Gå til innhold

Råd ift kjøpe leilighet sammen med kjæreste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha bodd i hver vår egne leilighet, skal kjæresten og meg nå flytte sammen. Vi ser for oss at leiligheten skal ligge på 4 mill. Han leier leilighet per i dag og har omtrent ingen egenkapital, men en veldig god jobb hvor han tjener over dobbelt så mye som meg. Selv har jeg en egen leilighet verdt ca 2 mill og er gjeldsfri pga jeg kjøpte leiligheten for 800 000 i 2002 og har alltid vært flink å spare.

 

Nå trenger jeg litt råd for hvordan dette kjøpet bør foregå. Jeg har jo strengt talt penger nok til å kjøpe min del og fortsatt være gjeldsfri, mens han må ta opp lån..Leiligheten har fellesutgifter på 5500 kr i måneden. Han foreslår at jeg betaler disse, siden jeg ikke har lån å betale på. Jeg er forsåvidt enig med ham, men samtidig så synes jeg det er litt urettferdig også. Han tjener tross alt mye mer enn meg og grunnen til at jeg slipper lån er fordi jeg har spart hardt hele livet.

 

 

Hva synes dere jeg burde gjøre?



Anonymous poster hash: 7b5a0...902
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Etter å ha bodd i hver vår egne leilighet, skal kjæresten og meg nå flytte sammen. Vi ser for oss at leiligheten skal ligge på 4 mill. Han leier leilighet per i dag og har omtrent ingen egenkapital, men en veldig god jobb hvor han tjener over dobbelt så mye som meg. Selv har jeg en egen leilighet verdt ca 2 mill og er gjeldsfri pga jeg kjøpte leiligheten for 800 000 i 2002 og har alltid vært flink å spare.

 

Nå trenger jeg litt råd for hvordan dette kjøpet bør foregå. Jeg har jo strengt talt penger nok til å kjøpe min del og fortsatt være gjeldsfri, mens han må ta opp lån..Leiligheten har fellesutgifter på 5500 kr i måneden. Han foreslår at jeg betaler disse, siden jeg ikke har lån å betale på. Jeg er forsåvidt enig med ham, men samtidig så synes jeg det er litt urettferdig også. Han tjener tross alt mye mer enn meg og grunnen til at jeg slipper lån er fordi jeg har spart hardt hele livet.

 

 

Hva synes dere jeg burde gjøre?

Anonymous poster hash: 7b5a0...902

 

 

Det er to ok måter å gjøre dette på:

 

Enten eier du en større brøk av leiligheten (eks. du 70 % og han 30 %), eller dere eier leiligheten 50/50, og han har en gjeld til deg. Dere bør uansett få satt opp en rettferdig avtale om økonomien, og her kan det være fordel å ha hjelp av en proff. Sistnevnte løsning er ofte den beste måte å dele leilighet på i et forhold, fordi det da blir naturlig å dele kostnader ved oppussing, påkostninger og møbelkjøp etc. Dere får også lik glede av verdistigningen, som også kan være gunstig for stemningen i heimen.

 

Ikke gå i den typiske "kvinnefella" å betale fellesutgifter, mens han bygger kapital. Fellesutgifter bør deles!

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bodd i hver vår egne leilighet, skal kjæresten og meg nå flytte sammen. Vi ser for oss at leiligheten skal ligge på 4 mill. Han leier leilighet per i dag og har omtrent ingen egenkapital, men en veldig god jobb hvor han tjener over dobbelt så mye som meg. Selv har jeg en egen leilighet verdt ca 2 mill og er gjeldsfri pga jeg kjøpte leiligheten for 800 000 i 2002 og har alltid vært flink å spare.

 

Nå trenger jeg litt råd for hvordan dette kjøpet bør foregå. Jeg har jo strengt talt penger nok til å kjøpe min del og fortsatt være gjeldsfri, mens han må ta opp lån..Leiligheten har fellesutgifter på 5500 kr i måneden. Han foreslår at jeg betaler disse, siden jeg ikke har lån å betale på. Jeg er forsåvidt enig med ham, men samtidig så synes jeg det er litt urettferdig også. Han tjener tross alt mye mer enn meg og grunnen til at jeg slipper lån er fordi jeg har spart hardt hele livet.

 

Hva synes dere jeg burde gjøre?

Han syns med andre ord at du skal "straffes" for å ha vært fornuftig med investeringer/ sparing siden 2002? ;) For det er faktisk det han foreslår....

 

Nei enig med Xtra - enten eier dere %-vis etter størrelse på innskudd, ellers deler dere lån og fellesutgifter 50/50. Som Xtra syns også jeg at siste alternativ er best, fordi det fort kan bli konflikter når dere skal foreta en evt utbedring som hever verdien etter å ha kjøpt om dere eier ulike deler. Den som eier 30% vil jo ikke være like gira som den som eier 70% på å utbedre for å heve verdien, sant....

 

Mann og jeg eier bolig (og boliggjeld) 50/50, han tjener mer enn meg mens jeg har penger på bok + en arvet hytte som står i mitt navn. Han tar større del av fellesutgifter enn meg, men dersom vi skilles vil vi stå relativt likt gjennom denne fordelingsmodellen. Begge er fornøyd med denne ordningen.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tar større del av fellesutgifter enn meg, men dersom vi skilles vil vi stå relativt likt gjennom denne fordelingsmodellen. Begge er fornøyd med denne ordningen.

 

Enig, synes det er rimelig at den som tjener mest betaler mest av løpende fellesutgifter. Slik gjør vi det også; vi har en felles konto til alle felles utgifter, og den av oss som tjener mest setter over mest hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du betaler din del av en ny leilighet, han betaler sin del (med lån). Dere deler fellesutgiftene mellom dere. Du skal selvsagt ikke straffes for å ha vært økonomisk fornuftig.

 

Andre utgifter deler dere etter en modell dere blir enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter å ha bodd i hver vår egne leilighet, skal kjæresten og meg nå flytte sammen. Vi ser for oss at leiligheten skal ligge på 4 mill. Han leier leilighet per i dag og har omtrent ingen egenkapital, men en veldig god jobb hvor han tjener over dobbelt så mye som meg. Selv har jeg en egen leilighet verdt ca 2 mill og er gjeldsfri pga jeg kjøpte leiligheten for 800 000 i 2002 og har alltid vært flink å spare.

 

Nå trenger jeg litt råd for hvordan dette kjøpet bør foregå. Jeg har jo strengt talt penger nok til å kjøpe min del og fortsatt være gjeldsfri, mens han må ta opp lån..Leiligheten har fellesutgifter på 5500 kr i måneden. Han foreslår at jeg betaler disse, siden jeg ikke har lån å betale på. Jeg er forsåvidt enig med ham, men samtidig så synes jeg det er litt urettferdig også. Han tjener tross alt mye mer enn meg og grunnen til at jeg slipper lån er fordi jeg har spart hardt hele livet.

 

 

Hva synes dere jeg burde gjøre?

Anonymous poster hash: 7b5a0...902

 

 

Dere eier 50% hver - du bruker dine oppsparte midler, han tar opp lån. Eller, du eier 75%, han 25% - med 1 mill i lån hver. Fellesutgifter deles 50/50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, synes det er rimelig at den som tjener mest betaler mest av løpende fellesutgifter. Slik gjør vi det også; vi har en felles konto til alle felles utgifter, og den av oss som tjener mest setter over mest hver måned.

Ja om man ikke gjør det sånn vil jeg se for meg at det fort blir en kamp om hvem som skal kunne bruke ekstra tid på karrierebygging. Våre utdanningsmessige forutsetninger er relativt like, så det at mann har høyere lønn enn meg nå har en sammenheng med at jeg har tatt større ansvar med barn. Husholdsoppgaver er likt fordelt, men mann har reist veldig mye, og vi har ønsket at en av oss foreldre alltid skal være hjemme med barn for å skape stabilitet i småbarnsperioden. Vi har ikke hatt felleskonto, men har fordelt fellesutgifter sånn at vi begge sitter igjen med like mye til "eget forbruk" pr mnd. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at hvis en part tjener/ har mye mer, så betaler vedkommende mer. Det kunne gjerne vært meg, men også partner.

Her fikk jeg dog inntrykk av at han tjente mye og da må han vel kunne sjonglere både lån ( på mange år som er vanlig) og fellesutgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at hvis en part tjener/ har mye mer, så betaler vedkommende mer. Det kunne gjerne vært meg, men også partner.

Her fikk jeg dog inntrykk av at han tjente mye og da må han vel kunne sjonglere både lån ( på mange år som er vanlig) og fellesutgifter?

 

Ja, hvis han tjener tilstrekkelig til å betjene lån på 50 % av kjøpesummen, og samtidig kan dele på fellesutgifter er det selvfølgelig også ok. Om han ved å ta opp så mye lån derved ikke har råd til å bidra til sin andel fellesutgifter (inkl. avgifter, mat, strøm, avis etc. etc.) er det ikke ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hvis han tjener tilstrekkelig til å betjene lån på 50 % av kjøpesummen, og samtidig kan dele på fellesutgifter er det selvfølgelig også ok. Om han ved å ta opp så mye lån derved ikke har råd til å bidra til sin andel fellesutgifter (inkl. avgifter, mat, strøm, avis etc. etc.) er det ikke ok.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...