner om at alt er perfekt?

 

Jeg er glad jeg er ateist - jeg grubler allerede alt for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir dratt i to retninger. Den ene min sannhet om verden, og den andre religionens sannhet. Jeg er livredd for at religionen har rett. Om jeg da dør av selvmord så er jeg dømt til helvete. Tenk om min sannhet ikke er riktig? Tenk om jeg blir lurt i døden av demoner?

Men religionen hjelper meg også. Trøster meg. Da jeg fortalte det til de ansatte så gikk ryktene rundt. De tar meg ikke seriøst. Men jeg mener det seriøst. Jeg er dømt til helvete om religionen har rett. For hvem vet vel hva som er rett? Jeg angrer på at jeg fortalte det, de ler av meg.

Jeg er redd for å dø. For jeg vet ikke hva som venter meg. Tenk om det finnes et helvete? Jeg vil definitivt havne der. Det er skummelt.

Anonymous poster hash: 85fdb...c93

Hei!

Da syns jeg du skal lage deg en liste der du skriver opp hva som konkret får deg til å tro og hva som får deg til å tvile.

Det vil bli en side med logisk og rasjonelle argumenter, der skriver du opp alt fra evolusjonen til andre vitenskapelige argumenter.

På andre side skriver du hvorfor du vil tro/ eller tror, vil det bli mye følelser og uvitenskapelig.

Jeg gjorde dette selv en gang om enn av en annen grunner ;-) jeg fant ut at jeg tror på Gud, men jeg tror mer på det som kan forklares og bevises, altså vitenskap.

Jeg kan derfor ikke påvirkes i særlig grad av kirkens oppfatning, som mye er ubeviselig, Gud ble redusert til noe som må tilpasses vitenskap og den jeg er,i vertfall kunne forenes med det, logikken kommer foran følerier.

Kanskje det ikke løser noe for deg, men kanskje får du selv bedre oversikt over hva som veier tyngst eller er viktigst for deg. Det kan være et utgangspunkt på veien mot å bli kvitt tvil redsel og uro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i miljøer som påvirker deg til slike tanker?

Noen få miljøer tror på de kombinasjoner du nevner (selvmord fører til helvete og lære om demoner)

Dette er tanker som ingen bør le av. :(

Nei, jeg har lest om det på egenhånd, og det skremmer meg. Tenk om jeg hadde dødd av selvmordsorsøket og havnet i helvete? Jeg kan ikke prøve selvmord på nytt på grunn av den angsten (noe som vel er positivt?) (og ja isomethingwrong, jeg er Caylee)

 

Det er min verden vs religionens verden. Hvem har rett? Om min verden har rett så gjør jeg at de døde lider og det beste er om jeg dør for da er jeg sammen med dem, om religionen har rett er det demoner som prøver å lure meg og jeg havner i helvete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De har ingen grunn til å le av deg for valgene deres er langt fra godt gjennomtenkte. Det er påfallende så kjappe noen kan være til å fordømme eller sykeliggjøre slike tanker som trådstarter har.

 

I stedet burde man handle rasjonelt, og velge slik som Blaise Pascal gjorde i sin tid på dette. Og deretter trekke konsekvensen. Da finnes nemlig ingen grunnlag for å være redd - uansett hva som måtte være riktig om Helvete.

Anonymous poster hash: f7103...bac

 

Tenk om han tar feil?? Likte tankemåten hans men man kan ikke vite om han har rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig enkelt (antar at du er Caylee som poster som anonym):

 

Hele spørsmålet om død er egentlig unødvendig. Det finnes ingenting som "krever" at du skal dø. Dette er magisk tenking og jeg håper du etterhvert ser klarere hvor irrasjonelle disse tankene er.

 

Når det gjelder spørsmålet om livet er verdt å leve: Jeg tror et slikt spørsmål i stor grad kan skyldes en over-romantisering av det å være død. Det er overhode ikke bevist at det finnes et liv etter døden, verken i positiv (himmel) retning eller negativ (helvete) retning. Det faktum at vi har et liv, uansett hvor ille det i perioder måtte føles, er bedre enn å ha ingenting. 

 

En innsatt ved Auschwitz sa en gang: "Iblant lurte jeg på om livet var verdt å leve. Men jeg slo det raskt fra meg". Og da snakker vi om mennesker som ble utsatt for den ytterste lidelse, og med trusselen om gasskammeret konstant hengende over seg.

 

Tanker om å ta sitt eget liv kommer fra et ønske om å ha det bedre. Men det er her vrangforestillingen ligger, man får det ikke bedre av å dø. For å føle glede, må vi ha et liv. 

Problemet er at etter at jeg har begynt å tvile på mine egne sannheter (der døden er et bedre sted) så tenker jeg på religionens sannhet. Nei ingen vet hva som skjer etter døden, men tenk om det virkelig er et helvete??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har lest om det på egenhånd, og det skremmer meg. Tenk om jeg hadde dødd av selvmordsorsøket og havnet i helvete? Jeg kan ikke prøve selvmord på nytt på grunn av den angsten (noe som vel er positivt?) (og ja isomethingwrong, jeg er Caylee)

 

Det er min verden vs religionens verden. Hvem har rett? Om min verden har rett så gjør jeg at de døde lider og det beste er om jeg dør for da er jeg sammen med dem, om religionen har rett er det demoner som prøver å lure meg og jeg havner i helvete

 

Vel,

At du gjør at de døde lider er like lite logisk som at du kan gjøre at en stein lider. Jeg forventer ikke at du legger dette fra deg med det første, men kanskje du gjør det etterhvert :)

 

Jeg tror heller ikke at det er demoner som påvirker deg. Det blir litt meningsløst å diskutere himmel og helvete her, for ingen kan gi deg noe svar på det. Du må selv ta stilling til hva du velger å tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,

At du gjør at de døde lider er like lite logisk som at du kan gjøre at en stein lider. Jeg forventer ikke at du legger dette fra deg med det første, men kanskje du gjør det etterhvert :)

 

Jeg tror heller ikke at det er demoner som påvirker deg. Det blir litt meningsløst å diskutere himmel og helvete her, for ingen kan gi deg noe svar på det. Du må selv ta stilling til hva du velger å tro..

Jeg vet ikke hva jeg skal tro :( det er problemet. åhhh :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal tro :( det er problemet. åhhh :(

 

Bare et innspill:

 

Må du tro så veldig mye? Kan du ikke se livet som det er i dag, se verden rundt deg, se fremtiden din, vennene dine og alle som er glade i deg?

 

La nå dette temaet rundt død, helvete, himmel og demoner ligge i bero i 50 års tid? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...