Gå til innhold

En bjørnetjeneste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en voksen sønn som bor et godt stykke fra meg. Han jobber og har ikke så god lønn, men nok til å forsørge seg selv. Ofte når det nærmer seg neste lønning har han lite eller ingenting igjen. Når han ikke har penger til mat den siste uken, hva gjør jeg da? Jeg klarer ikke å sitte hjemme å spise mens sønnen min ikke har penger til mat, så da sender jeg penger så han kan kjøpe seg mat.

Men jeg føler at jeg gjør han en bjørnetjeneste, men vet ikke hva annet jeg kan gjøre.

I tillegg har han vært ganske deprimerte i perioder. Jeg mistenker at han har BP, men har kun blitt tilbudt samtaler.

Derfor er jeg veldig bekymret for han så jeg vet ikke hva som er rett å gjøre.

Anonymous poster hash: 1453e...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke si at du er dum, de færreste foreldre klarer å se på at ungene sine ikke har penger til mat den siste uka før lønning. Men det er dette med å la ungene lære av egne erfaringer da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en voksen sønn som bor et godt stykke fra meg. Han jobber og har ikke så god lønn, men nok til å forsørge seg selv. Ofte når det nærmer seg neste lønning har han lite eller ingenting igjen. Når han ikke har penger til mat den siste uken, hva gjør jeg da? Jeg klarer ikke å sitte hjemme å spise mens sønnen min ikke har penger til mat, så da sender jeg penger så han kan kjøpe seg mat.

Men jeg føler at jeg gjør han en bjørnetjeneste, men vet ikke hva annet jeg kan gjøre.

I tillegg har han vært ganske deprimerte i perioder. Jeg mistenker at han har BP, men har kun blitt tilbudt samtaler.

Derfor er jeg veldig bekymret for han så jeg vet ikke hva som er rett å gjøre.

Anonymous poster hash: 1453e...652

Hei!

Du kan snakke med han og si at du syns han må klare seg selv. Kanskje se på om han virkelig klarer seg med det han har. Hvis han tjener veldig dårlig kan du overføre et månedlig bidrag, men da med klar avtale om at han ikke kan be om penger utover dette. Forklar han så viktigheten av at han har en ordnet økonomi.

Jeg har i sommer kjøpt permer til alle barna, der barna selv har laget sitt eget indekssystem, her må de ha avsnitt for kvitteringer og garantier ( presanger feks), regler, lønnsslipp ( en har fått ekstrajobb ) Lånekassen ( for den eldste) mobilabbonenent (alle) nettbank (alle)deres kontoer (alle) kvitteringer fra biblioteket (alle)osv...dette skal de tidlig sette seg inn i, selv om jeg betaler da de jo er barn.

Nå kjøpte min sønn seg et nytt headsett og kvitteringer puttet han i sitt arkivsystem, det syns jeg er flott og ryddig av en liten gutt.

Man må tidlig innsette barna i ansvar forpliktelser og planlegging, det er likevel ikke for sent å lære dette som voksen. Kanskje må du hjelpe din sønn i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en voksen sønn som bor et godt stykke fra meg. Han jobber og har ikke så god lønn, men nok til å forsørge seg selv. Ofte når det nærmer seg neste lønning har han lite eller ingenting igjen. Når han ikke har penger til mat den siste uken, hva gjør jeg da? Jeg klarer ikke å sitte hjemme å spise mens sønnen min ikke har penger til mat, så da sender jeg penger så han kan kjøpe seg mat.

Men jeg føler at jeg gjør han en bjørnetjeneste, men vet ikke hva annet jeg kan gjøre.

I tillegg har han vært ganske deprimerte i perioder. Jeg mistenker at han har BP, men har kun blitt tilbudt samtaler.

Derfor er jeg veldig bekymret for han så jeg vet ikke hva som er rett å gjøre.

Min mor sendte i sin tid en stor kasse med tørrmat (div Toro-supper, sauser til og med hermetikk :D ) til meg en gang jeg i de hine hårde studiedager ringte og klagde min nød. Som din jr var jeg strengt tatt ute etter tilbud om litt penger, og kjenner jeg meg selv rett ville halvparten gått til mat mens resten hadde gått til pils...  ;) Dén planen satte hun imidlertid en elegant stopper for, og jeg spurte henne aldri mer om det samme hehe...

 

PS. Hans evt BP-problem er en annen utfordring/ et annet tema etter min mening. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke si at du er dum, de færreste foreldre klarer å se på at ungene sine ikke har penger til mat den siste uka før lønning. Men det er dette med å la ungene lære av egne erfaringer da...

Det var nettopp det. Så lenge vi klarer å hjelpe til er det ikke først og fremst pengene som bekymrer meg. Men jeg ønsker han skal klare seg den dagen ikke vi har mulighet til å hjelpe han også. Jeg sier det til han at han må planlegge økonomien bedre så pengene holder ut måneden. Han kan ikke være med på alt som vennene skal hvis han ikke har penger til det. Jeg lurer litt på hvordan ungdommer flest bruker penger idag. Jeg har inntrykk av at mye er annerledes enn når vi var unge.

Anonymous poster hash: 1453e...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor sendte i sin tid en stor kasse med tørrmat (div Toro-supper, sauser til og med hermetikk :D ) til meg en gang jeg i de hine hårde studiedager ringte og klagde min nød. Som din jr var jeg strengt tatt ute etter tilbud om litt penger, og kjenner jeg meg selv rett ville halvparten gått til mat mens resten hadde gått til pils... ;) Dén planen satte hun imidlertid en elegant stopper for, og jeg spurte henne aldri mer om det samme hehe...

PS. Hans evt BP-problem er en annen utfordring/ et annet tema etter min mening.

Hei!

Det var lurt å sende mat ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor sendte i sin tid en stor kasse med tørrmat (div Toro-supper, sauser til og med hermetikk :D ) til meg en gang jeg i de hine hårde studiedager ringte og klagde min nød. Som din jr var jeg strengt tatt ute etter tilbud om litt penger, og kjenner jeg meg selv rett ville halvparten gått til mat mens resten hadde gått til pils...  ;) Dén planen satte hun imidlertid en elegant stopper for, og jeg spurte henne aldri mer om det samme hehe...

 

PS. Hans evt BP-problem er en annen utfordring/ et annet tema etter min mening.

Den var ikke så dum :) Men det tar noen dager før pakken kommer frem da.

Hans evt BP har sannsynligvis vært med på å sette han i gjeld, uten at jeg vil skrive det ned her på hvilken måte.

Anonymous poster hash: 1453e...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en voksen sønn som bor et godt stykke fra meg. Han jobber og har ikke så god lønn, men nok til å forsørge seg selv. Ofte når det nærmer seg neste lønning har han lite eller ingenting igjen. Når han ikke har penger til mat den siste uken, hva gjør jeg da? Jeg klarer ikke å sitte hjemme å spise mens sønnen min ikke har penger til mat, så da sender jeg penger så han kan kjøpe seg mat.

Men jeg føler at jeg gjør han en bjørnetjeneste, men vet ikke hva annet jeg kan gjøre.

I tillegg har han vært ganske deprimerte i perioder. Jeg mistenker at han har BP, men har kun blitt tilbudt samtaler.

Derfor er jeg veldig bekymret for han så jeg vet ikke hva som er rett å gjøre.

Anonymous poster hash: 1453e...652

Ingen som vil si at du er dum!

Du opplever jo en usikkerhet om dette er rett og den magefølelsen er alltid bra å sjekke ut. 

 

Det er bra at din sønn er i jobb. Målet er at han forblir i jobb. Så trenger han hjelp fra deg til mat. Spørsmålet er hvorfor pengene ikke strekker til. Det kan du be om innsikt i, siden du gir ham penger. Da er det slik: jeg hjelper deg gjerne, men ikke om du spiller bort penger, kjøper feil type mat eller gjør andre ufornuftige ting som ødelegger økonomien. Han må være med på å vise sine bankuttak/budsjett for å få penger slik. Han må være villig til å ta imot hjelp med pengene. Om han ikke vil det, så er det bare å forklare at det er hva han må på NAV. 

 

Du ymter om depresjoner og mulig diagnose. I så fall trenger han hjelp. Hva som skyldes kost, dårlig råd eller annet er for leger å finne ut av. 

Det går an å la noen sulte litt en uke, og de vil lære at pengene skal rekke. Er han derimot syk, så blir det feil framgangsmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en voksen sønn som bor et godt stykke fra meg. Han jobber og har ikke så god lønn, men nok til å forsørge seg selv. Ofte når det nærmer seg neste lønning har han lite eller ingenting igjen. Når han ikke har penger til mat den siste uken, hva gjør jeg da? Jeg klarer ikke å sitte hjemme å spise mens sønnen min ikke har penger til mat, så da sender jeg penger så han kan kjøpe seg mat.

Men jeg føler at jeg gjør han en bjørnetjeneste, men vet ikke hva annet jeg kan gjøre.

I tillegg har han vært ganske deprimerte i perioder. Jeg mistenker at han har BP, men har kun blitt tilbudt samtaler.

Derfor er jeg veldig bekymret for han så jeg vet ikke hva som er rett å gjøre.

Anonymous poster hash: 1453e...652

Hvor gammel er han? Dersom han nå går til samtalebehandling, så er jo det en bra start, tenker jeg. Dersom han har bipolar lidelse, så vil dette sannsynligvis også bli tydelig for en behandler som har kontakt med ham over litt tid.

 

Hvis han går tom for penger stort sett hver måned og kontakter deg om det, så synes jeg du gjør ham en bjørnetjeneste ved å gi tilskudd stadig vekk. Hvis det derimot skjer et par ganger i året, så synes jeg det er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han? Dersom han nå går til samtalebehandling, så er jo det en bra start, tenker jeg. Dersom han har bipolar lidelse, så vil dette sannsynligvis også bli tydelig for en behandler som har kontakt med ham over litt tid.

 

Hvis han går tom for penger stort sett hver måned og kontakter deg om det, så synes jeg du gjør ham en bjørnetjeneste ved å gi tilskudd stadig vekk. Hvis det derimot skjer et par ganger i året, så synes jeg det er ok.

Han er 26 år. Jeg tror ikke han går i behandling nå. En gang mente legen det var bp og en annen gang mente en annen lege at det ikke var det, og da fikk han kun tilbud om samtaler. Noe jeg tror ikke han så nytten av. Han blir giret og starter på ting som koster en del, etter en stund kan han få en depresjon og klarer ikke å fullføre det, og har kun oppnådd å sette seg i mer gjeld. Han klarer ikke å betale regninger tidsnok. Det er ikke hver måned han ber om penger. Jeg har sagt at han skal gi beskjed hvis han ikke har penger til mat/medisiner og andre veldig viktige ting. Det som bekymrer meg mest er når han får feriepenger og skattepenger så bruker han de opp istedefor å bruke de på å komme seg ovenpå igjen, og sette av penger. Det er ikke sikkert at vi alltid kan stille opp, og jeg ønsker at han skal klare seg da også.

Anonymous poster hash: 1453e...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, 

 

Det som gjøres i slike situasjoner, er at de som mottar støtte i familie, NAV, barnevern, psykisk helse osv.. må si seg villig til å motta hjelp for å få støtten.  

 

Hjelpen er ulik, men kan være:

- være villig til å lære om husholdningsøkonomi 

- skrive opp budsjetter som må holdes (for et år, mnd og uker)

- få hjelp til å dele opp penger for f.eks en uke å gjøre mat-innkjøp for. 

- få hjelp til rimelige ukes-innkjøp en gang i uken (du nevnte lang avstand) 

- begrense tilgangen til egne penger, 

- det finnes mange tiltak en kan forlange at de er med på, som å holde orden, hygiene osv. 

 

Er han ikke samarbeidsvillig, så må han fortelle dette til sin lege. En kan ikke gi penger uten å stille noen "krav" om budsjett eller besøk av lege, få tillatelse til å være med osv. Du skal ikke utnyttes. En gir ikke uten å se endring og resultat. Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er flott av deg å hjelpe han. Dette er nok også veldig vanlig. Det er dyrt å leve, dyrt og bo, og han er jo enda ganske ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, 

 

Det som gjøres i slike situasjoner, er at de som mottar støtte i familie, NAV, barnevern, psykisk helse osv.. må si seg villig til å motta hjelp for å få støtten.  

 

Hjelpen er ulik, men kan være:

- være villig til å lære om husholdningsøkonomi 

- skrive opp budsjetter som må holdes (for et år, mnd og uker)

- få hjelp til å dele opp penger for f.eks en uke å gjøre mat-innkjøp for. 

- få hjelp til rimelige ukes-innkjøp en gang i uken (du nevnte lang avstand) 

- begrense tilgangen til egne penger, 

- det finnes mange tiltak en kan forlange at de er med på, som å holde orden, hygiene osv. 

 

Er han ikke samarbeidsvillig, så må han fortelle dette til sin lege. En kan ikke gi penger uten å stille noen "krav" om budsjett eller besøk av lege, få tillatelse til å være med osv. Du skal ikke utnyttes. En gir ikke uten å se endring og resultat. Lykke til. 

 

Helt enig i det Marie Mel skriver her, tror også at dette er "veien å gå" for å få til en varig endring på situasjonen. Lykke til! :rolleyes:

Anonymous poster hash: fced4...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 26 år. Jeg tror ikke han går i behandling nå. En gang mente legen det var bp og en annen gang mente en annen lege at det ikke var det, og da fikk han kun tilbud om samtaler. Noe jeg tror ikke han så nytten av. Han blir giret og starter på ting som koster en del, etter en stund kan han få en depresjon og klarer ikke å fullføre det, og har kun oppnådd å sette seg i mer gjeld. Han klarer ikke å betale regninger tidsnok. Det er ikke hver måned han ber om penger. Jeg har sagt at han skal gi beskjed hvis han ikke har penger til mat/medisiner og andre veldig viktige ting. Det som bekymrer meg mest er når han får feriepenger og skattepenger så bruker han de opp istedefor å bruke de på å komme seg ovenpå igjen, og sette av penger. Det er ikke sikkert at vi alltid kan stille opp, og jeg ønsker at han skal klare seg da også.

Anonymous poster hash: 1453e...652

Hva sier han selv om dette? Jeg tror det ofte er slik at dersom unge mennesker vet at det ikke får noen negative konsekvenser å bruke mer penger enn man har, så er det fristende å gjøre det også. Hva med å endre litt på praksisen din; lån ham penger når han er blakk men krev pengene tilbake ved første lønningsdato? Det vil gjøre det mindre fristende for ham å overforbruke så ofte. 

 

Dersom du mener å ha observert svingninger tilsvarende bp, så snakk med ham om dette. Dersom sykdommen allerede finnes hos andre i nær familie, så informer ham om dette slik at han selv også kan videreformidle det til sin fastlege hvis han ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes du gjør ham en bjørnetjeneste. Han lærer ikke noe av at du stepper inn og sørger for mer penger når han er tom. Jeg tror han hadde hatt mer nytte av litt økonomiopplæring og hjelp til å sette opp et månedsbudsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier han selv om dette? Jeg tror det ofte er slik at dersom unge mennesker vet at det ikke får noen negative konsekvenser å bruke mer penger enn man har, så er det fristende å gjøre det også. Hva med å endre litt på praksisen din; lån ham penger når han er blakk men krev pengene tilbake ved første lønningsdato? Det vil gjøre det mindre fristende for ham å overforbruke så ofte. 

 

Dersom du mener å ha observert svingninger tilsvarende bp, så snakk med ham om dette. Dersom sykdommen allerede finnes hos andre i nær familie, så informer ham om dette slik at han selv også kan videreformidle det til sin fastlege hvis han ønsker.

Han liker ikke å spør etter penger, og jeg vet at det er mange ganger han ikke har gjort det selv om det har vært nødvendig. Det var når jeg fant ut det at jeg ba han gi beskjed hvis han ikke hadde penger til helt nødvendige ting. Det er lån han spør om, men har aldri penger til å betale tilbake med.

Han vet at jeg har bp, og tror selv det er det. Men det nytter ikke når ikke legene vil tro det.

Ellers er han en flink og snill gutt. Har mange venner, og er pliktoppfyllende på jobb. Det er bare det økonomiske han har dårlig kontroll med. Og det han har begynt på og ikke klart å fullføre.

Anonymous poster hash: 1453e...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, 

 

Det som gjøres i slike situasjoner, er at de som mottar støtte i familie, NAV, barnevern, psykisk helse osv.. må si seg villig til å motta hjelp for å få støtten.  

 

Hjelpen er ulik, men kan være:

- være villig til å lære om husholdningsøkonomi 

- skrive opp budsjetter som må holdes (for et år, mnd og uker)

- få hjelp til å dele opp penger for f.eks en uke å gjøre mat-innkjøp for. 

- få hjelp til rimelige ukes-innkjøp en gang i uken (du nevnte lang avstand) 

- begrense tilgangen til egne penger, 

- det finnes mange tiltak en kan forlange at de er med på, som å holde orden, hygiene osv. 

 

Er han ikke samarbeidsvillig, så må han fortelle dette til sin lege. En kan ikke gi penger uten å stille noen "krav" om budsjett eller besøk av lege, få tillatelse til å være med osv. Du skal ikke utnyttes. En gir ikke uten å se endring og resultat. Lykke til.

Jeg er litt i tvil hva du mener. Kan han få økonomisk hjelp av nav eller psykisk helse når han er i full jobb?

Anonymous poster hash: 1453e...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i tvil hva du mener. Kan han få økonomisk hjelp av nav eller psykisk helse når han er i full jobb?

Anonymous poster hash: 1453e...652

 

Man kan helt sikkert få økonomisk rådgivning av NAV selv om man er i full jobb, det er vel ikke primært snakk om økonomisk støtte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...