Gå til innhold

En gang gal, alltid gal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stemmer det, at fylkeslegen må godkjenne at du er vel nok bevart til å få førerkort, når det er ti år siden man var diagnostisert med alvorlig psykisk lidelse men er i dag friskmeldt, lever et vanlig liv med jobb og ingen medisiner? 



Anonymous poster hash: bb80e...590
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, jeg ser at ordvalgene mine er litt kvasse, men er det noen som har et fornuftig svar til meg? :)



Anonymous poster hash: bb80e...590
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Stemmer det, at fylkeslegen må godkjenne at du er vel nok bevart til å få førerkort, når det er ti år siden man var diagnostisert med alvorlig psykisk lidelse men er i dag friskmeldt, lever et vanlig liv med jobb og ingen medisiner? 

Anonymous poster hash: bb80e...590

 

Har du tidligere blitt fratatt førerkort eller blitt nektet å ta det som følge av alvorlig psykisk lidelse? Hvis du ikke har det, så vil jeg anta at det ikke er nødvendig med vurdering av fylkeslegen såfremt det er ganske lenge siden du ble frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tidligere blitt fratatt førerkort eller blitt nektet å ta det som følge av alvorlig psykisk lidelse? Hvis du ikke har det, så vil jeg anta at det ikke er nødvendig med vurdering av fylkeslegen såfremt det er ganske lenge siden du ble frisk.

Bare for å presisere; jeg har ikke full oversikt over reglene. Det ligger detaljerte forskrifter om dette på nett, så hvis du leser disse vil du få et mye mer sikkert svar enn det jeg ga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tidligere blitt fratatt førerkort eller blitt nektet å ta det som følge av alvorlig psykisk lidelse? Hvis du ikke har det, så vil jeg anta at det ikke er nødvendig med vurdering av fylkeslegen såfremt det er ganske lenge siden du ble frisk.

Nei, jeg har aldri blitt nektet eller blitt fratatt førerkortet. Jeg har ikke begynt med kjøretimer før nå. Jeg har skaffet en "utvidet" legeattest fra fastlegen siden jeg måtte svare "ja" på "har du hatt eller blitt behandlet for  alvorlig psykisk lidelse?". Altså et spørsmål som spør om noe i fortiden. Likevel sa trafikkstasjonen at den måtte til fylkeslegen. Og det er det jeg ikke skjønner. Fastlegen sa at dette ikke var noe problem og jeg eller  hun har ikke krysset av for noe annet som skulle tilsi at jeg ikke skulle ha lov til å kjøre bil og ha førerkort  på vanlig måte. På spm om jeg har psykiske lidelser NÅ har hun krysset "nei" på. Det er derfor jeg prøver å finne ut av om det faktisk er sånn at jeg må dokumentere en gang, eller jevnlig resten av livet at jeg faktisk er vel bevart nok til å kjøre bil. 

 

Så... anyone? NHD, vet du kanskje?

Anonymous poster hash: bb80e...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det kun fylkeslegen som kan svare på. Det ligger sikkert inne en dobbelsjekk til Fylkeslegen pga tidligere sykdom. Fylkeslegen vil vite hvilke diagnoser som krever jevnlig undersøkelse.

NHD kan jo sitte på en slik oversikt om den finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...