Gå til innhold

Psykose av å slutte brått fra 7 mg til 0 abilify?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

Jeg har aldri hatt psykose, bare hørt radiostemmer en gang fra oppvaskemaskinen. Ikke en gang før jeg begynte på abilify. Kan jeg da få psykose av å slutte brått på abilify, eller bli innlagt uten psykose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke nevnt dette her før, at du ville slutte med Abilify fordi du likte de rare tankene?

 

Ut fra tidligere innlegg tror jeg at du bør forhøre deg med lege rundt om du har hatt psykose eller ikke, og definitivt forhøre deg om dette er noen god ide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

Mamma sier jeg aldri har hatt psykose og at jeg ikke kommer til å få det heller. Har hun rett da? Jeg hører ikke tankestemmer, men mine egne tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Jeg synes egentlig at du bør forholde deg til dine leger/behandlere i denne saken.

 

Det er vanskelig for både din mor og deg selv å si om du har eller kan få en psykose eller ikke. Man kan jo være psykotisk selv om man ikke hører stemmer.

 

Så lenge du gjenkjenner tankene som dine egne og rasjonelt er klar over at tankeinnholdet er rart, så er det positivt. 

 

For eksempel:

Tanke: Månen er en gul ost.

Om du får denne tanken 200 ganger i løpet av en dag, men forstår at månen ikke er en gul ost, så er det mer av typen tvangstanker eller påtrengende meningsløse tanker. Hvis du derimot tror at månen er en gul ost, så er det mer alvorlig. Hvis du tror at noen har satt tanken i hodet på deg at månen er en gul ost, så er det også alvorlig.

 

Men ofte er det jo slik at man selv ikke gjenkjenner slike rare tanker. Derfor er det alltid best å få diagnosen stilt av lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma sier jeg aldri har hatt psykose og at jeg ikke kommer til å få det heller. Har hun rett da? Jeg hører ikke tankestemmer, men mine egne tanker.

Hei,

Vi kan ikke vite om mammaen din har rett, for vi kjenner deg jo ikke. Snakk med personalet i boligen din om dette dersom du tenker mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt psykose, bare hørt radiostemmer en gang fra oppvaskemaskinen. Ikke en gang før jeg begynte på abilify. Kan jeg da få psykose av å slutte brått på abilify, eller bli innlagt uten psykose?

Det er _alltid_ dumt å slutte med medisiner uten at du har blitt enig med legen din om dette. Det å slutte med antipsykotisk medisin kan gjøre at du blir sykere igjen, enten ganske raskt eller i løpet av de nærmeste tre månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...