Gå til innhold

Får ikke dette ut av hodet


TulleKoppen

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke disse tankene om at jeg ikke er syk nok til å ikke jobbe ut av hodet...

 

Hva om jeg bare innimellom tror jeg sliter? Jeg føler jo ofte at jeg ikke sliter, og...

 

Disse tankene henger nok sammen med tankene om at helsevesenet/NAV mistenker meg for trygdesvindel.

 

De får jeg heller ikke ut av hodet.

 

Jeg har snart time, så da skal jeg spørre om det er sånn det henger sammen. Det blir bra.

 

Men jeg har tenkt litt over denne tanke-trenden. Slik jeg ser det:

 

1) Jeg er ikke syk nok til å ikke jobbe, det er samvittigheten min som plager meg

1.1) Helsevesenet og NAV mistenker meg for trygdesvindel

1.1.1) Jeg står i fare for straffeforfølgelse

2) Jeg mangler innsikt i sentrale ting, f.eks. meg selv (selvinnsikt)

 

Jeg ser også på punkt 2) som et utslag av noe jeg bare tror, dvs. at jeg "lurer" meg selv til å tro at jeg mangler denne innsikten.

 

Hva kan jeg gjøre ut over det å snakke om dette på timen?

 

Bør jeg forhøre meg om folk i min omgangskrets (f.eks. familie) tror at jeg er en trygdesvindler? Altså snakke med folk... om det som plager en.

 

Takk for ev. svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vel en diagnose som gjør at du får trygd?

 

Ja. Men ser ikke helt hva det har med saken å gjøre... psykiatrien, spyr ikke de ut diagnoser, da? Uansett kan jeg ha "lurt" dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men ser ikke helt hva det har med saken å gjøre... psykiatrien, spyr ikke de ut diagnoser, da? Uansett kan jeg ha "lurt" dem...

Tror ikke du klarer å lure psykiatrien, de er ikke dumme heller og de fleste vet hva de holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du klarer å lure psykiatrien, de er ikke dumme heller og de fleste vet hva de holder på med.

 

Mitt inntrykk er noe annet. Syns de virker mest opptatt av kaffe og skravling, jeg. Ja, også føler de at de gir pasientene gaver når de setter diagnoser, og de liker å gi gaver, for da ser pasientene på dem som snille og så har alle det koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er noe annet. Syns de virker mest opptatt av kaffe og skravling, jeg. Ja, også føler de at de gir pasientene gaver når de setter diagnoser, og de liker å gi gaver, for da ser pasientene på dem som snille og så har alle det koselig.

Diagnoser er ikke gaver, det er forbannelser. Så ulikt kan folk tenke om det, det er ingen (tror jeg) som synes det er gøy med diagnoser. Det betyr jo sykdom, sykdom. Hvem vil være syk? Men selv har jeg tvilt på meg selv og diagnose, men en gang må man slå seg til ro med noe og bare tenke at sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diagnoser er ikke gaver, det er forbannelser. Så ulikt kan folk tenke om det, det er ingen (tror jeg) som synes det er gøy med diagnoser. Det betyr jo sykdom, sykdom. Hvem vil være syk? Men selv har jeg tvilt på meg selv og diagnose, men en gang må man slå seg til ro med noe og bare tenke at sånn er det.

 

Behandlerne liker å dele ut diagnoser, uavhengig av hva du føler om dem. De fleste pasienter syns det er fint med diagnoser, for da har de "fått en forklaring", samt en rekke "goder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandlerne liker å dele ut diagnoser, uavhengig av hva du føler om dem. De fleste pasienter syns det er fint med diagnoser, for da har de "fått en forklaring", samt en rekke "goder".

Hm, min behandler vil ikke uttale seg om diagnoser, dem er det psykiaterne som tar seg av. Så alle behandlere er ikke opptatt av diagnoser. Det er jo fint med en forklaring på hvorfor man er som man er, men godene kan ikke måle seg med det å være frisk. Hvis vi var friske slapp vi medisiner og da kunne vi jobbe, og ha et normalt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, min behandler vil ikke uttale seg om diagnoser, dem er det psykiaterne som tar seg av. Så alle behandlere er ikke opptatt av diagnoser. Det er jo fint med en forklaring på hvorfor man er som man er, men godene kan ikke måle seg med det å være frisk. Hvis vi var friske slapp vi medisiner og da kunne vi jobbe, og ha et normalt liv.

 

Jeg ser ikke helt hva du vil frem til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hva du vil frem til...

At det tross alt er bedre å ikke ha noen diagnose, det er ingen gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det tross alt er bedre å ikke ha noen diagnose, det er ingen gave.

 

Jeg har vel ikke påstått noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at diagnoser var en gave. Reagerte på det.

 

Nei, det skrev jeg aldri. Jeg skrev at mange i psykiatrien føler at det er gaver. Samt at mange pasienter liker å få en diagnose, da de føler de har fått en "forklaring" etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det skrev jeg aldri. Jeg skrev at mange i psykiatrien føler at det er gaver. Samt at mange pasienter liker å få en diagnose, da de føler de har fått en "forklaring" etc.

Ok, da beklager jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det blir vel ikke annerledes om du også poster spørsmål nr 39 om akkurat det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BrukerErAnonym

Jeg får ikke disse tankene om at jeg ikke er syk nok til å ikke jobbe ut av hodet...

 

 

Men så prøv å jobb da, og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...