Gå til innhold

Medisin ocd


Dory

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva den beste medisin mot ocd er?

Eller er det individuelt? Jeg har hatt nytte av cipralex før, men nå bruker jeg 20 mg, uten at jeg føler det hjelper.

Har aldri trengt sobril tidligere, men det siste året har jeg brukt det og. ( ikke mye.)

Er også mer deprimert.

Har jeg blitt immun tro? Kanskje prøve zoloft? For hvis jeg fortsetter denne veien, vet jeg ikke hvor lenge jeg klarer å jobbe 100%, noe som er viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er individuelt. Noe som fungerer på noen, fungerer ikke på andre, og motsatt.

 

Felles for alle SSRI mot OCD er at du må nokså høyt opp i dosering. Hvor mange milligram av et preparat du tar, betyr mindre enn hva serumkonsentrasjonen er. Du må nok opp mot 100 nmol/l i serumkonsentrasjon sannsynligvis (normalområde 20-120 nmol/l) på Cipralex (ikke forveksle dette med mg daglig).

 

Har du sjekket dette hos legen din?

 

Hvis en SSRI i høy dose ikke fungerer, forsøk en annen (f.eks Zoloft eller Seroxat). Hvis det heller ikke fungerer, kan du gjøre følgende:

 

1) Enten legge på et antipsykotikum (Zeldox eller Risperdal er vel mest brukt)

2) Eller forsøke TCA Anafranil, enten i stedet eller som tillegg. Det er den kraftigste serotoninreopptakshemmeren som finnes, og mange har blitt bra av den i stedet for SSRI

 

Ellers er metakognitiv terapi veldig effektivt.

 

Jeg har faktisk fått god nytte av å bruke Buspiron, føles det som. Men det skal jo egentlig ikke brukes mot OCD. Artikler om dette konkluderer litt ulikt. En studie fant ingen effekt. I en annen responderte 4 av 14 deltakere.

 

Så har man jo også inositol (kosttilskudd) som enkelte finner effektivt.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si; Fevarin er en SSRI som brukes spesielt mot OCD. I Norge er den godkjent mot både depresjon og OCD, men i mange andre land brukes den kun mot OCD. Også kanskje noe å vurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva den beste medisin mot ocd er?

Eller er det individuelt? Jeg har hatt nytte av cipralex før, men nå bruker jeg 20 mg, uten at jeg føler det hjelper.

Har aldri trengt sobril tidligere, men det siste året har jeg brukt det og. ( ikke mye.)

Er også mer deprimert.

Har jeg blitt immun tro? Kanskje prøve zoloft? For hvis jeg fortsetter denne veien, vet jeg ikke hvor lenge jeg klarer å jobbe 100%, noe som er viktig for meg.

 

Jeg var hos legen i går for det samme som du lider av. Har aldri brukt medisin mot dette, men det har tatt seg kraftig opp. Jeg fikk Zoloft. Legen mente dette var absolutt beste medikament mot ocd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva den beste medisin mot ocd er?

Eller er det individuelt? Jeg har hatt nytte av cipralex før, men nå bruker jeg 20 mg, uten at jeg føler det hjelper.

Har aldri trengt sobril tidligere, men det siste året har jeg brukt det og. ( ikke mye.)

Er også mer deprimert.

Har jeg blitt immun tro? Kanskje prøve zoloft? For hvis jeg fortsetter denne veien, vet jeg ikke hvor lenge jeg klarer å jobbe 100%, noe som er viktig for meg.

Hei Dory,

Leit å lese at du sliter en del igjen. Jeg husker hvor dårlig du var for mange år siden og hvor utrolig mye bedre du ble av behandling den gangen. Har du kontakt med en kompetent behandler nå? Hvis ikke, så kanskje du skal bruke en del energi på å prøve å få etablert slik kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle!

Har ikke målt noe slikt til legen før.... Skal ta det opp med h*n neste gang.

Frosken: jeg skal prøve å få kontakt med de igjen. Ev få litt dytt fra legen min, til å bruke det jeg har lært. Litt av problemet er nok at tankene har endret seg mye, og gått til å bli mer tanker ikke handlinger... Men jeg klarer nok dette og:) var nok bare litt deppa i dag/for tiden.

Jeg kom meg på trening i dag - det var lenge siden- og det hjalp.

Håper det går fint med deg og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tanker her forresten. Så flinke dere er:)

Fevarin har jeg ikke hørt om... Zoloft har jeg hørt om.

Jeg skal ta opp dette på neste legetimr. Nok en gang- tusen takk for svar alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Førstevalg ved OCD er SSRI. Dosene må ofte være det dobbelte av depresjonsdosene. Alternativ til SSRI kan være Anafranil.

Hvis store doser SSRI ikke gir tilstrekkelig effekt, bør en legge til at AP. I denne sammenheng foretrekker jeg Risperdal. Vanligvis 1-2 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstevalg ved OCD er SSRI. Dosene må ofte være det dobbelte av depresjonsdosene. Alternativ til SSRI kan være Anafranil.

Hvis store doser SSRI ikke gir tilstrekkelig effekt, bør en legge til at AP. I denne sammenheng foretrekker jeg Risperdal. Vanligvis 1-2 mg.

 

Jeg spør for å lære, er det slik at noen SSRI foretrekkes foran andre, og er det med OCD slik som med depresjon at en SSRI kan fungere på en person men ikke på en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...