Gå til innhold

Trenger anbefaling - Psykiater i Oslo-området


LousyAtBeingNormal

Anbefalte innlegg

LousyAtBeingNormal

Hei :-)

Fant nettopp dette forumet, så ha litt overbærenhet hvis jeg skulle gjøre/si noe galt...

Men, etter å ha søkt kan jeg ikke finne det jeg er på jakt etter.

Min kone sliter med endel problemer, og trenger en GOD psykiater - i Oslo-området. Hadde vært å foretrekke om vedkommende var privatpraktiserende, slik at vi kan unngå uker på en eller annen tilfeldig venteliste. Hun har erfaring med psykiatere der hun kommer fra (er altså ikke norsk), og hun vet derfor at hun trenger en psykiater, ikke en psykolog.

Vet ikke hvor viktig det er, men hun sliter med angst-relaterte problemer.

Noen som har noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

Kan anbefale dr. Kvakkestad ved Psykia i Asker. Han er veldig dyktig, men spesielt på bipolare tilstander. Han er ganske dyr (1600/time) men jeg tror det er verdt det.

 

En annen anbefaling er dr. Shahram ved Høvik Legesenter, hvis man foretrekker en internasjonal behandler. Han er også flink, og litt internasjonal av seg :-) Han er en av de som foretrekker kognitiv terapi fremfor masse medisiner. 1300/time.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Privatpraktiserende" er et villedende begrep, det du spør etter er en behandler som IKKE har driftstilskudd. Men det er alle de de som ikke står på HELFOs liste over behandlere med driftstilskudd... :)



Anonymous poster hash: 7f734...67d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Fant nettopp dette forumet, så ha litt overbærenhet hvis jeg skulle gjøre/si noe galt...

Men, etter å ha søkt kan jeg ikke finne det jeg er på jakt etter.

Min kone sliter med endel problemer, og trenger en GOD psykiater - i Oslo-området. Hadde vært å foretrekke om vedkommende var privatpraktiserende, slik at vi kan unngå uker på en eller annen tilfeldig venteliste. Hun har erfaring med psykiatere der hun kommer fra (er altså ikke norsk), og hun vet derfor at hun trenger en psykiater, ikke en psykolog.

Vet ikke hvor viktig det er, men hun sliter med angst-relaterte problemer.

Noen som har noen anbefalinger?

http://www.ressursklinikken.no/shahram-haygani

Anonymous poster hash: f5d65...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei,

 

Kan anbefale dr. Kvakkestad ved Psykia i Asker. Han er veldig dyktig, men spesielt på bipolare tilstander. Han er ganske dyr (1600/time) men jeg tror det er verdt det.

 

En annen anbefaling er dr. Shahram ved Høvik Legesenter, hvis man foretrekker en internasjonal behandler. Han er også flink, og litt internasjonal av seg :-) Han er en av de som foretrekker kognitiv terapi fremfor masse medisiner. 1300/time.

Ved angstlidelser er (meta)kognitiv terapi langt å foretrekke foran medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved angstlidelser er (meta)kognitiv terapi langt å foretrekke foran medisiner.

 

Ja, det er rart med det. Jeg var hos psykiateren min for halvannen uke siden. Han sa at han kunne la meg forsøke Buspiron mot at jeg også tok i bruk noen kognitive teknikker.

 

Han mente at aksept var et stikkord. Noe jeg syntes virket helt forferdelig. Ønsket han at jeg på en måte skulle skape en "ego-syntonitet" til disse forferdelige tankene? Men uansett, halvannen uke senere føler jeg meg langt bedre. Men ikke godt å si om det skyldes kognitiv terapi eller buspiron..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved angstlidelser er (meta)kognitiv terapi langt å foretrekke foran medisiner.

Ja, jeg lurer på hvordan dette med kognitiv terapi fungerer på følelser og tanker.

 

F.eks, jeg føler at jeg har god innsikt i egne tanker, bekymringer - hvorfor de oppstår, hvordan de føles, og hvor de kommer fra (episoder i barndom). Men selv om jeg vet dette, og vet at jeg ikke ønsker å tenke på negative ting, men heller positive ting, så vil det i spesielt vanskelige/bekymringsfulle situasjoner være umulig å ha kontroll over følelsene og tankene, siden de er så sterke.

Eks, panikkfølelse.

 

Om kvelden eller natten, kan de bli sterke og pågå i timesvis, uten at det går an å stoppe dem.

Så hvordan kan dette med kognitiv terapi være så til hjelp egentlig?

Spesielt hvis man har siden barndom opplevd mye negativitet, og ikke kan mye om å identifisere seg med at positivitet er det naturlige valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Tanum er veldig dyktig.

Ham kan jeg anbefale!

 

Finn Skårderud kan også anbefales, også en dyktig psykiater.

Endret av Dima -76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Fant nettopp dette forumet, så ha litt overbærenhet hvis jeg skulle gjøre/si noe galt...

Men, etter å ha søkt kan jeg ikke finne det jeg er på jakt etter.

Min kone sliter med endel problemer, og trenger en GOD psykiater - i Oslo-området. Hadde vært å foretrekke om vedkommende var privatpraktiserende, slik at vi kan unngå uker på en eller annen tilfeldig venteliste. Hun har erfaring med psykiatere der hun kommer fra (er altså ikke norsk), og hun vet derfor at hun trenger en psykiater, ikke en psykolog.

Vet ikke hvor viktig det er, men hun sliter med angst-relaterte problemer.

Noen som har noen anbefalinger?

Ressursklinikken på Lillestrøm kan anbefales. Psykiatere og psykologer med meget kort venteliste. 

 

http://www.ressursklinikken.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha psykolog/psykiater er det best å gå til fastlegen og be han henvise deg. Ikke gå på "psykiater-shopping".

 

Tull. Man får bare prøve en/bli henvist til en og håpe på det beste. Antakeligvis må man prøve flere før man finner en som virker. Jeg har erfaring. Det er mye rart der ute. Det er min psykolog enig i. Og han er også rar, men på en OK måte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LousyAtBeingNormal

Hei igjen :-)

Tusen takk for mange gode råd.

Dessverre var det svært lang ventetid hos Psykia/Kvakkestad

Men vi kom i kontakt med en psykiater som har gitt oss et godt inntrykk så langt

 

Ellers et par kommentarer:

Fastlege --> Psykiater? Seriøst? Med ventetid først hos fastlegen, og deretter psykiater, hadde vi muligens fått en time tett oppunder jul... Og minst like viktig er det at du da ikke aner om psykiateren du blir anvist, har peiling.

Og vedrørende psykiatere med "pille-angst"  Jeg var ikke ute etter meninger om langvarig behandling. Jeg var på utkikk etter rask, umiddelbar hjelp. Og lik det eller ikke, men da er altså kjemisk hjelp ofte nødvendig - på kort sikt. Kan ha bivirkninger? Kan være vanedannende? Å gå mentalt til grunne har GARANTERT bivirkninger, OG er vanedannende. Da burde valget være enkelt, selv for en med lengre utdannelse.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Hei,

Kona mi har samme problem. kan vi diskutere litt om denne typer psykisk problem. Jeg er også so god i norsk. 

Jeg tror noen ganger hvis vi dele var kunnsakp det er lettere å behandle disse. du kan sende en epost til [email protected], vi kan snakke. Jeg trenger hjelp! veldig mye!!! vennligst si noe, hvordan jeg kan få go råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...