Gå til innhold

OCD-trenger raskt svar om noen vet...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste 10 dagene har det tørnet for meg. Virkelig tørnet. Jeg snakket med sambo om at jeg sliter med tvangstanker som angår vårt vakre lille barn igårkveld og han ba meg ta kontakt med lege idag. Det har jeg gjort og fått en time utpå ettermiddagen. Jeg er så redd for å åpne meg og redd for hvor mye jeg egentlig må si til legen....jeg vil helst rett til psykolog. Hodet mitt er helt ute av stille.

 

Får man gratis hjelp når man blir henvist? Egenandel regner jeg med? Hadde aldri trodd at jeg skulle ende opp her............. Er så lei meg at jeg har mest lyst å dø akkurat nå.


Anonymous poster hash: 4344c...089



Anonymous poster hash: 4344c...089
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

De siste 10 dagene har det tørnet for meg. Virkelig tørnet. Jeg snakket med sambo om at jeg sliter med tvangstanker som angår vårt vakre lille barn igårkveld og han ba meg ta kontakt med lege idag. Det har jeg gjort og fått en time utpå ettermiddagen. Jeg er så redd for å åpne meg og redd for hvor mye jeg egentlig må si til legen....jeg vil helst rett til psykolog. Hodet mitt er helt ute av stille.

 

Får man gratis hjelp når man blir henvist? Egenandel regner jeg med? Hadde aldri trodd at jeg skulle ende opp her............. Er så lei meg at jeg har mest lyst å dø akkurat nå.

Anonymous poster hash: 4344c...089

Anonymous poster hash: 4344c...089

 

For  at legen skal ha god nok informasjon til å henvise deg, så bør du fortelle mest mulig direkte det som plager deg. Dersom du har omsorg for et lite barn, så bør du prioriteres - men dette er lettere å for fastlegen å få frem i en henvisning dersom du er åpen om det du sliter med.

 

Dersom du henvises til dps eller til en såkalt "avtalespesialist" (dvs. privatpraktiserende behandler med avtale om refusjon fra det offentlige) så skal du kun betale egenandeler på ca. kr 300,- pr gang inntil du har nådd egenandelstaket og etter det betaler du ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De siste 10 dagene har det tørnet for meg. Virkelig tørnet. Jeg snakket med sambo om at jeg sliter med tvangstanker som angår vårt vakre lille barn igårkveld og han ba meg ta kontakt med lege idag. Det har jeg gjort og fått en time utpå ettermiddagen. Jeg er så redd for å åpne meg og redd for hvor mye jeg egentlig må si til legen....jeg vil helst rett til psykolog. Hodet mitt er helt ute av stille.

 

Får man gratis hjelp når man blir henvist? Egenandel regner jeg med? Hadde aldri trodd at jeg skulle ende opp her............. Er så lei meg at jeg har mest lyst å dø akkurat nå.

Anonymous poster hash: 4344c...089

Anonymous poster hash: 4344c...089

 

 

Antar at du har tvangstanker om å skade barnet ditt / "Harm-OCD". Jeg har også denne typen tvangstanker, men de handler om å skade meg selv. Jeg fyller på en måte rollen til både far og barn.

 

Det som er virkelig guffent med harm-OCD er at angstproblematikken på en måte snus på hodet. Der du f.eks ved frykt for skitt og bakterier, selv er "offeret" i tankene, så blir ved harm-OCD du på en måte "trusselen", mot familie, barn, deg selv eller hva det nå måtte være.

 

Det er helt normalt at slike tanker fører til skyldfølelse, tvil og skam. Men du kan helt trygt snakke med legen din om det - han burer deg ikke inn i frykt om at du er til skade for barnet ditt. Dette er vanligere enn du tror faktisk, egentlig et normalfenomen, men ved OCD så blåses tankene helt ut av proporsjoner fordi du er så redd.

 

Du er lei deg fordi du tror at det kan være sannhet i tankene. Du føler at å tenke en slik tanke betyr at du enten står i fare for å gjøre det, eller at du innerst inne ønsker å gjøre det. Du kunne ikke tatt mer feil. Du får slike tanker fordi du er så redd for å gjøre det.

 

Du kan trøste deg med at det du frykter er det minst sannsynlige at vil skje. Sjansen for at du skader barnet ditt er like stor som at en med høydeskrekk vil hoppe fra et høyt tårn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, dette er ikke farlig. Jeg hadde tvangstanker ang. barnet mitt, og fikk god hjelp av psykolog. Det holdt med 2 timer faktisk.

Jeg valgte å ikke si noe til mannen min, da jeg var usikker på om han ville forstå. Var redd for å skremme ham unødig.

Siden du nå allerede har fortalt ham om tankene dine kan du jo vurdere om han bør inkluderes i en time hos psykologen for at han skal få den samme tryggheten du vil få etter samtalen, nemlig at dette kun er «brain spam» som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Ikke vær redd for legen din. Han vet mest sannsynlig at dette kun er tvangstanker. Dette er langt mer vanlig enn du tror :-)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvis du vil fortelle: hvordan gikk det? Tvangstanker er meget ubehagelig. Det er meget slitsomt å føle seg farlig for omgivelser. Men det finnes hjelp, ikke gi opp! Ønsker deg lykke lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...