Gå til innhold

Psykolog.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man går til legen for å bli henvist til psykolog....hvor mye må man egentlig fortelle legen om det som plager en? Må man si noe som helst? Og er det egenandel ved hvert besøk hos krymperen? Jeg aner ingenting om dette dessverre :(



Anonymous poster hash: 35334...83a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke gå i detaljer hos fastlegen, men det kan hende det er lurt for at han/hun skal kunne skrive en god henvisning som beskriver ditt behov slik at du kommer til vurdering. Men du må si noe til din fastlege, hvis du vil gå til psykolog som har refusjon, slik at du slipper å betale hele behandlingen selv. Det er egenandel på 307(?) kroner pr gang, dette betaler du opp til taket på ca 2000 kroner pr år. Slapp av, legen har garantert hørt det meste allerede.

 

Eller du kan selv kontakte en psykolog som ikke er med i refusjonsordningen, da slipper du henvisning, men du må betale alt selv (ca 1000 kr timen).



Anonymous poster hash: 73075...d33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt ekstremt plaget med tvangstanker og påfølgende angst den siste uken. Det føles som om livet som jeg kjente det er over for godt. Er det nok å fortelle legen? Jeg vil ikke si hva tankene går utpå til henne. Nå ser det ikke ut til at det er fastlegen min jeg kommer til idag heller, men en som er på vakt etter stengetid. Det er ventetid hos fastlegen og dette føles nokså akutt.



Anonymous poster hash: 35334...83a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er blitt ekstremt plaget med tvangstanker og påfølgende angst den siste uken. Det føles som om livet som jeg kjente det er over for godt. Er det nok å fortelle legen? Jeg vil ikke si hva tankene går utpå til henne. Nå ser det ikke ut til at det er fastlegen min jeg kommer til idag heller, men en som er på vakt etter stengetid. Det er ventetid hos fastlegen og dette føles nokså akutt.

Anonymous poster hash: 35334...83a

 

Du bør si mer enn dette til legen din, hvis ikke er det kanskje mest nærliggende for vedkommende å foreslå at dere ser det hele litt an. Har du tidligere slitt med tvangstanker og angst? Har du tidligere gått i behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør si mer enn dette til legen din, hvis ikke er det kanskje mest nærliggende for vedkommende å foreslå at dere ser det hele litt an. Har du tidligere slitt med tvangstanker og angst? Har du tidligere gått i behandling?

Nei, aldri vært i behandling. Kanskje jeg har hatt en svært mild grad av ocd siden barneskolen, men ikke noe som har gått ut over livskvaliteten min. Jeg gråter nå hver dag og har lyst å ende livet mitt mer og mer for det er ikke til å holde ut. Jeg kan ikke se det ann..da kollapser jeg helt veldig snart.

Anonymous poster hash: 35334...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, aldri vært i behandling. Kanskje jeg har hatt en svært mild grad av ocd siden barneskolen, men ikke noe som har gått ut over livskvaliteten min. Jeg gråter nå hver dag og har lyst å ende livet mitt mer og mer for det er ikke til å holde ut. Jeg kan ikke se det ann..da kollapser jeg helt veldig snart.

Anonymous poster hash: 35334...83a

 

Nettopp fordi du har det så vanskelig nå, så bør du fortelle om det til legen. Dersom du også har omsorg for små barn, så bør du si at dette reduserer ditt overskudd i forhold til barnet og vanskeliggjør samspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp fordi du har det så vanskelig nå, så bør du fortelle om det til legen. Dersom du også har omsorg for små barn, så bør du si at dette reduserer ditt overskudd i forhold til barnet og vanskeliggjør samspill.

Det er nok å si at jeg er hardt angrepet av ocd, men tror jeg har hatt det nesten hele livet i en så liten grad at det ikke har plaget meg. Men at jeg nå får suicidale tanker av tankene mine og må snakke med psykolog snarest?

Anonymous poster hash: 35334...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si til legen at du ikke har lyst til å gå i detaljer, men at du en stund har vært plaget av angst og tvangstanker og at det har blitt kraftig forverret i den siste tiden og føles veldig akutt.

 

Du bør nok belage deg på å gå til en psykolog uten refusjon den første tiden, mens du  står på venteliste hos noen med refusjon. For det er svært lange ventelister hos sistnevnte, og det høres ut som om du trenger noen nokså akutt.

 

Psykologer uten avtale tar alt fra ca. 800 til 1500 pr time....



Anonymous poster hash: c6b65...01a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...