Gå til innhold

NHD: Spørsmål om SSRI og lavt opptak

YoplaitDouble

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble

Har tidligere nevnt har jeg prøvd Cipralex, Zoloft og Fontex mot GAD, men fått meget lav serumskonsentrasjon selv med 2x maks dose på Cipralex (så lav at jeg måtte hatt ca 100mg Cipralex for å få fornuftig nivå) og utenfor nedre del av skalaen med normal dose Zoloft. Fontex fikk jeg aldri målt pga grusom hodepine ved oppstart.

Jeg ser de fleste SSRI unntatt Cipralex og Zoloft ikke har lineært forhold mellom dose og konsentrasjon.

1) Vil det bety at noen av disse kan være verdt å prøve?

2) Kan det hende jeg kan få høy nok konsentrasjon med noen av disse innenfor normale doser, eller bør jeg gi opp alle SSRI? (Hver runde med prøving og feiling er ganske krevende å gjennomgå bivirkningsmessig, så jeg ønsker ikke å gjøre dette unødvendig mange ganger.)

3) Er Fevarin eller Seroxat fornuftig å prøve?

4) La oss si at vi utelukker å prøve flere SSRI. Er det da noe poeng i å forsøke SNRI, eller er det sannsynlig at jeg også her vil få lave verdier - eller er de forskjellige nok fra SSRI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal prøve å svare deg selv om du sikkert egentlig spør legen.

1) Cipralex har en mer lineær reopptaksblokkering enn Zoloft. Du kan si, 10 mg Zoloft kan blokkere ca 50% av reopptaket, 50 mg 80% og 200 mg 90%, gitt normalt opptak av medisinen. Sånn er ikke Cipralex.

2 og 3) Ja, ulike SSRI metaboliseres av (og hemmer) ulike enzymer i leveren. For Fontex er det jo 'avfallsproduktet' som blir lengst i kroppen og har effekt. Noen har nesten null effekt av en SSRI og veldig effekt av en annen. Fevarin er vel egentlig for OCD. Seroxat er godkjent for det meste.

4) Jeg hadde like lav konsentrasjon av Zoloft og Remeron, selv om medisinene er ulike. Mot GAD kan jo mye forsøkes, SSRI, SNRI, sikkert TCA for den del, Remeron, noen bruker til og med Lyrica og tilsvarende.

Men, jeg ville hatt som hovedfokus metakognitiv terapi. Du kan ikke "brenne vekk" bekymringen fullt og helt med medisiner. Det er tankene dine om angsten som er bensin på bålet og som må endres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YoplaitDouble

Takk for svar! Jepp, jeg er klar over at det må gjøres annerledes enn bare medisin  B)

Hadde min 3. time hos psykolog i dag, som nå begynner å tro at mitt egentlige problem ikke er angst. Det er derimot rigid tankegang og noe tvang. Selv om hun ikke er ekspert på medisiner kunne det hende noen av medisinene mot epilepsi og den slags ville fungere bedre ved å ta bort noe av rigiditeten ved måten jeg tenker. Det må være vanskelig å være psykolog, jeg føler diagnosene flyter sånn inn i hverandre  :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Ja, alle kan være verdt å prøve (men ikke av den grunn du nevner).

2. Ja, det kan du få. Men hvorfor er du så opptatt av "normale doser"? Minst 10% av befolkningen trenger "unormale doser".

3. Ja, Seroxat (først) og evt Fevarin (deretter) er absolutt verdt å prøve.

4. Ja, det er også verdt å prøve SNRI om du ikke kommer til målet med SSRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jepp, jeg er klar over at det må gjøres annerledes enn bare medisin  B)

Hadde min 3. time hos psykolog i dag, som nå begynner å tro at mitt egentlige problem ikke er angst. Det er derimot rigid tankegang og noe tvang. Selv om hun ikke er ekspert på medisiner kunne det hende noen av medisinene mot epilepsi og den slags ville fungere bedre ved å ta bort noe av rigiditeten ved måten jeg tenker. Det må være vanskelig å være psykolog, jeg føler diagnosene flyter sånn inn i hverandre  :wacko:

Tvang er også angst.

Angstlidelser er jo ofte knyttet til fastlåste/rigide tankemønstre, tvang spesielt. Det ene utelukker jo ikke det andre..

Når det kommer til medisiner, synes jeg du bør høre på NHD. Ikke tenk så mye på milligram inntatt. Det blir på en måte (dårlig sammenligning) som om du og en kvinne på 45 kg drikker 3 øl hver. Hun kan bli drita full, men du lurer ikke på om det er noe galt med ølen siden du knapt føler deg brisen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YoplaitDouble

Absolutt. Hadde det "bare" vært en dobling av maksdose kunne det gått, men jeg merker jeg blir litt skeptisk til doser langt bortenfor det igjen. Kroppen min har jo i oppstarten med Cipralex vist at den først tok opp stoffet ganske bra og ga effekt på 10mg, men så endret dette seg. Så jeg er bare redd for at det kan gå andre veien igjen over tid også, hvis jeg for eksempel skulle stått på en veldig høy dose. Og det er som sagt ikke leveren som metaboliserer stoffene så hurtig heller. Det sjekket vi med egen blodprøve også. Så jeg blir litt redd for øke på veldig mye når det er litt uvisst hva som påvirker opptaket mitt.

Når det gjelder SNRI er jeg faktisk usikker på om risikoen for å aldri klare å komme av igjen er verdt det. Etter hva jeg har lest er Efexor den blant de nyere AD som er aller verst å slutte med. Og jeg vet at sånt ikke er til å spøke med etter bivirkninger jeg har fått av SSRI før  :unsure:

Endret av YoplaitDouble
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...