Gå til innhold

Om hvordan man fremstår og oppfattes


Gjest hww

Anbefalte innlegg

Hvis man fremstår og oppfattes som en ting, mens man har en helt annen intensjon enn den man fremstår eller blir oppfattet som.

Man kan ikke forvente at andre vet hvilken intensjon man har. Men kan man gjøre noe selv for at andre skal skjønne hvilken intensjon man har?

Endret av hww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jo tydeligere tale, dess mindre misforståelser. Hint, vag eller tvetydig tale fremmer misforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Hvis man tar feil om seg selv er det ikke regnet som positivt å forsøke å få andre til å endre oppfatning, det blir vel regnet som en form for manipulering igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tydeligere tale, dess mindre misforståelser. Hint, vag eller tvetydig tale fremmer misforståelser.

Kan du gi ett eller flere eksempler?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi ett eller flere eksempler?

Takk for svar.

 

Det kan jeg!

 

En kone sier f.eks. "liker du den grønne eller den røde kjolen best?"

 

Mannen svarer da på spørsmålet, f.eks. "jeg likte den grønne best".

 

Det kona EGENTLIG mener å spørre om, er om mannen syns hun ser feit ut. Dette fikk hun imidlertid aldri noe svar på, siden hun forsøke å gå rundt grøten. Og rundt noe - ja, det er alltid en omvei, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg!

 

En kone sier f.eks. "liker du den grønne eller den røde kjolen best?"

 

Mannen svarer da på spørsmålet, f.eks. "jeg likte den grønne best".

 

Det kona EGENTLIG mener å spørre om, er om mannen syns hun ser feit ut. Dette fikk hun imidlertid aldri noe svar på, siden hun forsøke å gå rundt grøten. Og rundt noe - ja, det er alltid en omvei, det.

Den ser jeg veldig godt. Men jeg mener det er det jeg ikke gjør..ikke alltid i hvert fall... så jeg skjønner bare ikke hva jeg gjør feil. Det må jo være måten jeg formulerer meg på da? I så fall vet jeg ikke av noen annen måte å formulere meg på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ser jeg veldig godt. Men jeg mener det er det jeg ikke gjør..ikke alltid i hvert fall... så jeg skjønner bare ikke hva jeg gjør feil. Det må jo være måten jeg formulerer meg på da? I så fall vet jeg ikke av noen annen måte å formulere meg på..

 

Syns du går veldig rundt grøten her også jeg, selv om førsteposten i denne tråden var så til de grader rundt grøtfatet i og med at du stiller et helt generelt spørsmål som ikke er relatert til hva du mener i det hele tatt, og slik at NHD også svarer komplett generelt (men helt meningsløst i forhold til hva du selv egentlig mente).  ;)

 

Ja, jeg tror du har mye å vinne på å være mer konkret og direkte. Den der mentaliteten med å være vag men likevel kreve/forvente at andre forstår en er ikke bra for noen part...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du går veldig rundt grøten her også jeg, selv om førsteposten i denne tråden var så til de grader rundt grøtfatet i og med at du stiller et helt generelt spørsmål som ikke er relatert til hva du mener i det hele tatt, og slik at NHD også svarer komplett generelt (men helt meningsløst i forhold til hva du selv egentlig mente).  ;)

 

Ja, jeg tror du har mye å vinne på å være mer konkret og direkte. Den der mentaliteten med å være vag men likevel kreve/forvente at andre forstår en er ikke bra for noen part...

Ok. Da var det sikkert det nhd mente. Takk skal du ha :)

Ps. Jeg var ikke sånn før. Jeg endret på det av diverse negative grunner. Da har nok det vært feil.. får prøve å huske på det. Igjen - takk (du har forresten veldig kloke svar til andre) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da var det sikkert det nhd mente. Takk skal du ha :)

Ps. Jeg var ikke sånn før. Jeg endret på det av diverse negative grunner. Da har nok det vært feil.. får prøve å huske på det. Igjen - takk (du har forresten veldig kloke svar til andre) :)

 

Tror ikke NHD mente noe i det hele tatt med svaret sitt jeg, han svarer nok rent bokstavelig talt på det du spurte om.

 

Ja, det er jo som regel negative grunner til at folk endrer seg i negativ retning. Men det kan jo snu andre veien, og!  ;)

 

Takk for det! (Litt variabelt er det, dog.)  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke NHD mente noe i det hele tatt med svaret sitt jeg, han svarer nok rent bokstavelig talt på det du spurte om.

Skjønner det. Men jeg brukte det bare som et eks på det jeg etterspurte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det. Men jeg brukte det bare som et eks på det jeg etterspurte :)

 

Hm. Hva var det du etterspurte, da? Er ikke helt med, jeg.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Hva var det du etterspurte, da? Er ikke helt med, jeg. :P

På hva som er klar tale osv :) Men du svarte jo på det. Selv om jeg i utgangspunktet ikke tenkte å utdype og la det dreie seg om meg her på forumet (ikke misforstå, for det var jo fordi det dreide seg om meg jeg spurte). Men så ble det utdypning likevel... :)

Ps. Når jeg spør generelt slik jeg gjorde i hovedinnlegget, så har jeg ikke bare meg selv i tankene, jeg håper at andre også kan ha nytte av tråden.

Endret av hww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvbevisssthet er en god ting, og ikke minst selvinnsikt. Det er lett å tenke at hun og hun er en frekk og falsk drittkjerring, det er ikke sikkert hun selv oppfatter seg som det.... Folk har en tendens til å tolke ting på sin egen måte. Jeg har i alle fall blitt flinkere til å være litt naiv rett og slett, og tro at folk mener ting godt... det er bare ikke alle som har sosiale antenner til å skjønne at måten de fremlegger ting på kan oppfattes på en helt annen måte, f.eks. at de er frekke. 



Anonymous poster hash: 19ec2...a19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvbevisssthet er en god ting, og ikke minst selvinnsikt. Det er lett å tenke at hun og hun er en frekk og falsk drittkjerring, det er ikke sikkert hun selv oppfatter seg som det.... Folk har en tendens til å tolke ting på sin egen måte. Jeg har i alle fall blitt flinkere til å være litt naiv rett og slett, og tro at folk mener ting godt... det er bare ikke alle som har sosiale antenner til å skjønne at måten de fremlegger ting på kan oppfattes på en helt annen måte, f.eks. at de er frekke.  Anonymous poster hash: 19ec2...a19

Man kan jo mangle selvinnsikt eller ikke tørre innrømme at en har andre intensjoner enn mam har - eller som du sier noe om; at man ikke oppfatter seg selv som det.

Jeg tør innrømme at jeg har andre intensjoner enn jeg viser eller fremstår som de ganger jeg gjør det bevisst - spesielt etterpå (det er en sak jeg jobber mye med). Men de ganger jeg med 100 % sikkerhet vet at jeg ikke har andre intensjoner, vel, det er det som gjør vondt og/eller skremmer meg litt. Så jeg tenkte å spørre om råd da jeg skjønner at jeg må endre på noe, og det har jeg fått og setter pris på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... kanskje det hele handler om tillit? At det jeg først må endre er min adferd der jeg bevisst (eller ubevisst for den sakss syld) HAR andre intensjoner? At først da vil jeg fremstå positivt (kort sagt)?

Den har jeg ikke tenkt på eller resondert meg frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva dette handler om, jeg. Det er bare tåkeprat!  :P

 

Over her er det en anonym som virker å snakke om meg, også. Det skjønner jeg heller ikke.

 

Konklusjon: enten så er det jeg som surrer, eller så må du begynne å snakke mer direkte/konkret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva dette handler om, jeg. Det er bare tåkeprat!  :P

 

Over her er det en anonym som virker å snakke om meg, også. Det skjønner jeg heller ikke.

 

Konklusjon: enten så er det jeg som surrer, eller så må du begynne å snakke mer direkte/konkret...

Jeg får da ikke til å snakke mer direkte enn jeg har gjort nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det min skyld, da!  :)

Det et dine tanker :) Jeg har ikke tenkt i de baner. Det er nok heller jeg som har gått dypere iinn i det her på dol enn det som var ment. Så jeg avslutter her tror jeg, og tar det videre der det er ment. Men takk for hjelpen - det har vært nyttig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tydeligere tale, dess mindre misforståelser. Hint, vag eller tvetydig tale fremmer misforståelser.

Kan jeg spørre om det er slik du oppfatter meg og min måte å formulere meg på på dol er slik som du beskriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...